Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Srv strenger


benjamin

Anbefalte innlegg

Hei :) Har vært i amerika, og var så heldig å få en helt ny Stevie Ray Vaughan signaturemodell til prisen av 5000 kr på Guitarcenter. Men dum som jeg er så vet jeg ikke hvor tykke de strengene er, har hørt mye rart men er ikke sikker.

Står at den bruker fender super bullet strings, er det bare 1 type pakke, eller flere størrelser?

Tusen takk for hjelp :)

SRV (R.I.P) brukte rimelig heftige strenger ja, og som enkelte andre her har vært inne på så dreier det seg til tider om tilnærmet basstrenger. Mener likevel å huske å ha sett ett eller annet sted skrevet at favorittgitaren (#1 strat´en) normalt var oppsatt med strenger fra .014 opp til .56 eller .58 Tallene kan du ta med ei ørlita klype salt, men det ligger i den størrelsesorden.

Sjøl bruker jeg stort sett .012 på min Strat... nettop pga. at det gir en merkbart tyngre lyd. Bakdelen er naturligvis at du må ha fingrer som står i stil, men det kommer etterhvert skal du se. En annen ting er inntonasjon og stol... ny inntonering må nok til, og dessuten bør du nok gjøre ett eller annet med fjærene i vib.systemet vil jeg anta. Særlig hvis du bare har tre fjærer som skal sørge for returen. Tyngre strenger gir høyere tension, så tipper stolen blir stående rimelig høyt etter at du har fått strammet opp, særlig når en begynner å komme opp i .014 tykkelse.

Jeg skal ikke påberope meg at jeg er noen som helst ekspert på området, men dette er mine erfaringer rundt emnet tykke strenger montert på Stratocaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær forsiktig med venstre handa. Når du begynner å bende osv. på tykkere strenger kan du fort dra på deg betennelse.

Det er så jævlig mye prat på nett om at SRV brukte så tykke strenger bla bla,. Jer er enig med yngtchie, det har jævlig mye mer å si hvordan du spiller enn hva slags tykkelse strenger du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte fra 010 til 014 er det reneste selvmord med mindre man er ekstremt sterk i fingrene spør du meg. De fleste vil ikke klare å spille noe i nærheten av sitt beste etter en slik "oppgradering"

Gå gradvis !

09-42

09-46

10-46

osv

osv

Naturligvis...! Så sant som det er sagt...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeel, jeg gikk nylig fra 010-046 til 011-050 og forskjellen var overraskende stor. Spesielt de lyse strengene (E, H, G) låt mye fyldigere og fikk mer trøkk i anslaget. Synes det var helt uproblematisk å gå opp til 011-strenger, og jeg liker å spille fort/teknisk.

Har ikke prøvt tykkere sett, men tror nok 011-050 er det perfekte komprimisset mellom tone og spillbarhet (bending).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

009-strenger er en lidelse å spille på. Jeg bruker 012-052.

Tja.. Har brukt både 0.11. og 0.12. Men er alikevel ikke helt enig. Det er f.eks. en grunn til at f.eks. country-gitarister bruker 0.09.

Nå for tida har jeg f.eks. 0.11. på Stratocaster og 0.10. på Telecaster. Jeg kunne tenkt meg å ha lik strengetykkelse på gitarene mine da jeg synes det er litt irriterende når jeg bytter gitar under en konsert. Men for å oppnå twangen i Telecasteren og skikkelig punch i Straten gjør jeg det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.