Web Analytics
Jump to content

Musikalsk inspirasjon/låtskriving og misbruk av dvs substanser


Backslash
 Share

Recommended Posts

Hei på dere! Satt og tenkte litt på dette med hvordan noen av verdens beste musikere og låtskrivere har havnet litt på skråplanet iforhold til det vi kaller et "godt forhold" til alkohol, tobakk og litt mer uglesette substanser og stoffer.. Noen kan vel trenge litt ekstra "inspirasjon" for å sette igang prosessene, mens andre ikke trenger en dritt. Mange av verdens beste musikere er allerede døde, alt for tidlig, på grunn av alkoholisme og misbruk av stoff, mens andre lever i beste velgående og skaper like bra musikk som før. Tråden her er ikke ment for å hedre alle legendene som døde av misbruk, men hadde de vært legender om de fortsatt var i live?

Derfor:

-Har du en avhengighetsskapende livsstil? Bruker du (eller misbruker) dvs stoffer og substanser for å få musikalsk inspirasjon?

Kan begynne med meg selv, så det kanskje ikke blir så skummelt for andre å poste ;)

Jeg drikker alt for mye, vanligvis ikke store mengder alkohol, men veldig ofte (hver dag?) Merker at jeg blir revet med raskere av musikk og plukker raskt opp gitaren etter et par drinker, men jeg kan klare det samme om jeg bare åpner sinnet mitt for musikken i edru tilstand. Hva med dere andre?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 40
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alkohol og låtskriving funker dårlig for meg. Tar gjerne et par pils før konserter, men da kan jeg jo allerede det jeg skal spille.

En joint før en jam kan være koslig en gang i blandt, men som regel så fører det ikke til noe annet enn interessant jamsession, og ikke noe genialt mesterverk.

Hypen sier jo at man blir mer kreativ av rus, men jeg har en liten teori om at det heller er dømmekraften vår som blir svekket og at det da ikke skal så jævlig mye til for at vi liker noe ^_^

Link to comment
Share on other sites

Det var da fælt så bastantiske vi var i dag da...hvor gammel er du sa du...13?

Det er ganske morsomt, det i seg selv å være full, eventuellt høy på andre stoffer, endrer oppførselen din ganske så betraktelig, dette er vel opplagt for de aller fleste. Jeg har jammet og hatt spillejobber med folk som har vært høye, og det er ikke spes morro, jeg har selv spilt i fylla, og det er heler ikke spesiellt bra, MEN, hvis man sitter som låtskriver, enten alene eller med andre, så tror jeg ikke en pils nødvendigvis skader, og merk mine ord, ikke heller sterkere stoffer enn som så.

Jeg drikker alkohol gjevnlig, gjerne i sammenheng med studentfester og helgemorro, sjeldent i ukene, og om noe så maks én pils. Jeg har i tillegg prøvd å røyke hasj, noe jeg på måten en viss metalpete uttaler seg på, tviler at han har gjort. Jeg kjenner flere som har prøvd seg på hardere stoffer enn som så, og hørt historier fra dem om opplevelser etc, og at dette i seg selv kan bidra som en inspirasjon, er noe jeg, uten altfor mange erfaringer, definitivt skal kunne tro på.

Samtidig, et studieår på humanistisk fakultet i oslo, hjelper bra det og, hehe :P

Men bare for å få understreket det, "rus er for svake menesker uten tro på seg selv", er noe at det mest respektløse, bedrevitende, og ikke minst kunnskapsløse jeg har hørt på lenge. Skjerpings!

Link to comment
Share on other sites

Enig med Gnome angående Metalpete's utsagn. Nobody likes a smartass

Angående meg selv så vil jeg faktisk tro at jeg spiller litt bedre etter et par pils. Det har med at jeg tør å spille mer med følelser istedenfor etter faste mønstre og normer. Du kommer mer ut av skallet ditt og gir mer av deg selv, en du tør i helt edru tilstand. Akkurat som med det sosiale. Det er nå ihvertfall min erfaring.

Nå skal det jo og sies at det finnes en gylden grense der det slutter å gå oppover, men istedet drastisk ned, og den må man jo prøve å unngå ;D Skulle spille Back in black på jam etter 8 halvlitere (på ca 2 timer) og det gikk rett vest. Jeg klarte ikke å spille det velkjente licket i verset engang.

Link to comment
Share on other sites

No er det vel noko med det at du skrur av litt av "sensuren" når du får litt rus i det? Slik at du ikkje kastar vekk like mange idear som kunne blitt til noko.

Vel vel, no har eg aldri vore rusa på noko som helst i heile mitt liv sjølv, så eg har vel ikkje så mykje eg kan seia.

Link to comment
Share on other sites

Skal ærlig innrømme at jeg selv er en lite kreativ sjel, og skriver lite musikk selv, så akkurat det skal jeg ikke uttale meg om, men for å slenge meg på det andre har begynt på i forhold til å spille i rus.. ja.. Jeg holder meg til Powerade på scenen, og det har sin grunn. Jeg har spilt musikk i litt ruset tilstand, meget ruset tilstand, og bakruset tilstand. Merker at taktfølelsen daler godt for hver eneste pils, og etter 2-3 pils er takta mi som en litt ujevn sinus-kurve, så for min del bidrar ikke rus på noen måte til forbedrede ferdigheter.

Hva låtskriving angår derimot. Kanskje jeg skal prøve å skrive noe en gang jeg er litt på en snurr, så kanskje det går veien? :)

Link to comment
Share on other sites

Som oftest edru (eller temmelig nært edru) på konserter og øving. Men det kommer ofte en god idé eller to når du kommer stupe dritings hjem fra byen og har fått på båten av ei dame/fått med ei dame hjem/fått juling/fått en ny venn/etc.

Da kan det være kjekt å ha penn og (note)papir liggende og/eller noe opptaksutstyr (kanskje man skal styre seg fra å spille inn hvis man har med seg ei jente hjem).

Men jeg har aldri opplevd noen spesiell kreativ boost av rusmidler - og tror heller ikke at det nødvendigvis er noen sammenheng der heller.

Link to comment
Share on other sites

metalpete: Alkohol er i aller høyeste grad et rusmiddel på lik linje med andre stoffer du tenker på. At alkohol i dag er lovlig og at f.eks. cannabis-baserte stoffer ikke er det, har kun med tradisjon å gjøre.

På den måten ville dine 2 øl gjort deg til et like svakt menneske uten tro på deg selv som andres 2 jointer skulle gjort dem til det samme... Rusmidler kan brukes og misbrukes. De kan ha svært god rekreasjonell effekt, og de kan ødelegge liv. Så lenge det er en noenlunde ansvarlig og noenlunde oppegående person som håndterer rusmiddelforbruket sitt, så forblir det et bruk og ikke et misbruk.

On topic: Tror ikke man blir mer kreativ av rusmidler, men jeg tror det kan "forløse" ideer som kanskje sitter litt langt inne noen ganger. I tillegg tror jeg man blir mer åpen for eksperimentering, noe som kan gi et spennende resultat.

Link to comment
Share on other sites

hadde de vært legender om de fortsatt var i live?

Nei. Hendrix, Cobain, Dean, Joplin. Alle hadde blitt husket som "normale" mennesker om de hadde fått bevist at potensialet ikke var så ufattelig stort som mange (fortsatt) har drømmer om. Og folk rakker ned på Van Halen og Kiss, som jo er gode eksempler på noen som har overlevd store doser rusmidler...

Personlig ser jeg ikke noe poeng i å gå bohemveien for å skrive musikk. Enten kan du fortelle en historie eller ikke. Jeg tror folk enten har det eller ikke. Skal ikke glemme at 99% av de som hørte på Hendrix og Joplin også var på en kraftig snurr... Og de gjorde vel som dagens nordmenn gjør etter en bygdefest med Luxus Leverpostei: "Fy fa*n det var bra! HELT konge! Husker ingenting!"

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


  • Siste aktive tråder

    • Dagens ble LTD EC1000T. Fikk renset halsen med leomon oil, justert litt og testet et GHS David Gilmour 50-10.5 sett jeg hadde liggende. Veldig crispy og fin lyd.   
    • det behøver ikke å bety at de ikke får solgt mye likevel. hvis du tenker over det; passer ikke den beskrivelsen (idiot) på skremmende mange folk? tipper qanon-bevegelsen har en del slike i sine rekker..... og bassister.... bruktbilselgere......påvirkere.....fanatikere av alle slag....folk som trives i dress.......personen som fant opp begrepet "supermåling" i forbindelse med meningsmålinger.....kommunikasjonskonsulenter......folk som gleder seg til neste the fast and the furious  - film .....prosjektledere for veiprosjekter i bergen.....folk som ikke kjører motorsykkel.... og mange, mange flere. faktisk tar jeg meg selv i å tenke "er JEG en idiot?" en gang i blant. svaret der er riktignok alltid nei, men jeg slutter aldri å spørre likevel. viktig å ta en selvevaluering en gang i blant. regner med de fleste innser at det meste av dette jeg har skrevet bare er tull, designet for å skape litt latter (forhåpentligvis). men det første poenget står likevel: det finnes overraskende mange som går på slike ting som Audun sikter til. en del fabrikanter av ubrukelige produkter skor seg på slike folk. det eneste man kan gjøre i møte med slikt, er å prøve å sørge for at man selv, og folk man bryr seg om, ikke går i fellen. å prøve å skåne en stor gruppe mennesker for slikt, er ikke enkelt. jakten på gode tilbud sørger for det, og er sterkere enn mange tror.
    • HB eller ikke - da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet fantes det mye DRITTGITARER. Altså de rimelige. Tror du skal vært sykt uheldig med en hvilket som helst lavprismerke for å komme NED på det nivået mye av skrotet den gang var på.
    • Jeg har et lite verksted og skrur litt i gitarer, hovesakelig egne og for venner og bekjente men tar litt oppdrag utenom også når jeg har tid og anledning. I den forbindelse har jeg skrudd i en håndfull HB`s. Min erfaring er at de billigste er nettopp det, billige gitarer, men kommer man over 200Euro, er det stort sett gullfine nybegynnergitarer som trenger lite hjelp av meg (i motseting til de billigste hvor QC virker ganske fraværende). Hadde ikke nølt med å anbefale en av disse Suhr-aktige til en nybegynner om man trakter mot mer moderne stuk enn Epi og Sq. Når det er sagt, er man femten og har råd til drømmegitaren, skal man kjøpe drømmegitaren og drite i folk som mener HB er best i hele verden, for det er de ikke   
    • Jeg mener at det ikke er snakk om enten eller, men både og her, selv om jeg kjenner meg igjen. Confirmation bias spiller nok en vesentlig rolle. Og alder. Jeg er jo en nokså moden herremann som vokste opp med status-standarden Fender eller Gibson. Så hadde man temmelig mediokre varianter av dette - supplert med andre merkelige variasjoner fra merker som Vantage, Orpheo, Cimar (Ibanez), Hondo etc. Jeg kan huske at Wing-serien fra Washburn var regnet som annenrangs gitarer på den tiden (i min krets), mens jeg i dag ville ha gitt gode penger for en Eagle eller Falcon. (Yamaha SG-serien, Ibanez Artist-serien popper også opp som kvalitetsalternativer i dag) Jeg _tror_ at kvaliteten på det vi i min tid kalte billig-ræl er betydelig bedre nå til dags. Og det er jo hyggelig at man kan prissette velfungerende instrumenter i antall sixpacks:-)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.