Web Analytics
Jump to content

elektriske trommer

jealei

Recommended Posts

hei, jeg har lyst til og lære meg og spille trommer, og pga støy så tenkte jeg det ville være pratisk med elektriske trommer siden da kan jeg ha det på headsett, men jeg er helt blank på dette, så trenger noen tips, har sett litt på dette tromme settet, er det noe og satse på?

Problemet er at billige elektriske trommesett har harde "trommeskinn" som er forferdelige å tromme på, men du får jo myke "trommeskinn", men disse er ganske dyre. Eg ville heller funnet et brukt akustisk trommesett (ligger mange på finn.no) og heller funnet ein plass det var muligt å bruke det.

Problemet er at billige elektriske trommesett har harde "trommeskinn" som er forferdelige å tromme på, men du får jo myke "trommeskinn", men disse er ganske dyre. Eg ville heller funnet et brukt akustisk trommesett (ligger mange på finn.no) og heller funnet ein plass det var muligt å bruke det.

Jeg kunne ikke sagt meg mer enig.

Viss du skal begynne å spille trommer, som, i band osv.

Så bør du heller finne et akustisk, det er billigere å oppgradere f.eks,

Enklere å oppgradere, og det er mye lettere å finne akustiske trommer av kjente merker som er verdt å stole på,

OG om du må selge en dag, så er det lettere å få solgt spørr du meg.

Tiiiiips,, (med akustisk,, legg til en dobbel-pedal og noen splash`s) :D

Om du legger på noen tusenlapper (minst 2, helst hvertfall 4-5) så kan du gå på Sound1 og kjøpe deg et skikkelig digitalt trommesett fra Roland. Det er de eneste digitaltrommene som har noe for seg, og de funker å lære seg å spille på.

Kjøper du noe billig jalla balla så kan du alltids lære deg å spille på akkurat _det_ settet, men så fort du er på et annet sett er du omtrent tilbake til start igjen.

Jo, el-trommer kan fint låte like bra som akkustiske, og anslaget trenger ikke ha mindre å si for lyden, så lenge du betaler nok for det.

Så en kar som demonstrerte toppmodellen til Roland på ei musikksjappe i London i fjor, og det kunne lett lurt meg :)

Jeg kjenner flere dyktige trommeslagere som låter meget overbevisende på elektroniske trommesett. De synes faktisk det er gøy, fordi de får fet studiolyd uten å bruke en hel dag på å rigge settet med mikrofoner og slikt.

Felles for de er at de stort sett klager på at settene er tungspilte.

Jeg kjenner ingen dyktige gitarister som låter bra på fiskestang, uansett hvilke sener, pickups og effekter de bruker. Det er mulig grunnen er at vi aldri har forsøkt med Marshall- forsterkere.

Elektroniske trommesett har etter hvert blitt et veldig greit alternativ, hvis lydnivå, plassbehov og slikt er med i bildet. Trommelsagere jeg snakker med som har digitale sett hjemme til øving, synes de fungerer utmerket til øving. Det synes også de andre som bor i husstanden, samt naboer.

Er akkurat det samme som å<-- ingen som hører på P3? :) Skulle gjerne hatt en bedre sammenligning, men for å utdype poenget jeg prøver å formidle: Har jo selvsagt hørt gode trommiser som får tøffe saker ut av disse digitale settene, men jeg mener at en får mer igjen for å lære seg på et akustisk sett. En lærer seg teknikker for å få ulike lyder ut av en og hver tromme og symbal enn med digtale trommer og symbaler med 1 og 2 sensorer, en lærer seg teknikker med klang og akustikk.

Du kan jo se og HØRE forskjellen, men du skulle helst opplevd den selv.

http://www.youtube.com/watch?v=qEM0gNSlDUI

Men til en annen sak. Er du sikker på at du vil kjøpe et digitalt trommesett til å begynne med? Det som ofte skjer er jo at folk kjøper instrumenter som de bruker i noen uker/måneder, så gidder de ikke mer og gir opp. Du har ikke noen du kunne lånt trommer av i begynnelsen?

Hvordan er det med innspilling av digitale trommer egntlig? Går det an å spille inn alt i ett stor eller må man da ha mange spor?

trommisen i bandet mitt har allerede to dyre akkustiske trommer. ENe er tidligere brukt av Kurt Nilsen til en verdi av 40k, så han ser etter et billig digitalt trommesett.

Om det funker, ville det vært fint å bruke det til å spille inn direkte via lydkort. Men lurer på hvor mange spor det krever til demoinnspilling.

EDIT: Jeg syns den der elektriske på youtube hørtes litt tøft ut. :P Litt tamt kanskje, men..

Edited by Troll

Hvis du spiller inn MIDI- signalene fra trommesettet, så trenger du jo ikke tenke på hvor mange audiospor de bruker i det hele tatt. Da kan du jo redigere MIDI- signaler alt du orker, og så dytte de ut på det instrumentet du ønsker.

Derfor skjønner jeg ikke helt spørsmålet?

Du kan enten bruke synthen til trommesettet, eller for eksempel kjøpe superior drummer 2, eller et annet virtuelt trommesett. Det det går på, er jo hvor gode padene er til å registrere det trommeslageren gjør.

Edited by CastorFiber