Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor galt blir dette?


denyeverything

Anbefalte innlegg

Hepp. Jeg drev og fiklet litt med noen forsterkere her og endte opp med å koble et 16 ohm element til en forsterker med den kjekke påskriften 4 ohm...

Med mine ekstremt begrensede kunnskaper om slikt antar jeg at det hadde vært verre om det var motsatt... meen er dette veldig uheldig å gjøre?

Årsaken til at jeg spør er at det i dette tilfellet hørtes temmelig tøft ut, og dermed lurer jeg på om jeg trygt kan gjøre dette til en permanent løsning, eller om det bare er et spørsmål om tid før forsterkeren eksploderer og setter fyr på hele nabolaget?

Takker på forhånd for svar. :rolleyes:

Edit; Ja, jeg søkte litt, men fant ikke noe nyttig i farten...

Endret av denyeverything
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke spesielt galt det..

Det er en teoretisk mulighet for at forsterkeren ryker tidligere med en impedanse mismatch, men dette er vel egentlig bare aktuelt hvis du prøver å brenne absolutt alt kruttet på en gang (presser forsterkeren)

For lav impedanse derimot blir fortere et problem. Forøvrig så mister du teoretisk noe volum ved å bruke et element med for høt impedanse, men i praksis betyr det gjerne ikke så veldig mye, alt avhengig av elementets følsomhet selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det glemte jeg å si noe om ja... Det er rør, og litt presset blir den jo da det er en 5 watts forsterker, og volumet dessuten ble noe lavere med dette elementet, noe som var litt av det jeg var ute etter, sammen med rundere og mer behagelig lyd. Når vi snakker om slitasje på grunn av dette, er det snakk om at utgangsrørene slites fortere, noe som jo ikke spiller noen stor rolle, eller er det trafoen som tar kvelden kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.