Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender P Vs Jazz


Torsn

Anbefalte innlegg

Gjest Thunder Fingers

Jazz'en er vel mer vidkjent for alsidighet grunnet begge pickupene, men jeg har til gode å høre en sjanger der en P bass ikke passer inn i en eller annen form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok mange halsfasonger på disse bassene opp gjennom årene, men J- bassen har tradisjonelt slankere og smalere hals, og da blir fasiten litt etter hva man liker av halstykkelse, også.

Det er umulig å si hva som er "best". Begge er veldig allround- basser, som er brukt til nær sagt hva som helst man kan tenke seg av musikkstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt, men jeg testet ut en haug av begge deler før jeg kjøpte min 08 P-bass std. Jeg synes at det var mer trøkk i P-bassen enn jazz-bassen. Det var derfor jeg endte opp med den. Dessuten liker jeg halsen på p-basser selv om det kanskje ikke har så mye å si på årets (og de senere årenes) modell(er) da halsen er tynnere enn det den var i "gamledager"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har også både Jazz og P-basser og har aldri fått bestemt meg om hva jeg liker best.

Det var helt til jeg kjøpte en 2004 Jazz bass (usa).

Den har S1 systemet det vil si den serie kobler de to pickupene, det gi en veldig dyp og feit

bass lyd. (Derimot s1 på P-bass er ikke noe å rope hurra for).

Dersom man ser bort i fra s1 så vil jeg si at Jazz bassen har hatt tiden til hjelp.

Med det mener jeg at P-bassen i 70, 80 og kanske halve 90 tallet trakk det lengste strået

fordi de ofte hørtes bedre ut på mindre anlegg og på plater.

P-bassen har en litt fremtredend tone i mellombass område.

Carol Key, hun kjente studio musikkeren oppga det som en grunn til at hun havnet

på P-bass, det hørtes litt bedre ut på Plate, (en standard plate og plate spiller går ikke så veldig dypt).

Men enig, de lyder bra begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, startet med noe drit av en Ibanez Gax-b 150 for og så bevege meg opp til en Squire Jazz bass.

Kjøpte meg en mexican jazz bass rundt jul, skiftet bridge og festet på pickup cover, angrer ikke på noen måte.

Den tynne halsen synes jeg personlig gjør det lettere å spille enn på en P-bass, men dette har kanskje en del med hva du starter med.

For min del tror jeg ikke jeg kommer til å gå over til noen andre bassformer med det første:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Vel, Jeg er en forkjemper for P bassen, men jeg skal innrømme det, med en Jazz Bass, om du skrur ned den bakerste pickupen og bare bruker halspickupen, så kan du få en noenlunde liggnende lyd, jeg gjør dette selv med J bassen når jeg ikke orker å dra med meg P bassen/ha med meg 3 basser..

Etter min mening da, så er det ingenting som kan måle seg med en 70'talls Fender Precision B hals ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.