Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikalsk inspirasjon/låtskriving og misbruk av dvs substanser


Backslash

Anbefalte innlegg

Hei på dere! Satt og tenkte litt på dette med hvordan noen av verdens beste musikere og låtskrivere har havnet litt på skråplanet iforhold til det vi kaller et "godt forhold" til alkohol, tobakk og litt mer uglesette substanser og stoffer.. Noen kan vel trenge litt ekstra "inspirasjon" for å sette igang prosessene, mens andre ikke trenger en dritt. Mange av verdens beste musikere er allerede døde, alt for tidlig, på grunn av alkoholisme og misbruk av stoff, mens andre lever i beste velgående og skaper like bra musikk som før. Tråden her er ikke ment for å hedre alle legendene som døde av misbruk, men hadde de vært legender om de fortsatt var i live?

Derfor:

-Har du en avhengighetsskapende livsstil? Bruker du (eller misbruker) dvs stoffer og substanser for å få musikalsk inspirasjon?

Kan begynne med meg selv, så det kanskje ikke blir så skummelt for andre å poste ;)

Jeg drikker alt for mye, vanligvis ikke store mengder alkohol, men veldig ofte (hver dag?) Merker at jeg blir revet med raskere av musikk og plukker raskt opp gitaren etter et par drinker, men jeg kan klare det samme om jeg bare åpner sinnet mitt for musikken i edru tilstand. Hva med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alkohol og låtskriving funker dårlig for meg. Tar gjerne et par pils før konserter, men da kan jeg jo allerede det jeg skal spille.

En joint før en jam kan være koslig en gang i blandt, men som regel så fører det ikke til noe annet enn interessant jamsession, og ikke noe genialt mesterverk.

Hypen sier jo at man blir mer kreativ av rus, men jeg har en liten teori om at det heller er dømmekraften vår som blir svekket og at det da ikke skal så jævlig mye til for at vi liker noe ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fælt så bastantiske vi var i dag da...hvor gammel er du sa du...13?

Det er ganske morsomt, det i seg selv å være full, eventuellt høy på andre stoffer, endrer oppførselen din ganske så betraktelig, dette er vel opplagt for de aller fleste. Jeg har jammet og hatt spillejobber med folk som har vært høye, og det er ikke spes morro, jeg har selv spilt i fylla, og det er heler ikke spesiellt bra, MEN, hvis man sitter som låtskriver, enten alene eller med andre, så tror jeg ikke en pils nødvendigvis skader, og merk mine ord, ikke heller sterkere stoffer enn som så.

Jeg drikker alkohol gjevnlig, gjerne i sammenheng med studentfester og helgemorro, sjeldent i ukene, og om noe så maks én pils. Jeg har i tillegg prøvd å røyke hasj, noe jeg på måten en viss metalpete uttaler seg på, tviler at han har gjort. Jeg kjenner flere som har prøvd seg på hardere stoffer enn som så, og hørt historier fra dem om opplevelser etc, og at dette i seg selv kan bidra som en inspirasjon, er noe jeg, uten altfor mange erfaringer, definitivt skal kunne tro på.

Samtidig, et studieår på humanistisk fakultet i oslo, hjelper bra det og, hehe :P

Men bare for å få understreket det, "rus er for svake menesker uten tro på seg selv", er noe at det mest respektløse, bedrevitende, og ikke minst kunnskapsløse jeg har hørt på lenge. Skjerpings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gnome angående Metalpete's utsagn. Nobody likes a smartass

Angående meg selv så vil jeg faktisk tro at jeg spiller litt bedre etter et par pils. Det har med at jeg tør å spille mer med følelser istedenfor etter faste mønstre og normer. Du kommer mer ut av skallet ditt og gir mer av deg selv, en du tør i helt edru tilstand. Akkurat som med det sosiale. Det er nå ihvertfall min erfaring.

Nå skal det jo og sies at det finnes en gylden grense der det slutter å gå oppover, men istedet drastisk ned, og den må man jo prøve å unngå ;D Skulle spille Back in black på jam etter 8 halvlitere (på ca 2 timer) og det gikk rett vest. Jeg klarte ikke å spille det velkjente licket i verset engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ærlig innrømme at jeg selv er en lite kreativ sjel, og skriver lite musikk selv, så akkurat det skal jeg ikke uttale meg om, men for å slenge meg på det andre har begynt på i forhold til å spille i rus.. ja.. Jeg holder meg til Powerade på scenen, og det har sin grunn. Jeg har spilt musikk i litt ruset tilstand, meget ruset tilstand, og bakruset tilstand. Merker at taktfølelsen daler godt for hver eneste pils, og etter 2-3 pils er takta mi som en litt ujevn sinus-kurve, så for min del bidrar ikke rus på noen måte til forbedrede ferdigheter.

Hva låtskriving angår derimot. Kanskje jeg skal prøve å skrive noe en gang jeg er litt på en snurr, så kanskje det går veien? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest edru (eller temmelig nært edru) på konserter og øving. Men det kommer ofte en god idé eller to når du kommer stupe dritings hjem fra byen og har fått på båten av ei dame/fått med ei dame hjem/fått juling/fått en ny venn/etc.

Da kan det være kjekt å ha penn og (note)papir liggende og/eller noe opptaksutstyr (kanskje man skal styre seg fra å spille inn hvis man har med seg ei jente hjem).

Men jeg har aldri opplevd noen spesiell kreativ boost av rusmidler - og tror heller ikke at det nødvendigvis er noen sammenheng der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

metalpete: Alkohol er i aller høyeste grad et rusmiddel på lik linje med andre stoffer du tenker på. At alkohol i dag er lovlig og at f.eks. cannabis-baserte stoffer ikke er det, har kun med tradisjon å gjøre.

På den måten ville dine 2 øl gjort deg til et like svakt menneske uten tro på deg selv som andres 2 jointer skulle gjort dem til det samme... Rusmidler kan brukes og misbrukes. De kan ha svært god rekreasjonell effekt, og de kan ødelegge liv. Så lenge det er en noenlunde ansvarlig og noenlunde oppegående person som håndterer rusmiddelforbruket sitt, så forblir det et bruk og ikke et misbruk.

On topic: Tror ikke man blir mer kreativ av rusmidler, men jeg tror det kan "forløse" ideer som kanskje sitter litt langt inne noen ganger. I tillegg tror jeg man blir mer åpen for eksperimentering, noe som kan gi et spennende resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde de vært legender om de fortsatt var i live?

Nei. Hendrix, Cobain, Dean, Joplin. Alle hadde blitt husket som "normale" mennesker om de hadde fått bevist at potensialet ikke var så ufattelig stort som mange (fortsatt) har drømmer om. Og folk rakker ned på Van Halen og Kiss, som jo er gode eksempler på noen som har overlevd store doser rusmidler...

Personlig ser jeg ikke noe poeng i å gå bohemveien for å skrive musikk. Enten kan du fortelle en historie eller ikke. Jeg tror folk enten har det eller ikke. Skal ikke glemme at 99% av de som hørte på Hendrix og Joplin også var på en kraftig snurr... Og de gjorde vel som dagens nordmenn gjør etter en bygdefest med Luxus Leverpostei: "Fy fa*n det var bra! HELT konge! Husker ingenting!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.