Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye pickuper - Trenger hjelp med diagram


Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat kjøpt meg et slikt EMG 81/85 sett, som jeg nå skal montere i gitaren min.

Sliter litt med å få lyd i gitaren, selv om jeg har fulgt diagramet som fulgte med...

Nå skal det også sies at jeg er mer eller mindre helt blank på detta, har aldri gjort det før, men det er jo kjekt å kunne!

Skal vi se...

Jeg har:

En 3-veis switch

En Tonekontroll

En volumkontroll

Det som forrvirrer meg er at i det diagramet som fulgte med, så går det ut i fra at jeg har 8 loddepunkter på 3-veisbryteren, markert med tallene 1-8. MEN på min switch (YKE) har jeg bare loddepunkter med tallene 1-7, + et som ligger på en skrue(antar at dette muligens er jord?)

Derfor sliter jeg litt med å finne ut hvor de forskjellige ledningene skal på selve switchen. De andre ledningene er lodda etter diagramet, så de skulle være i orden.

Noen som har lyst til å ta seg tid til å lage et bittelite diagram/forklare meg åssen jeg skal løse det?

Mvh Jorek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da setter du den enten på diodetest ("piping") eller på å måle motstand, ohm, på laveste innstilling.

Så setter du f.eks 3veis brytern til bridge, setter ene måle-elektroden på multimeteret der hvor du har lodda fast den ledningen fra bridge pickup'en som er

hot ("ut"-signalet om du vil). Når du setter den andre måle-elektroden på det loddepunktet hvor du har loddet volum eller tone potmeteret (kommer ann på hvordan diagrammet ditt ser ut) skal du enten høre et pip, eller multimeteret skal vise noe rundt 0ohm. Da er det koblet rett.

Hvis det ikke gjør det får du flytte den ene måle elektroden rundt på loddepunktene til du får det rette utslaget. Da er det de to punktene som er koblet sammen når brytern står i bridge possisjon.

Litt trasig å forklare slike ting bra, men håper det hjalp litt.

Sleng gjerne inn koblingskjemaet ditt her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett det som står ovenfor, men kan forklares litt enklere:

Sett multimeteret på diodetest (piping) så tar du 3veis bryteren og setter den i bridge posisjon, så måler du mellom systematisk pinnene helt til du har kartlagt alle som har kontakt med hverandre i bridge posisjonen, og gjentar det for hver posisjon til bryteren.

Skal jeg tippe så tror jeg at den i midten er ut på bryteren, og den ytterst til høyre og venstre er for bridge, den nest ytterste til høyre og venstre er mellom, og den innerste på høyre og venstre er for neck, men kan selvfølgelig ikke garantere dette, hvis det er slik, så er det for at du skal bruke den ene pinnen til å lodde pickupen på, og den andre som er til samme posisjon til å lodde over på en eventuell volum eller tone for den bestemte pickupen, det er selvfølgelig ikke nødvendig for at det skal virke, men på mange les pauler er det for eksempel vanlig med individuelle tone og volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.