Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Harmonisering


ToreFagerheim

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tør påstå at de sagnomsuste doble gitarsoloene der er litt mer kompliserte enn vanlig ters- kjør. Når det er sagt, så funker det jo fett, og er skikkelig "signatur", akkurat som korene til Everly brothers, så da har det etter min mening noe for seg, uten at det nødvendigvis er på ti-på-topp- lista over avansert harmonisering.

Har akkurat slitt med å få riffet til "Got to give it up" til å funke i Lizzy- stil med to gitarer i ters, og vi ga opp. Skal forresten poste sluttproduktet er når vi er ferdige med versjonen.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme som på de andre tonene, men det blir litt anderledes når man skal skrive notene.

Forenklet kan man se på det sånn:

Eksempel- tar man utgangspunkt i C, og skal lage en harmoni en ters over, blir det tonen E. Så langt er alt vel.

Men hvis vi starter på E, blir det ikke G som er tersen over, men G#, fordi det er kun et halvt trinn mellom E og F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme som på de andre tonene, men det blir litt anderledes når man skal skrive notene.

Forenklet kan man se på det sånn:

Eksempel- tar man utgangspunkt i C, og skal lage en harmoni en ters over, blir det tonen E. Så langt er alt vel.

Men hvis vi starter på E, blir det ikke G som er tersen over, men G#, fordi det er kun et halvt trinn mellom E og F.

Øhm, dette er jo _veldig_ avhengig av toneart da? F.eks. om riffet/melodien/soloen går i C-dur, har jo ikke G# noe der å gjøre i det hele tatt.

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folka i maiden spiller også en del licks med harmonier, som Thin Lizzy så er heller ikke de spesielt kunnskapsrike når det gjelder musikk teori (les, de kan ikke noter.) ..

Det er ikke så vanskelig å finne harmonier på gehør slik som thin lizzy og maiden gjør, men det krever jo at man har et visst "gehør", ellers vil det naturlig nok ta litt lengre tid enn hvis man faktisk kan teorien bak det hele..

Kort fortalt; du gjør deg ingen bjørnetjeneste ved å lære litt teori og noter, men klarer du å finne det ut ved hjelp av gehøret ditt så er jo det fryd og gammen og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noter er teori.

Teori er mer enn noter.

Dette forutsetter at vi har definert teori som noe vi trenger for å kommunisere musikk- og musikalske ideer.

Litt lenger opp nevner du at G# ikke har noe i C dur å gjøre, i forbindelse med harmonisering. Dersom vi bruker noter finnes det ikke grunnlag for usikkerhet på dette emnet. Våre skalaer og akkorder er bygd opp rundt notesystemet. Du kan godt klare deg uten å kunne noter. Du kan godt kunne lese uten å kunne alfabetet også.

Mitt poeng; kan du alfabetet vet du hvor mange bokstaver du har å rutte med, antall konsonanter og vokaler kan dobbelsjekkes mot en sikker standard: 29.

Kan du noter har du mindre mulighet for å begå feil med # og b. Samt G#. ;) Langt fra nødvendig, men absolutt et fornuftig hjelpemiddel for de aller fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Eg treng rett og slett ein enkel framgangsmåte på å harmonisera i tersar. Har lest mykje rundt på nettet, men har endå ikkje heilt forstått det.

Har nokon lyst til å forklara meg?

Leste gjennom det som er skrevet, og det er nokså klart at det er mye galskap ut å går! For det første, det finnes kun en ters i hver skala. Så det går ikke an å gå opp til en ters og så ned til en annen. Antagligvis så har de som har skrevet dette tenkt på intervaller som tilsvarer det som ville blitt en ters, i den motsatte rettning. Og da stemmer det fremdeles ikke!

Vi gjør det enkelt. Dette er basic harmonisering!

Tar Am som utgangspunk. Spiller man i Am har man følgende noter, A B C D E F G... Kan ikke bli mye enklere. Hver av disse tonene kan bruks som en akkord.

Am

1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.

Am - Bm - Cdur - Dm - Em - Fdur - Gdur - Am.............Uansett hvilken av de akkordene/skalaene du velger å spille etter Am, så vil det kun vær en tone som ikke stemmer med Am, bortsett fra Bm, der er det to toner!

Cdur

1. 2. 3. 4. 5. 6. 7.

Cdur - Dm - Em - Fdur - Gdur - Am - Bm..... Ser du mønsteret? Og igjen, B er litt schetcy!

Tallet over representerer hvilken tone det er i skalaen. Så ut fra det kan dette flyttes i alle rettninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først skal belære oss andre, og beskriver det vi driver med som "galskap", er det lurt av deg å ha fakta riktig.

Begrepet ters brukes ikke bare om intervallet fra tonika til tersen, men også om intervallet mellom to forskjellige toner, så da faller påstanden om at det er kun en ters i hver skala på sin egen gale urimelighet.

Resten av forklaringen din skjønte jeg heller lite av, noe jeg skulle ønske jeg gjorde, da hadde jeg skjønt noe om hvordan du tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.