Web Analytics
Jump to content

Broen har pluteslig "senket seg"

Wikket
 Share

Recommended Posts

Har en floating tremolo på en strat, som jeg i dag plutselig oppdaget at hadde senket seg etter at jeg stappet i trem-armen. "Før" vet jeg at jeg kunne bende opp ca en halvtone med trem-armen, men nå kan jeg ikke, samt at jeg ser at broen ligger tettere på kroppen. Jeg har byttet strenger for en stund siden, men jeg tivler på at dette er årsaken da jeg målte tykkelsen på de forrige med skyvelær og har satt på samme. Tror også at ting så normalt ut før jeg i dag stappet i trem-armen i dag fordi jeg så kritisk på broen etter strengebytte for å se om alt så normalt ut.

Kan selve sadelen ha flyttet seg i forhold til de 2 skruene den er festet i? Trem-armen dyttes ganske så heftig ned når den skal i, og trekkes heftig når den skal ut.. Det rare er at gitaren virket stemt etterpå, kan ikke garantere at den var det før, men tror det..

Kanskje det er strengemerket (vet ikke hva som satt på før jeg bytta)?

Tips og råd, off-topic- og hat-post er alle velkomne.

Har en floating tremolo på en strat, som jeg i dag plutselig oppdaget at hadde senket seg etter at jeg stappet i trem-armen. "Før" vet jeg at jeg kunne bende opp ca en halvtone med trem-armen, men nå kan jeg ikke, samt at jeg ser at broen ligger tettere på kroppen. Jeg har byttet strenger for en stund siden, men jeg tivler på at dette er årsaken da jeg målte tykkelsen på de forrige med skyvelær og har satt på samme. Tror også at ting så normalt ut før jeg i dag stappet i trem-armen i dag fordi jeg så kritisk på broen etter strengebytte for å se om alt så normalt ut.

Kan selve sadelen ha flyttet seg i forhold til de 2 skruene den er festet i? Trem-armen dyttes ganske så heftig ned når den skal i, og trekkes heftig når den skal ut.. Det rare er at gitaren virket stemt etterpå, kan ikke garantere at den var det før, men tror det..

Kanskje det er strengemerket (vet ikke hva som satt på før jeg bytta)?

Tips og råd, off-topic- og hat-post er alle velkomne.

Halla

Du sier broa ser normal ut og at den er stemt.

Her har du nok satt på tynnere strenger enn det som var der fra før og broa får ikke det trykket som den er satt opp med.

Det er to ting du kan gjøre her, enten sette på ett nummer tykkere strenger eller ta av baklokket og slakke fjærene, men da må du stemme den opp igjen.

Hilsen

Dr.

Det er og STOOR forskjell i tension fra ett merke til ett annet. .009 strenger fra Everly trenger strammere fjærer enn 0.10 fra D´addario. Så her bør du gjøre ett par valg. Skifte tilbake til det samme merket du hadde før. Eller justere den på nytt. Som ikke er så veldig hokus pokus.

Har samme erfaring som Vampyro, opplever mindre spenn i Ernie Ball sammenlignet med GHS Boomers, for eksempel. Min hypotese er at legeringen i strengene varierer, og dermed også hvor mye spenn som må til for at de når riktig tonehøyde, men dette har jeg aldri undersøkt nærmere.

Med andre ord er det ikke bare endring i strengetykkelse som medfører behov for småjusteringer.