Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bli bedre


siggi

Anbefalte innlegg

lurer på hvordan man bli rbedre på gitar :P en metode jeg har hørt om er å øve ting du aldri har drømt om å kunne, f.eks: du klarer highway to hell solon, å velger å øve på scarified.

noen som har noen brae metoder for å bli bedre?

Spill musikk du liker og begynn på noe du ikke har sjangs på. begynn så i sakte tempo og øv. Det er ikke alle det passer for da det tar tid og noen velger da å gi opp når tålmodigheten tar slutt. Men har du tålmodighet og ikke tar snarveier så synes jeg det funker.

Endret av metalpete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange, blandt annet Paul Gilbert, sier at du ikke skal øver på sanger du ikke kan lære i løpet av 1 dag. Da får du den beste læringskurven. Selv følger jeg ikke dette, men noe lignende det metalpete sier.

I f. eks scarified da, så tar jeg hvert riff/lick jeg ikke får til og finner ut hva som er den grunnleggende teknikken bak det, så øver jeg på et relativt lett lick som bruker samme teknikken til det sitter. Dette funker utrolig bra for meg, men trenger rimelig mye selvdisiplin for det er gørr kjedelig. Spilt string-skippene på slutten av scarified sakte i flere timer i strekk, men det hjelper noe jævli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange, blandt annet Paul Gilbert, sier at du ikke skal øver på sanger du ikke kan lære i løpet av 1 dag. Da får du den beste læringskurven. Selv følger jeg ikke dette, men noe lignende det metalpete sier.

I f. eks scarified da, så tar jeg hvert riff/lick jeg ikke får til og finner ut hva som er den grunnleggende teknikken bak det, så øver jeg på et relativt lett lick som bruker samme teknikken til det sitter. Dette funker utrolig bra for meg, men trenger rimelig mye selvdisiplin for det er gørr kjedelig. Spilt string-skippene på slutten av scarified sakte i flere timer i strekk, men det hjelper noe jævli.

da mener du arpeggiostringskipping solone ?eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste rådet man kan gi er å øve som faen.

ja, det gjør jeg, men på hva liksom. har lagd en liten øvplan. forandringer og forslag er hjertelige velkommne :P

jeg trenger noe mer å øve på, sånn at jeg får øving i min 3 timer. (mye fritid:P)

10 min: oppvarming

1 time: Øve på en sang

1 timer: Ren teknikk trening med metronom

15 min: Pugge skalaer

15 min: improvisasjon med backingtrack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da mener du arpeggiostringskipping solone ?eller?

Japp det derre:

-9-------------------------9-12-9-12-9----14-12-14-12-9------

--------------------------------------------------------------------

---14-11-9-----9-11-14----------------14------------------14--

--------------------------------------------------------------------

-------------14----------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------

Eneste måten å lære det på er å spille det driiiiiiiitsakte, akkurat som alle andre ting. Det er egentlig den eneste måten å lære -noe- vanskelig på.

Måten jeg øver på:

15 min oppvarming

Så lenge jeg gidder med låtspilling, med amp foran pc'en (1 time kanskje?)

Så lenge jeg gidder med teknikk, på sofaen foran tv'en, uten amp. (så lenge dama holder ut med plekterlyden =P)

Selv om dette er veldig ustrukturert så har det funka noe utrolig for meg. Trodde jeg hadde stagnert helt til jeg prøvde noe gamle låter jeg ikke klarte før og eide dem. (i forhold da =P) Øver aldri teknikk med amp, siden ting som låter bra med vreng kan låte bæsj uten. Låter det bra uten så låter det garantert perfekt med vreng. (med mindre man er helt talentløs til å mute strenger da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset jeg kan gi deg er å spille sammen med andre så mye som mulig. Da lærer du både teknikk, timing og måtehold, samtidig som du utvikler din musikalse evne og kreativitet i langt større grad en hva du som oftest vil få til på egenhånd. Egenøving må selvsagt også til, men moroa, motivasjonen og den utvidede læringen starter for de fleste sammen med andre. :)

Vet ikke i hvilken grad det er relevant for deg da, men jeg skriver det som et generelt tips til "soveromsgitarister". ;)

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller du alene, bruk metronom eller backingtracks. Jeg pleier å sette på favorittsangene mine og spille sammen med de.

Som sagt, er trikset å spille sakte og øke litt i tempo etterhvert som du får det til og føler at det sitter mer i fingrene.

Et tips til som jeg syns er godt. Jeg var gitarlærer på Tirsdag, og merket at elevene lærte mye bedre når de øvde inn del for del i sakte tempo.

Solo for eksempel: Spill den første linjen sakte flere ganger. Så spiller du neste linje på samme måte.

Når du føler at du får det til, så spiller du alle delene sammen.

Det gjør det faktisk lettere å huske delene av soloen utenatt også.

Jeg er uenig i tipset til Metalpete. Øver man på ting som ligger i flere klasser over det du er vant til, mister man gjerne tålmodighet.

Det skal ikke være lett men heller ikke for vanskelig. Nytter ikke for en som ikke kan gitar å begynne å spille på Symphony X.

Ellers er det mye gøyere og ofte lærerikt å spille med andre, som Gummi sier. Jeg føler at jeg får MER lyst av å spille gitar etter hver eneste effektiv bandøving :P

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset jeg kan gi deg er å spille sammen med andre så mye som mulig. Da lærer du både teknikk, timing og måtehold, samtidig som du utvikler din musikalse evne og kreativitet i langt større grad en hva du som oftest vil få til på egenhånd. Egenøving må selvsagt også til, men moroa, motivasjonen og den utvidede læringen starter for de fleste sammen med andre. :)

Vet ikke i hvilken grad det er relevant for deg da, men jeg skriver det som et generelt tips til "soveromsgitarister". ;)

+1

Samme hvor konge du er på soverommet så må det øving til for å spille bra med andre også. Du kan ikke forventa at Gilbert eller Malmsteen licksa du har lært deg hjemme kan puttes inn i envær sammenheng og høres bra ut på ei scene i et band. Så prøv å finn deg et band. Hadde ikke jeg funnet meg et band med en gang jeg starta hadde jeg nok aldri fortsatt å spille gitar. Gadd rett og slett ikke å øve alene.

edit: skriveleif pga alkohol. Take that "alkoholvaner"-tråd-motstandere!

Endret av orsvend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det gjør jeg, men på hva liksom. har lagd en liten øvplan. forandringer og forslag er hjertelige velkommne :P

jeg trenger noe mer å øve på, sånn at jeg får øving i min 3 timer. (mye fritid:P)

10 min: oppvarming

1 time: Øve på en sang

1 timer: Ren teknikk trening med metronom

15 min: Pugge skalaer

15 min: improvisasjon med backingtrack

Jeg har aldri øvd sånn. Jeg har kun bestemt meg for at i dag skal jeg f.eks. øve på skalaer. Så har jeg øvd kanskje 20min på det. Resten av tida har jeg bare lekt meg med gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i tipset til Metalpete. Øver man på ting som ligger i flere klasser over det du er vant til, mister man gjerne tålmodighet.

Det skal ikke være lett men heller ikke for vanskelig. Nytter ikke for en som ikke kan gitar å begynne å spille på Symphony X.

Pussig, for en jeg kjenner begynte med Cliffs of Dover når han bagynte å spille gitar. Han har spilt i 5-6 måneder, og er like god som meg, som har spilt i 3-4 år. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.