Web Analytics
Jump to content

Musikalsk inspirasjon/låtskriving og misbruk av dvs substanser


Backslash
 Share

Recommended Posts

Hei på dere! Satt og tenkte litt på dette med hvordan noen av verdens beste musikere og låtskrivere har havnet litt på skråplanet iforhold til det vi kaller et "godt forhold" til alkohol, tobakk og litt mer uglesette substanser og stoffer.. Noen kan vel trenge litt ekstra "inspirasjon" for å sette igang prosessene, mens andre ikke trenger en dritt. Mange av verdens beste musikere er allerede døde, alt for tidlig, på grunn av alkoholisme og misbruk av stoff, mens andre lever i beste velgående og skaper like bra musikk som før. Tråden her er ikke ment for å hedre alle legendene som døde av misbruk, men hadde de vært legender om de fortsatt var i live?

Derfor:

-Har du en avhengighetsskapende livsstil? Bruker du (eller misbruker) dvs stoffer og substanser for å få musikalsk inspirasjon?

Kan begynne med meg selv, så det kanskje ikke blir så skummelt for andre å poste ;)

Jeg drikker alt for mye, vanligvis ikke store mengder alkohol, men veldig ofte (hver dag?) Merker at jeg blir revet med raskere av musikk og plukker raskt opp gitaren etter et par drinker, men jeg kan klare det samme om jeg bare åpner sinnet mitt for musikken i edru tilstand. Hva med dere andre?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 40
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alkohol og låtskriving funker dårlig for meg. Tar gjerne et par pils før konserter, men da kan jeg jo allerede det jeg skal spille.

En joint før en jam kan være koslig en gang i blandt, men som regel så fører det ikke til noe annet enn interessant jamsession, og ikke noe genialt mesterverk.

Hypen sier jo at man blir mer kreativ av rus, men jeg har en liten teori om at det heller er dømmekraften vår som blir svekket og at det da ikke skal så jævlig mye til for at vi liker noe ^_^

Link to comment
Share on other sites

Det var da fælt så bastantiske vi var i dag da...hvor gammel er du sa du...13?

Det er ganske morsomt, det i seg selv å være full, eventuellt høy på andre stoffer, endrer oppførselen din ganske så betraktelig, dette er vel opplagt for de aller fleste. Jeg har jammet og hatt spillejobber med folk som har vært høye, og det er ikke spes morro, jeg har selv spilt i fylla, og det er heler ikke spesiellt bra, MEN, hvis man sitter som låtskriver, enten alene eller med andre, så tror jeg ikke en pils nødvendigvis skader, og merk mine ord, ikke heller sterkere stoffer enn som så.

Jeg drikker alkohol gjevnlig, gjerne i sammenheng med studentfester og helgemorro, sjeldent i ukene, og om noe så maks én pils. Jeg har i tillegg prøvd å røyke hasj, noe jeg på måten en viss metalpete uttaler seg på, tviler at han har gjort. Jeg kjenner flere som har prøvd seg på hardere stoffer enn som så, og hørt historier fra dem om opplevelser etc, og at dette i seg selv kan bidra som en inspirasjon, er noe jeg, uten altfor mange erfaringer, definitivt skal kunne tro på.

Samtidig, et studieår på humanistisk fakultet i oslo, hjelper bra det og, hehe :P

Men bare for å få understreket det, "rus er for svake menesker uten tro på seg selv", er noe at det mest respektløse, bedrevitende, og ikke minst kunnskapsløse jeg har hørt på lenge. Skjerpings!

Link to comment
Share on other sites

Enig med Gnome angående Metalpete's utsagn. Nobody likes a smartass

Angående meg selv så vil jeg faktisk tro at jeg spiller litt bedre etter et par pils. Det har med at jeg tør å spille mer med følelser istedenfor etter faste mønstre og normer. Du kommer mer ut av skallet ditt og gir mer av deg selv, en du tør i helt edru tilstand. Akkurat som med det sosiale. Det er nå ihvertfall min erfaring.

Nå skal det jo og sies at det finnes en gylden grense der det slutter å gå oppover, men istedet drastisk ned, og den må man jo prøve å unngå ;D Skulle spille Back in black på jam etter 8 halvlitere (på ca 2 timer) og det gikk rett vest. Jeg klarte ikke å spille det velkjente licket i verset engang.

Link to comment
Share on other sites

Skal ærlig innrømme at jeg selv er en lite kreativ sjel, og skriver lite musikk selv, så akkurat det skal jeg ikke uttale meg om, men for å slenge meg på det andre har begynt på i forhold til å spille i rus.. ja.. Jeg holder meg til Powerade på scenen, og det har sin grunn. Jeg har spilt musikk i litt ruset tilstand, meget ruset tilstand, og bakruset tilstand. Merker at taktfølelsen daler godt for hver eneste pils, og etter 2-3 pils er takta mi som en litt ujevn sinus-kurve, så for min del bidrar ikke rus på noen måte til forbedrede ferdigheter.

Hva låtskriving angår derimot. Kanskje jeg skal prøve å skrive noe en gang jeg er litt på en snurr, så kanskje det går veien? :)

Link to comment
Share on other sites

Som oftest edru (eller temmelig nært edru) på konserter og øving. Men det kommer ofte en god idé eller to når du kommer stupe dritings hjem fra byen og har fått på båten av ei dame/fått med ei dame hjem/fått juling/fått en ny venn/etc.

Da kan det være kjekt å ha penn og (note)papir liggende og/eller noe opptaksutstyr (kanskje man skal styre seg fra å spille inn hvis man har med seg ei jente hjem).

Men jeg har aldri opplevd noen spesiell kreativ boost av rusmidler - og tror heller ikke at det nødvendigvis er noen sammenheng der heller.

Link to comment
Share on other sites

metalpete: Alkohol er i aller høyeste grad et rusmiddel på lik linje med andre stoffer du tenker på. At alkohol i dag er lovlig og at f.eks. cannabis-baserte stoffer ikke er det, har kun med tradisjon å gjøre.

På den måten ville dine 2 øl gjort deg til et like svakt menneske uten tro på deg selv som andres 2 jointer skulle gjort dem til det samme... Rusmidler kan brukes og misbrukes. De kan ha svært god rekreasjonell effekt, og de kan ødelegge liv. Så lenge det er en noenlunde ansvarlig og noenlunde oppegående person som håndterer rusmiddelforbruket sitt, så forblir det et bruk og ikke et misbruk.

On topic: Tror ikke man blir mer kreativ av rusmidler, men jeg tror det kan "forløse" ideer som kanskje sitter litt langt inne noen ganger. I tillegg tror jeg man blir mer åpen for eksperimentering, noe som kan gi et spennende resultat.

Link to comment
Share on other sites

hadde de vært legender om de fortsatt var i live?

Nei. Hendrix, Cobain, Dean, Joplin. Alle hadde blitt husket som "normale" mennesker om de hadde fått bevist at potensialet ikke var så ufattelig stort som mange (fortsatt) har drømmer om. Og folk rakker ned på Van Halen og Kiss, som jo er gode eksempler på noen som har overlevd store doser rusmidler...

Personlig ser jeg ikke noe poeng i å gå bohemveien for å skrive musikk. Enten kan du fortelle en historie eller ikke. Jeg tror folk enten har det eller ikke. Skal ikke glemme at 99% av de som hørte på Hendrix og Joplin også var på en kraftig snurr... Og de gjorde vel som dagens nordmenn gjør etter en bygdefest med Luxus Leverpostei: "Fy fa*n det var bra! HELT konge! Husker ingenting!"

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.