Web Analytics
Jump to content

Trådløst system

EspenL
 Share

Recommended Posts

Stakars tråden-

Men til trådstarter- de aller fleste trådløse systemer låter dårligere enn en kabel. Om det blir hørbart i helheten er diskutabelt, men det jeg vet, er at det er mere mikk. Det enkleste (kabel) er ofte det beste. Da unngår du batterier som svikter, krangel om kanaler og så videre. Mitt ynkelige råd må da bli at du bør tenke gjennom en gang til om du har bruk for det. Er det i "kjekt å ha"- kategorien, er det like greit å stå over, etter min mening.

Jeg har ikke vært med på å bruke trådløst til femstrengs, men firestrengs går greit.

Her gjelder også i høyeste grad at man får hva man betaler for. Et av systemene fra Shure f.eks. koster rundt 3000,- Om det er bra nok, vet jeg ikke. I tillegg må man vel ha flere sendere hvis man har flere gitarer, og de koster jo også noen lapper. Kabel er nok det enkleste og (sannsynligvis) det beste rent lydmessig.

Ene gitarguruen på musikkbørsen her bruker Mipro og skryter fælt av det. Han syns det låter så bra at han har slutta helt å bruke kabel. Andre gitaristen i bandet mitt kjøpte seg også et Mipro-system, og det funker topp. Men så er bassister rare da... :P

Før du kjøper et trådløst system, sjekk hvilke frekvesspekter de forskjellige systemene har. Jeg vet at noen av "gitar-trådløse-systemene" ikke går så dypt i frekvens, og da tror jeg kanskje dette blir for dårlig for 5 strengers bass. Har ikke testet ut dette så bare litt synsing. Men prøv et system før du kjøper, så finner du ut av om det passer til dit behov.

Når det gjelder kabel vs trådløst, vet jeg ikke om det er så mye bedre med kabel hvis man skal bevege seg mye/langt. En 10-15 meter kabel vil ha ganske bra signaltap og dette er kanskje ikke noe værre enn et trådløst system? Og det å slippe å ha kabelen å bekymre seg for når man spretter rundt om kring på scenen er nok en stor fordel.

Kjøpte meg forsåvidt nettopp en Line X2 her, og satt å AB testa det med kabel her om dagen. For mitt øre hører jeg ikke noe særlig forskjell i lyd, men er helt sikkert et eller annet signaltap et eller annet sted. Men ikke hørbart for meg, så da er jeg fornøyd. X2'n kosta jo veldig lite, så er fornøyd med det:)

Ene gitarguruen på musikkbørsen her bruker Mipro og skryter fælt av det. Han syns det låter så bra at han har slutta helt å bruke kabel. Andre gitaristen i bandet mitt kjøpte seg også et Mipro-system, og det funker topp. Men så er bassister rare da... :P

Kjenner også noen som liker Mipro.

Off-topic: Bassister er jo ikke bare rare, de spiller jo antakeligvis på verdens letteste instrument.

Off-topic: Bassister er jo ikke bare rare, de spiller jo antakeligvis på verdens letteste instrument.

Jeg spiller også fløyte, og den er mye lettere enn bassen. Veier vel ikke mer enn 500gram. Tror forresten at gitaren din er mye lettere enn bass min :P

Guest Thunder Fingers
Bassister er jo ikke bare rare, de spiller jo antakeligvis på verdens letteste instrument.

Er ikke dette å sprenge fjell uten dekkningsmatter i glasshus så vet ikke jeg..

Nå skal jeg helt ærlig si, at jeg finner gitar langt enklere å spille enn bass, men det kan jo ha noe med den spillestilen jeg prøver å holde på bassen å gjøre :lol:

Tror P bassen min banker dere alle i tyngde.