Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strenger til akustisk


Sindrem

Anbefalte innlegg

Hei,

Har spilt akustisk gitar i ca 2 år og trenger nå nye strenger, men har null peiling på hva jeg bør kjøpe. Gitaren er en billig nylonstrengs-gitar kjøpt på QXL.

Er det noen som har noen forslag? Er vel forskjellig tykkelse og slikt det går på sikkert, men vet ikke.

Egentlig har jeg også litt lyst å kjøpe en helt ny gitar av skikkelig kvalitet med god lyd. Ser det er delte meninger om stål/nylon, men kanskje en stålstrengsgitar er noe man bør gå for?

Har sett litt på Ibanez AEL-20E VV da jeg hørte at AEL-serien til Ibanez var gode gitarer. Noen synspunkter eller tips til alternativer? Pris bør ikke overstige ~4000.

Endret av Sindrem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha ny gitar bør du tenke på følgende: Nylon brukes primært for konsertgitarister som spiller klassiske stykker på gitar. Hvis du går til en klassisk lærer, vil du spille nylon hos ham. Det gjorde jeg i tre år, og har derfor en nylongitar som er ganske så fin, så myter om at stål er bedre enn nylon og visa versa er det bare å se bortifra.

Til alt annet, dvs. pop, country, metal...har du stålstrenger, grovt sett. Men skal du spille konsert, og du ikke har planer om å sitte alene og spille klassiske stykker, ville jeg gått for en stålstrenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Det blir nok en stålstrengsgitar ja. Kom til å tenke på en ting, vil en elektro-akustisk gitar som Ibanez AEL-40 gi dårligere lyd når den ikke er tilkoblet forsterker sammenliknet med en tilsvarende vanlig akustisk? Kommer nok stort sett til å bruke den "ukoblet" så det er viktig med god lyd, men er jo kjekt å ha muligheten til å koble den til også.

Er fortsatt interessert i synspunkter/forslag til gode akustiske stålstrengsgitarer. Ønsker en med litt dyp, "behagelig" lyd og ikke den litt skarpe lyden jeg synes noen har. Har kanskje litt med strengene som sitter på å gjøre også.

Har bl.a. hørt mye bra om Washburn D10 serien og Seagull S6.

Endret av Sindrem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Det blir nok en stålstrengsgitar ja. Kom til å tenke på en ting, vil en elektro-akustisk gitar som Ibanez AEL-40 gi dårligere lyd når den ikke er tilkoblet forsterker sammenliknet med en tilsvarende vanlig akustisk? Kommer nok stort sett til å bruke den "ukoblet" så det er viktig med god lyd, men er jo kjekt å ha muligheten til å koble den til også.

Er fortsatt interessert i synspunkter/forslag til gode akustiske stålstrengsgitarer. Ønsker en med litt dyp, "behagelig" lyd og ikke den litt skarpe lyden jeg synes noen har. Har kanskje litt med strengene som sitter på å gjøre også.

Har bl.a. hørt mye bra om Washburn D10 serien og Seagull S6.

Gå for en bra gitar uten micsystem. Det kan enkelt installeres slikt senere hvis behovet er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor gitar gir større lyd enn liten gitar... har mindre å si hvilke strenger du setter på.

Vil tro at du kan få deg en helt grei og OK gitar for 3-4.000,- litt avhengig av hva du er ute etter. Husk at du kan få mye som er meget pent brukt for rundt halve prisen av nytt, og det kan i en del tilfeller være vel så bra som å handle nytt.

Enig med forrige innlegg, kjøp gitar først og gå etter lyd og hvordan den er å spille på... deretter kan du evt. tenke på mikrofonsystem hvis du kommer ut for at du har veldig bruk for det. Kassegitar låter aller best når den får klinge for seg sjøl uten overdreven forsterker og dermed mikrofonhjelp... det er ihvertfall hovedregelen, og særlig i den rimeligere enden av skalaen som det tross alt er snakk om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Washburn D10SCEB elektro-akustisk. Den har en utrolig fet lyd, god klang og hele pakka. Men, de fleste akustiske har jo forskjellig lyd, så du får teste hva du liker best ;) Washburnen kosta rundt 2600 på elkjøp :lol: Var ingen andre som hadde den inne, så jeg dro dit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste andre sier; siden du allerede har nylonstrengsgitar og kanskje vil ha mulighet til å variere sound og sjanger ville jeg gått for stålstreng. Vil uansett anbefale å prøve gitarer hos musikkforhandlere. Å kjøpe uprøvd ut fra anbefalinger kan være skummelt. Gitar er en smakssak. Blant akkustiske foretrekker jeg Yamaha, Cort, og Martin fremfor Ibanez og Oscar Schmidt (sistnevnte har jeg bare prøvd i deres laveste prisklasser).

Ang. strenger så kjøp med en pakke elixir. De kan holde ett år ved normal bruk. Litt dyrere, men verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har AEL-40se, den låter drit bra syntes jeg. I hvert fall i forhold til prisen. Skal du ha noe bedre (etter min erfaring) må du gå opp i pris.

Da jeg kjøpte ibanezen min gikk jeg å prøvde mange gitarer før jeg bestemte meg. Gikk etter en gitar som låt bra akkustisk, at den hadde micsystem var bare kjekt å ha ;) AEL har en stor og fin klang, og låter best med tjukke strenger (syntes jeg). .12 har jeg endt opp med. Elexir holder langt lengere enn de fleste andre strenger, men er litt dyrere, men se på det som en invistering. Istedet for å bytte strenger hver måned bytter du heller hver 3-4.

siden du først nevnte strenger. Nylon har jeg ikke peil på, aldri spillt klassisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har en tanglewood akkustisk som jeg er veldig fornøyd med, synes den har en mykere og mer behagelig lyd enn andre akkustiske stålstrengere jeg har og har prøvd.

men angående strenger...

jeg har prøvd en kammerat sin washburn og den var sjikkelig tung å presse ned strengene på i forhold til mine akkustiske.

han vurderer nå å skifte strenger i håp om at det skal bli litt lettere å spille på den.

noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.