Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stemming av Ltd KH 602


Freedo

Anbefalte innlegg

Heisann. Kjøpte en brukt KH 602 i sta og lurer egentlig på hvorfor det kommer sånn "strengelyd" av de to øverste strengene når jeg spiller.. Akkurat som hvis strengene er for slappe, bare at denne er nogenlunde stemt. Lurer på om det kanskje har noe med "hvor stramt" den er festet nede ved brua.. Skal de strammes helt eller slakkes helt nå jeg stemmer gitaren på headstocken?

Eller er et rett og slett noe gærlig med gitaren?

Håper noen skjønte litt av hva jeg sa :P

Endret av Freedo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Kjøpte en brukt KH 602 i sta og lurer egentlig på hvorfor det kommer sånn "strengelyd" av de to øverste strengene når jeg spiller.. Akkurat som hvis strengene er for slappe, bare at denne er nogenlunde stemt. Lurer på om det kanskje har noe med "hvor stramt" den er festet nede ved brua.. Skal de strammes helt eller slakkes helt nå jeg stemmer gitaren på headstocken?

Håper noen skjønte litt av hva jeg sa :P

Heisan!

Tja... tror ihvertfall at jeg skjønte såpass at jeg regner med at problemet er at den "klirrer" i båndene. Problemet er nok mest sannsynlig at to eller flere av strengene dine er for lavt justert, slik at når du presser ned på et av båndene så berører strengen det neste båndet. Dette kan også ha sin årsak i at halsen er noe feiljustert. Hvis den bare klirrer når du spiller med løse strenger så kan det også være nut'en (helt oppe på halsen) som er for dypt skåret på enkelte strenger.

Hvis du ikke har noen erfaring i å skru på gitar selv så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med noen som kan det for å få avgjort om halsen ser bra ut, men skulle du falle for fristelsen å prøve sjøl så gjør det i så fall med stor forsiktighet og tenk gjennom hva du gjør, og at du ikke justerer for mye i slengen. Det skal ofte veldig lite til for å bli kvitt slike problem som du her snakker om.

Lykke til!!

Edit: Dette er kanskje en gitar med Floyd Rose... det aner meg nå når jeg ser gjennom innlegget en gang til...

Floyd Rose skal grovstemmes med stemmeskruene først mens strengene går løst gjennom nut'en. Så festes strengene øverst (etter at du har dratt spennet ut av strengene) og deretter skal den finstemmes med stemmeskruene bak på Floyd Rose'n

Endret av Finger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være to strenger for lave eller at nut´en er for dypt skåret når gitaren har floyd.

Hvis du skal justere høyden på floyden må du slakke strengene helt først. Og vil heller ikke tro at det er finstemmerne som er grunnen hvis det var de du mente med:

Lurer på om det kanskje har noe med "hvor stramt" den er festet nede ved brua.. Skal de strammes helt eller slakkes helt nå jeg stemmer gitaren på headstocken?

For meg høres det ut som vanlig strengeklirr. Kan være noe galt med noen av båndene. Jeg har og strengeklirr på E og A strengen. Mer eller mindre på alle gitarene mine. Prøv å presse hardere med fingrene når du spiller og se om det er det. Og i tillegg kan du prøve å holde nede strengen og se hvor den tar borti og klirrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest stemmeklirr på E-strengen så og si på alle båndene, men mest på midten og såvidt det er på A-strengen. Har det egentlig noe å si på lyden når man spiller på forsterker?

Hvordan kan jeg fikse det? Ja den har floyd rose.

Endret av Freedo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest stemmeklirr på E-strengen så og si på alle båndene, men mest på midten og såvidt det er på A-strengen. Har det egentlig noe å si på lyden når man spiller på forsterker?

Hvordan kan jeg fikse det? Ja den har floyd rose.

Det høres vanligvis på clean lyd, men på effekter som feks. distortion, så høtres vanligvis ikke så godt. Hvorfor ikke prøve selv? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest stemmeklirr på E-strengen så og si på alle båndene, men mest på midten og såvidt det er på A-strengen. Har det egentlig noe å si på lyden når man spiller på forsterker?

Hvordan kan jeg fikse det? Ja den har floyd rose.

E og A strengen din er litt lavt justert regner jeg med. Tipper at det ikke skal så utrolig mye til før det blir bra! Du finner justeringsmuligheter for det bak på Floyd'en, men bare pass på slik at du ikke justerer på intoneringsskruene istedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare skru ankerbolten (pivot-skruen) en kvart omdreining mot klokka og se om det hjelper. Hvis ikke, så bare gjenta til det er bra.

NB! Viktig!!! Når du skrur på ankerboltene så er det veldig viktig at du avlaster strengetrykket, f.eks kan du ta av fjørene på baksiden før du justerer, og så sette dem på igjen etterpå. Hvis du ikke gjør dette så *vil* du sløve ned kniveggene på floyden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare skru ankerbolten (pivot-skruen) en kvart omdreining mot klokka og se om det hjelper. Hvis ikke, så bare gjenta til det er bra.

NB! Viktig!!! Når du skrur på ankerboltene så er det veldig viktig at du avlaster strengetrykket, f.eks kan du ta av fjørene på baksiden før du justerer, og så sette dem på igjen etterpå. Hvis du ikke gjør dette så *vil* du sløve ned kniveggene på floyden!

Avlaste strengetrykket? Mener du å bare "stemme gitaren til strengene blir slappe?"

Endret av Freedo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjører er sånne metalldingser krølla sammen :P

På undersiden av floyden, er det fjører festet i vib-systemet, som sitter i ei klo som er skrudd inn i gitarkroppen, for å motvirke spenningen fra strengene på oversiden. Det er dette som gjør at vibsystemet flyter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.