Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vi er en del som er enig med at musikken var bedre på begynnelsen av 80tallet og tidligere..


Gjest Thunder Fingers

Anbefalte innlegg

Gjest Thunder Fingers

Er det bare jeg som ser en mulig sammenheng med intoget av flere tv kanaler, Pc'er, div. spill konsoller og internett? Jeg vet at internett tar altfor mye av tid jeg skulle ha brukt til andre ting for min del.

Samt med TV kanalene kom "åh, Jeg vil være på TV og spille musikk" attituden, noe som gjorde musikken mer visuell og skjøv det musiske i bakgrunnen, og folk som ikke egentlig hadde talent til det så bedre ut en musikere med talent, så den gode musikken ble skjøvet i bakgrunnen. (Dette prøvde vel strengtatt Mark Knopfler og Dire Straits å si med "Money for Nothing"..)

Jeg begynte å tenke på det her når jeg hørte på Thin Lizzy her om dagen, hvorfor ingen høres så bra ut lenger eller har den samme "ekteheten" i musikken sin..

Noen andre som føler det samme? (utenom Mark Knopfler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Vel,

God/Dårlig, kan vi bli enig om at det var en forandring som kom med innførselen av nevnte tidsforbrukprodukter?

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke.

To faktorer er vesentlige her, tror jeg. For det første har veldig mange av oss en tendens til å like den musikken vi hørte på i tenårene best, av en eller annen grunn.

Nå er det lenge siden jeg var der, men husker jeg lovte meg selv at jeg ikke skulle "stivne" i musikksmak. Det har jeg nok tildels gjort likevel, må jeg innrømme.

En annen sak er at dette forumet befolkes av musikere, og vi har ikke musikksmak som "folk flest".

Vi liker gjerne litt mer komplisert musikk, og har en hang til å like musikere som er teknisk dyktige på instrumentet sitt. Derfor er det trolig feil sted å spørre hvis man skal ha et svar som er "riktig".

Når det er sagt, må jeg si at jeg forundrer meg kraftig over at folk gidder å bruke enormt mange timer på å bli gode i Guitar Hero, men det å lære seg "the real deal" er det null interresse for. Jeg håper bare at en del GH- spillere synes det er så stilig at de tar opp gitaren i stedet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Enig med Tore.

Men var det ikke sånn at på 70-80-tallet så var det mange som ikke likte den musikken som ble laget da?

Vi har lært det på ungdomsskolen. At det var mange som var imot musikk som Hendrix, Roling Stones ol.. Mange som mente at ny musikk på den tiden var dårlig ol..

Er jo akkurat det samme som skjer nå. Bare at den nye musikken ikke er rock, men Rap og elektronisk musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med trådstarter, den beste musikken ble laget fra 60- til 80-tallet.

Etter det har det bare gått nedover, spesielt fra midten av 90-tallet til "nåtid".

80-tallet var stort sett ganske kjedelig, og så skjedde det et eller annet på tidlig 90-tall (for min del i hvert fall), før det døde ganske momentant.

Hører litt på band fra nyere tid også, men det er stort sett "undergrundsband" (i hvert fall til en viss grad).

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Av nyere musikk så må jeg si at jeg er veldig glad i Muse.. Og det litt rare med det er at de pluss et par andre "moderne" band jeg hører på stammer fra tidlig/midten av 90'tallet.. In Flames f.eks. startet opp i 1990 husker jeg rett.. Jeg er enig i det at det var noen som gjorde noe tøft, og at det dukker opp et eller annet innimellom som har en god lyd og et eget uttrykk, men for meg så virker det som det er krampetrekkninger fra en egentlig svunnet tid.. Det er i grunn rocken dette har gått mest utover.

I grunn vil jeg si at jeg er lite imponert over noen band som har blitt "store" siden år 2000..

CastorFiber:

Jeg vet ikke helt om det er rett, med tanke på hvor mange tenåringer vi har her på forumet, de kan umulig ha blitt låst i 70'tallet.

Poenget mitt er vel egentlig det at jeg tror at takket være disse fritidssysslene så bruker vi mindre tid på å jobbe med å skrive sanger eller bli bedre på instrumentene våres, fordi at for mange av oss så er det mye enklere og mindre krevende for hjernen å sette oss ned å spille et dataspill eller bare vase rundt på nettet, eller enda mer tanketomt, Se på TV.. Jeg vet jeg er skyldig sjøl (TV har jeg klart å venne meg av, og spille har jeg alsri vært noe stor på, men internett, som nevnt...)

Det er mulig at jeg da tilhører de som hadde falt fra tidligere, grunnet manglende intresse, eller at jeg hadde øvd mer fordi jeg ikke hadde visst om de andre mulighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Vi kan gjøre vårt innimellom... Som da Maiden toppet (Mener jeg å huske?) VG-lista med A matter of life and death..

Heh, Jeg tror til og med Rush var innom med "Snakes and Arrows"! Da var jeg imponert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk og trender har alltid variert og gått i bølger. 60 og 70 talls bølgen var et resultat av den overpolerte og ekstremt kommersialiserte musikken som ble forsøkt påtvunget de store massene på 40, 50 og 60 tallet. På slutten av 70 årene kom monster rock bandene som hev "hippie idealene" og antikommersialismen på bålet igjen mens pengene rant inn på kontoen. Men, de serverte i alle fall et relativt godt produkt ti tider. På 80 tallet kom punken som en motreaksjon igjen, men ble så vannet ut av mere kommersielle eller lettere sub sjangere. På slutten av 80 tallet kom tyggegummi pop'en og hit fabrikkene tilbake for fullt som så igjen ble slått helseløse av grunge'n og andre alternativ sjangere på 90 tallet igjen.. osv osv osv.

Sannheten er vel at det alltid har blitt produsert masse god musikk, og med årene bare mer og mer egentlig. Dessuten er det blitt ekstremt tilgjengelig. Problemet er jo samtidig at det totale volumet er så enormt at det kan være en omfattende jobb å finne gullkornene i strømmen av møkk og klisseri.

Hvis vi snakker om sjangere som Heavy, Trad rock, eller lignende vil de alltid være knyttet til en bestemt tidsperiode og man vil også finne noe av det beste innenfor sjangeren i nettopp utspringsperioden. Slik er det jo stort sett nesten alltid uansett sjanger.

Det er nok mange som tror at 80 tallet var det reneste mekka for god heavy eller tidlig 90 tall for Grunge f.eks, men faktum er at de beste bandene var ting som ikke ble så kjent i Norge og tilgangen på plater var helt ubegripelig dårlig med mindre man var villig til å betale godt og vente mye, spesielt hvis man ikke bodde i en de største byene og kjente til de riktige folka og stedene. Jeg måtte f.eks reise til Trondheim eller bestille ting fra Oslo eller Sverige ofte, og dette var før internett, så slikt var ikke gjort i en håndvending. Du måtte f.eks ta rede på hvem som solgte de riktige platene også..

En god ting med dårlig tilgjengelighet var egentlig at man måtte slite litt for å skaffe en ny plate (pris og tilgjengelighet) og dermed hørte man virkelig på den, når man først hadde kjøpt den eller brukt tid og penger på å få kopiert til kassett e.l. Dette førte også til at man faktisk hørte på alt mulig rart, til og med dine egne (og andres) foreldres platesamlinger. Jeg tror jeg oppdaget uendelig mye god musikk på den måten og slapp unna "kommers" fella som virkelig ble plagsom på 80 tallet.

Til slutt kan jeg vel si at jeg kjøper ny musikk, men som mange andre har jeg kikket mere bakover i musikkhistorien enn fremover. Det finnes en uendelighet av god musikk fra de siste 50 årene som bare venter på å bli oppdaget. Og å bruke tid og energi på nettopp dette, tror jeg er en utrolig god investering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig uenig. You're livin' in the past, man.. Gammel musikk er jo gøyalt det, men jeg hører lite på det. Det er altfor mye ny musikk som er bedre, har rett og slett ikke tid til å mimre..

@Troll: Rap og elektronisk musikk er ikke akkurat nytt. Og hvem er det som sier det er dårlig? Virker ikke som en veldig objektiv uttalelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.