Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vi er en del som er enig med at musikken var bedre på begynnelsen av 80tallet og tidligere..


Gjest Thunder Fingers

Anbefalte innlegg

Synes det er som å ikke finne høyet i høystakken og bare nåla når man nevner internett i samme setting som påstanden om at musikken var bedre før. Herregud, folkens! Dere sitter rett foran det største, videste mediumet som noen sinne har vært her på planeten! Du trenger ikke lete engang for å finne bra musikk. Jeg synes musikken nesten er bedre nå enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Og jeg velger å tro at det faktisk ikke er en bra ting.. Vi har alle forskjellige meninger om det, me jeg har tilgode å høre moderne band med personlighet, det er langt mellom de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sannsynligvis jævlig mange drittband før også, men de har blitt glemt etter hvert. Det samme skjer nok med dagens musikk også.

Men hva er kriteriene for at et band er moderne? At de holder på enda, eller at de ikke slapp plater før år XXXX?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Enig med Tore.

Men var det ikke sånn at på 70-80-tallet så var det mange som ikke likte den musikken som ble laget da?

Vi har lært det på ungdomsskolen. At det var mange som var imot musikk som Hendrix, Roling Stones ol.. Mange som mente at ny musikk på den tiden var dårlig ol..

Det var slik punken kom det. Var nok mangen som likte musikken som blei laget, men så var det nokon som blei lei av lange improviserte soloer, lei av at dei store stjernen bare ignorerte fansen og at man måtte kunne spille instrumentet for at det skulle bli akseptert. Ut av dette kom band som The Ramones, Sex Pistols, The Clash osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gammel musikk som er finfint. Mye ny musikk som er finfint. Jeg gir en lang marsj i hvorvidt det var bedre før eller ei -- det er mer enn nok av musikk å lete seg igjennom fra fortid og nåtid til at jeg gidder å bekymre meg om hva som var best. Appellerer musikken til meg, problem solved. Jeg kan ikke være musikalsk mer happy enn når jeg setter på en Nils Petter Molvær plate, f.eks. Snakker vi om pop-musikk så kan jeg skjønne ift. manglende karakter, men jeg veit ikke helt... Jeg føler dette er litt sånn som "hvilken gitarist er best?".. Hvem har fasiten?

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg velger å tro at det faktisk ikke er en bra ting.. Vi har alle forskjellige meninger om det, me jeg har tilgode å høre moderne band med personlighet, det er langt mellom de.

Da har du ikke letet. Jeg skjønner ikke hvorfor du mener Internett ikke er en bra ting? Det er nå lettere enn noensinne å nå frem med musikken sin og der er mer enn nok for enhver smak. Det er noe av det bedre som har hendt musikken, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var slik punken kom det. Var nok mangen som likte musikken som blei laget, men så var det nokon som blei lei av lange improviserte soloer, lei av at dei store stjernen bare ignorerte fansen og at man måtte kunne spille instrumentet for at det skulle bli akseptert. Ut av dette kom band som The Ramones, Sex Pistols, The Clash osv...

Jepp. Det er jo dette som er selve kjernen i punk. Johnny Rotten var bare så jævlig lei av Jimmy Page. Anarchy in the UK kan tolkes som et ballespark på 70-talls rocken og stjerner som ignorerer fans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med min far om dette temaet mange ganger. Han mente det var mye dritt på 60- og 70-tallet også. Men det er jo ikke dritten som blir husket.

Men store deler av musikken jeg hører på, er laget før jeg ble født. Selv om jeg elsker en del nyere ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en interessant artikkel om dette temaet i et eller annet gitarblad for noen måneder siden. Artikkelen hevdet at det var umulig for nye band å bli det nye Zeppelin, Stones osv, siden hypen rundt de "gode, gamle bandene" ikke har lagt seg ennå. Musikken har blitt lagd og distributert på samme måte i lang tid, og vi er nå i en mellomfase. Platebutikker legges ned for å få plass til spillbutikker og musikk er veldig tilgjengelig på internett og andre steder(og man trenger slett ikke å betale for det? er det sant!?) Kanskje vil vi få nye storband som vil føre til at den gamlere musikken blir lagt i bakhodet for en viss tid før den blir hentet frem igjen?

Iallefall; poenget mitt kan oppsummeres kort: Musikk er akkurat som mote, den forandres hele tiden, og noen ganger blir det slik at man går tilbake til "røttene." Frem til den tiden noen tar stafettpinnen igjen, kan de som vil kose seg med godbitene fra hvilken som helst era, om det så måtte være 70tallet, 90tallet eller musikk som kom ut i dag.

Endret av Backslash
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten man lager musikk på har endret seg radikalt siden begynnelsen av 80 tallet.

Slik man i dag har anledning til å skrive og produsere musikk gjør at man ofte kan

produsere/teste/forsøke og omarransjere musikkstykkene i det uendelige.

- ofte uten et publikum til å gi tilbakemelding.

Man kan miste masse spontanintet og evnen til å få fram musikkglede i et

slikt produksjon/skrivemiljø. Har inntrykk av at moderne produksjoner som

er veldig bevisst denne problemstillingen også har lenger levetid i den store

flommen av musikk som i dag strømmer ut fra 'alle gutte og jenterom'.

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.