Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Harmonisering


ToreFagerheim

Anbefalte innlegg

Leste gjennom det som er skrevet, og det er nokså klart at det er mye galskap ut å går! For det første, det finnes kun en ters i hver skala. Så det går ikke an å gå opp til en ters og så ned til en annen. Antagligvis så har de som har skrevet dette tenkt på intervaller som tilsvarer det som ville blitt en ters, i den motsatte rettning. Og da stemmer det fremdeles ikke!

Hahaha!

Her kaller du det Euphor og Castor skriver for galskap (hvilket i seg selv er helt på jordet), men så skal du undervise i "basic harmonsiering" uten å ha skjønt prinsipppet helt sev.

Men tankegangen du presenterer, med bare å pugge hvilken type akkord som bygges på hvilket skalatrinn er nyttig. Jeg lærte det før jeg lærte grunnleggende harmonisering, og det har kun vært til hjelp.

Og forresten - det blir ikke Bm (eller Hm, for de norske av oss). Det blir Bmb5/Hmb5. Amerikanerne kaller vel det for diminished, mens vi nordmenn kaller det en halvforminsket akkord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dumt skrevet av meg. Mente ikke å fornærme noen! Skrev det på feil side av døgnet.

Det med tersene, tanken var vel Parallell toneart! I moll er parallelltonearten 3 halvtone trinn var tonika. I Dur er parallelltonearten 3 halvtrinn ned fra tonika.

En Bdim er en Locrian mod, det er en skala som blir ansett for å vær en Moll, siden tersen ligger på samme tone.

Hvis det er noe fakta jeg ikke har riktig, så kom med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.