Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikalsk inspirasjon/låtskriving og misbruk av dvs substanser


Backslash

Anbefalte innlegg

Gjest Thunder Fingers

Det skyldes diverse stoffer, så det var vel egentlig en "Nei, jeg bruker ikke stoffer, og jeg tror ikke det har så altformye med kreativiteten å gjøre.."

Men kanskjejeg skulle tatt meg en joint, satt meg ned med bassen og sett hva som skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det skyldes diverse stoffer, så det var vel egentlig en "Nei, jeg bruker ikke stoffer, og jeg tror ikke det har så altformye med kreativiteten å gjøre.."

Men kanskjejeg skulle tatt meg en joint, satt meg ned med bassen og sett hva som skjedde?

Du hadde i hvert fall hatt et bredere grunnlag å uttale deg på,..... men nei, det syns jeg ikke du skal gjøre. :) At mange verdens-kjente artister og band har vært på sitt mest kreative under påvirkning av div substanser er det ingen tvil om, men medaljen har jo hatt en meget svart bakside for veldig mange...

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine musikalske sider svekkes til det minimale etter inntak av alkohol. Har aldri prøvd snus, tobakk eller noe slags narkosaker. Det er bare trist om du ikke greier å være kreativ uten å bli helt narkotryne.

Mange som påstår dem blir musikalske geni med rus/alkohol,

jeg følte det En gang, da jamma jeg faktisk ganske bra,

men på andre fester har det endt opp med å stjele en akustisk gitar og synge Rape Me.

ikke så veldi kreativt nei.. øsj, hater den sangen nå igrunn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spilte ikke musikk i de årene jeg hadde høyest forbruk av alkohol og andre substanser, men jeg hadde et "kreativt" yrke deler av perioden og jeg lyver for meg selv hvis jeg påstår noe annet enn at en mild alkoholrus var en skikkelig boost for å komme i gang med noe "skapende" på kveldene. Alternativet hadde rett og slett blitt å sovne foran tv'en..

Når det er sakt så må jeg jo innrømme at slikt har en klar grense. Man får en boost i en avgrenset tidsperiode (1-2 timer) og alt etter dette blir som oftest bare tøv. Men bruker man denne tiden godt har i alle fall jeg opplevd at man kan lage gode "skisser" eller starte på et arbeide som kan gi et resultat man ikke nødvendigvis ville ha kommet frem til ellers.

Bruk og misbruk er en glidende grense, mange musikere kommer lett inn i misbruket fordi livet ellers fort blir kaotisk og kanskje i stor grad mangler faste holdepunkter. At mange har opplevd en kreativitetsboost grunnet bruk av substanser er jeg ikke i tvil om faktisk, det dreier seg nok ofte om at musikere er litt "nevrotiske" og rett og slett har vanskelig for å la annet tankegods ligge når de skal være kreative. I en slik situasjon kan alt fra fartsrus eller kjærlighet til bruk av ulike substanser ha en positiv effekt, om enn noe kortvarig. Dessuten er det nesten en forutsetning å ha det litt jævlig i perioder for å kunne utrykke seg i et blått tonelandskap.

Musikere er forøvrig ofte folk som til tross for til tider stort ego er elendige til å ta vare på seg selv (og ofte også omgivelsene) og det er rett og slett derfor mange "dør på post" i ganske ung alder. Kunst er altoppslukende saker og penger eller berømmelse gir deg de fleste et helt nytt sett med utfordringer de nok ikke var helt forberedt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten update på min situasjon! Har sluttet å drikke på hverdager, snuser nesten ikke lenger, og har tatt opp trening med manualer igjen.. Det er en hard omvending, men jeg har merket resultater allerede etter de få dagene jeg har snudd om på livet mitt! Det har blitt lettere å fokusere på gitarspillingen (er nå i edru tilstand like konsentrert som etter 4-5 øl, men mye mer presis av en eller annen grunn :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. å bli mer kreativ i påvirket tilstand har jeg stor tru på... jeg har selv vært ute for at jeg blir mer grensesprengende og bedre til å finne på ting i beruset tilstand. men jeg kan også finne på ting i totalt edru tilstand, rusen gjør at du bryr deg mindre om hvordan det høres ut, som også kan være negativt, men også positivt på en måte

når jeg har drukket 2-3 pils kjenner jeg at jeg blir dårligere på gitar, så jeg satser på edru tilstand på scenen, men på jammer og øvinger og skriveprosesser kan det vært interrestant å være beruset, for å se resultatet, men hvis du blir for beruset bryr du deg ikke om hvordan det blir, da blir det sikkert bare dritt uansett.

men en person er jeg sterkt inspirert av: Frank Zappa, han var avholdsmann og bruke ikke narkotika, til tross for sine sære komposisjoner, man skulle tru at han var på en konstant acid trip, men, han beviste at man kunne lage genial, banebrytende og kul musikk uten rusmiddler. han har sagt at han prøvde hasj en gang, og at han syntes det ble så jævli vondt å drite etterpå at han ikke skulle prøve det mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste noe George Harrisson sa en gang, om det her, i forbindelse med Beatles' rundt '67. Han fortalte noe om den kreative bakrusen. Mener John Lennon også hadde uttalt seg noe lignende om det her, men husker ikke. Trur det var i Anthology-boka. Når han var påvirket, fikk han ikke til å prestere, spille, eller skrive særlig gode låter, rent musikalsk. Men det var i bakrusen at ting virkelig skjedde. Var vel snakk om pot og syre, tenker jeg.

Men jeg har foreløpig ingen erfaringer med musikk i hop med rusmidler selv, og det ser egentlig ut til å være like greit.

Endret av Gersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er du inne på noe.

Det har vel kanskje med at når du er helt ute å tripper høres alt ganske kult ut og man har gode ideèr, men det er ikke så lett å huske de i ettertid og få de ned på noe konkret og som noe konkret. Dagen derpå er man ikke fjern, men noen ganger litt "bakfjern", og da sitter noe av kreativiteten og løssluppenheten igjen fra dagen før men man er ikke så borte vekk at den blir helt ukontrollerbar og ukritisk. Mine erfaringer ihvertfall, though ikke med syre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.