Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytting Av Rør (Hvilke?)


Tom Dooley

Anbefalte innlegg

Hey!

Skal bytte rør i min Crate Blue Voodoo 120H, men er ikke veldig bevandret i rør-markedet. Så jeg lurer på om det er noen her inne som kan gi meg noen tips om hvilke merker og typer jeg bør sjekke ut.

Nå sitter det 4 Electro-Harmonix 12AX7A i preamp'en og 4 Ruby Tupes 6L6 i Poweramp'en.

Synes forsterkeren støyer unormalt mye, selv om jeg har aktive mikker og gode kabler samt ordentlig strømforsyning til alle pedaler osv. Ender opp med å bruke noisegate, noe som ikke er ønskelig. Finnes det rør som støyer mindre enn de jeg har (uten at det kommer på bekostning av lydkvalitet vel å merke.)?

Når det gjelder lydidealer så liker jeg godt lyden til disse gutta: Slash, Knut Schreiner, David Gilmoure, Ritchie Blackmore og James Hetfield. Dette er skrevet i rangert rekkefølge.

Hvilke rtyper rør kan være noe for meg, og hvor langt unna er jeg egentlig med de røra jeg har nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjører du ampen i jordet kontakt?

Det kan jo være mye som er årsak til den støyen du beskriver - så sånn sett er det kanskje like billig å levere den til noen som kan se på problemet, som å begynne å bytte rør på måfå? Det du kan gjøre - som er helt gratis - er å bytte rundt på preamprøra til forskjellige posisjoner. Kanskje et av dem er mer stabilt å ha som første rør i gain-kjeden. Husk bare å merke dem på en eller annen måte først så du kan få dem tilbake på rett plass dersom det bare blir verre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpna opp amp'en i dag og bytta litt frem og tilbake på preamp-røra, og det hjalp ingenting. Men plutselig legger jeg merke til at i poweramp'en sitter det to stk. Ruby EL 34BSTR og to stk. 6L6 GCMSTR.

Jeg byttet røra i butikken der jeg kjøpte den, og ga de ganske frie hender i valg av rør da jeg ikke hadde noe særlig peil på rørtyper dengang. Jeg prøvde å gi de en anelse av hvilken type lyd jeg liker, også skulle de gjøre det de kunne for å finne riktige rør. Og det jeg da lurer på er om dette virkelig går? Kan man ha to forskjellige poweramp-rørtyper i denne amp'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.