Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig lettspilt bass


GreenMan

Anbefalte innlegg

Sikkert spurt om mange ganger før, men jeg er fersk i bassjungeen. Er kanskje på jakt etter en rimelig og lettspillt bass som egner seg for en nybegynner som er vant med relativt slanke gitarhalser. Kjøper gjerne brukt hvis noen har noe billig ræl liggende. I utgangspunket er bassen kun til hjemmebruk. Leke seg med å legge bassganger til enkle innspillinger og ikke minst prøve å lære seg å spille bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor billig du er ute etter, men en jazzbass-kopi til et par tusenlapper kan kanskje være et godt sted å starte?

Om Louders basser er halvparten så bra som gitarene i forhold til pris vil jeg varmt anbefale Louder Jazzbass (1990,- hos Gjøvik Musikk). Hvis ikke har man jo alltids Jazzbassene fra Squier. Evt om du ser deg om på nett etter en brukt MIM Jazzbass.

Det jeg hovedsaklig prøver å si er nok at en billig jazzbass er veien å gå om du vil ha en lettspilt bass med tynn hals :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor billig er billig? Jeg skal selge et par basser, men de er ikke direkte "dødsbillige". Men de er akkurat det du er på jakt etter når det kommer til lettspilt.

Ellers vil jeg anbefale Cort, OLP eller en av de mange andre rimelige Jazz-kopiene du kan få tak i. Søk på Musikkweb og se hva du finner. Yamaha har også en del brukbare i det rimelige segmentet.

Jeg har hatt 2 rimelige OLP-basser, og de var utrolig god kvalitet til en rimelig pris. Begge var godt over middels når det gjelder spillbarhet og lyd. I dette segmentet kan man nok være heldig og uheldig, men som sagt... alle OLPene jeg har eid på har vært bra (i tillegg til de to Stingray-kopiene har jeg også en OLP gitar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samick.... Cort... Det er de to store fabrikkene i Korea, og i tillegg til sine egne instrumenter, lager de også drøssevis med instrumenter for andre. Conklin GrooveTools-serien var laget av Cort, og Cort og Samick bygger også (så vidt jeg vet) for Ibanez og Yamaha. :)

I denne prisklassen anbefaler jeg uansett å prøve før man kjøper, med mindre man har litt is i magen. Man kan finne veldig gode og veldig dårlige instrumenter, og da kan det være greit å ha prøvd før man kjøper. Har et veldig godt eksempel på akkurat det. Jeg prøvespilte en gang en Yamaha BN5A-bass på Hagström i Bergen. Det var et kjempefint instrument, lite dødtoner, god hals, veldig fin lyd. Jeg var råimponert, men siden jeg hadde gode kontakter på andre musikkforretninger utenfor Bergen, endte jeg opp med å bestille meg en "identisk" bass fra dem istedet. Det instrumentet jeg endte opp med var helt horribelt. Det var en eneste stor dødsone fra C til D#, og det rett og slett helt ubrukelig. Så her gjelder det å plukke ut DET instrumentet som er best. Til gjengjeld kan man få et kanoninstrument til nesten ingen penger.

Endret av MrWalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.