Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarbygger kurs


lindeberg77

Anbefalte innlegg

Tror nok ikke det holder med et kurs for å lære seg å bygge en gitar fra bunnen av. Det skal mange timer med prøving/feiling til, for å få grepet på det, i tillegg til at man må ha en del ordentlig verktøy, for bl. a. å lage hals, hals-lomme, osv. Har aldri hørt om kurs for gitarmaking i Norge, men det er jo ganske mange gitarmakere rundt om, så hvis du bruker en del tid på nettet, sjekker ut prosjekter, og kanskje kjøper noen bøker, så er du godt i gang... Ellers handler det om å få teken på trebearbeiding, og vite hvordan man bruker de forskjellige verktøyene.

Skal du droppe og lage hele gitaren selv, og bestiller en ferdig-hals (utelukker neck-through), fra f. eks Warmoth, så vil det jo være en del enklere. Da er det bare å få laget en kropp, og route/drille der det trengs. Ikke akkurat noe som tas på frihånd, dette, men med litt testing er det mulig å få til et brukbart resultat uten å måtte ha verktøy til flerfoldige tusen :)

Vil uansett anbefale at før du begynner å bygge en gitar, at du lærer deg å foreta en skikkelig setup av gitaren, og tar det derfra :) Kanskjed du allerede har en del erfaring med setup av gitarer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker og spille gitar, og å lage ting osv. Så jeg tenkte. Hvorfor ikke lære seg å bygge gitarer?

Så da lurte jeg på om noen vet om et kurs eller noe hvor man lærer seg å bygge elektriske gitarer ved Oslo området.

MVH Jens :D

Søk litt rundt på nettet. Jeg kjøpte en bok om gitarbygging og mye nyttig lesing. Sjekk denne siden for mer info: www.buildyourguitar.com

Alternativet er å kjøpe byggesett og skru sammen selv. Kanskje greit å starte med det før man skal spikke en gitar fra bunnen av. Warmoth.com har mye bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale boka ''Make Your Own Electric Guitar'' av Melvyn Hiscock, veldig bra og innholdsrik bok, du finner ut det meste du trenger der!

Som Tommy sier, så er det nok lettest å bestille en ferdig hals fra Warmoth.com, og så lage kroppen selv. Husk at du også trenger en god håndfull verktøy til et slikt arbeid. ^_^

Endret av TulleGutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.