Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson faded og JO-NI


jsa

Anbefalte innlegg

Ville bare gi et lite tips.

Kjøpte av en eller annen grunn en gibson faded for 3 mnd siden.

I all sin enkelhet er dette en fin gitar.

Følte av og til at den ble litt tør i halsen pga ulakert trevirke.

Savnet av og til en SG standard.

Bestemte meg for å prøve JO-NI, den røde møbel polishen

man får kjøpt på Rimi, Rema osv.

Tok først et lag forsiktig, gitaren ble litt mer rød og mørkere i fargen.

Oljet kroppen på nytt en uke senere.

Så har jeg 3 ganger senere bare oljet halsen på bak siden.

Ikke ta for mye av gangen.

Gitaren er nå meget behagelig å spille på + at den har fått en meget fin

rød farge. Bedre en da jeg kjøpte den.

Har ikke merket noen endring på lyden.

Likevel bør man kanskje ikke prøve å presse liter vis av olje inn i gitarkroppen.

Innbiler meg at veldig mye olje kanskje gir dårligere sustrain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...
hvis du faktisk leser posten, så stÃ¥r det der at man kan fÃ¥ kjøpt det der :rolleyes:

Vel, jeg var litt i tvil om både rimi og rema hadde samme møbelpolish. Jeg tviler på at rema har møbelpolish i det hele tatt. Nå er det ganske langt til nærmeste rema og rimi, så en bekreftelse hadde vært en fordel.

Mest sannsynlig kommer jeg heller til å gå til et sted hvor de selger beis og maling og kjøpe en vannbasert rød polish.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo-Ni er møbelpolish, og har ingenting med lakk å gjøre. Det er heller ikke i første rekke ment som et "fargemiddel" i det hele tatt, men til trepleie. Det er definitivt ikke vannbasert, men en eller annen form for petroliumsdestilat. Det er forresten glimrende å bruke på frontruter og akryldetaljer på bil og MC. Bare spør veteranbileiere.

Trådstarter har ikke vært innom forumet siden starten av november, beklageligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja JO-NI selges på Rema. Den ble solgt på Rema her iallefall.

JO-NI inneholder følgende:

Vaselinolje

White Spirit

Parfyme

Poleringsmiddel for harde og lakkerte flater av eik, teak, mahogni etc.

Bevarer og fremhever treets naturlige glød og glans.

Det friska opp litt i rødfargen på baksiden av min LP Standard Faded, og det er jo greit. Men den største forskjellen var på halsen. Den ble litt "glattere/smoothere" etter å bruke JO-NI og det gjorde til at hånden var enklere å skli fram og tilbake på halsen når man spiller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk det stemmer, det med det røde pigmentet. Hvis jeg husker rett, er den polishen ganske så rød i fargen. Aner ikke om det er nok til å farge treverk, men uansett er den ikke ment som "fargesetter", lakk eller noe slikt. Det at den ved gjentatte behandliger kan gi rødskjær, ser jeg ikke bort ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den omtalte møbeloljen vil over tid avsette litt farge, til lyse tresorter. Vaselinolje er glimrende til å behandle ulakkerte tresorter i gripebrett på gitarer. "Skjeggete" gripebrett oppstår da dette blir for tørt, og båndene begynner å kjennes skarpe i langs kanten på gripebrettet. Blir det tørt nok kan man også oppleve at kantlistene sprekker ved båndene.

Oljer; matoljer er ikke best, kan nyttes, men møbeloljer for mørke treslag er bra, da de renser bort møkk og fett. Ellers finnes det mye fint (dyrt) å få kjøpt i instrumentshoppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.