Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Notelære [oppdatert 27.08.08]


The Euphor

Anbefalte innlegg

hehe, tellte feil :P

men viktig å huske at en C13 ikke trenger å inneholde alle 7tonene for å være en C13.

En ekte C13 skal ha alle 7 tonene, men det er umulig på (edit : en vanlig konvensjonell) gitar, derfor forenkles den ofte til dette C - E - Bb - D - A, eller tab:

E -5-
B -3-
G -3-
D -2-
A -3-
e -X-

Her kutter vi ut kvinten og ellveren, dvs for at det skulle vært en ekte C13 skulle vi hatt inn en G og en F

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkorden blir ikke noe mindre ekte hvis man tar vekk et par toner så lenge akkorden har samme effekt i akkordprogresjonen. vil nå jeg påstå :P

Helt enig. Hvordan skal man kunne spille 7 toner på seks strenger? ;)

Dessuten endres ikke funksjonen noe særlig om man kutter ut noen metingstoner.

Jeg vet forresten utmerket godt at en C13 opprinnelig skal inneholde liten septim, none og ellevern i tillegg, men som tidligere nevnt over er det slettes ikke uvanlig å sløyfe flere toner.

Jeg er snar med å skippe kvinten, og ofte driter jeg i grunntonen også. Ser også at flere sløyfer tersen(!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo en god del å si i hvilken sammenheng man spiller. Dersom flere spiller samme akkord er det ikke nødvendig at alle spiller alt. Kanskje fører melodien spesifikke toner man kan sløyfe. Mange muligheter. Men jeg er rocker, og spiller nesten aldri en 13 akkord. ;) De gangene jeg gjør det blir det ofte 1 7 3 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet stilig triks :

Om dere er to gitarister og spiller med vrenglyd og dere vil spille en maj7-akkord, så høres en maj7-akkord med vrenglyd ganske jævlig ut, MEN.. da kan dere dele på oppgaven ved at én av dere spiller den vanlige akkorden uten 7'ern, mens gitarist #2 spiller en mollakkord med tersen i gitarist #1 sin akkord som grunntone.

Eks : Cmaj7

Gitarist #1 spiller C-dur

Gitarist #2 spiller Em

Effekten er en Cmaj7-feel uten at det høres grøtete ut. :)

fungerer jo selvfølgelig uten vreng, men da klarer man seg utmerket med én gitar for å få til en maj7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK!

Tenkte å fortsette litt på notelæren. Ettersom det ble forespurt litt om noter så kommer denne lille forklaringen. :)

Notelinjene er like hele tiden. MEN! Vi har en nøkkel som er veldig avgjørende for hvordan vi skal forstå notelinjene. I utgangspunktet har vi to nøkler. Det er G-nøkkel og F-nøkkel. (Tror noe av dette ble nevnt i første åpningsposten.) En nøkkel definerer hvor en spesifikk note befinner seg. G-nøkkel forteller oss hvor vi finner G. F-nøkkel forteller oss hvor vi finner F. Den siste tror jeg du klarte å gjette deg til! :D Bra! G-nøkkel og F-nøkkel kan ofte opptre samtidig, da ser det slik ut:

C.jpg

-Legg merke til at G-nøkkelen snirkler seg rundt linje nummer to nedenfra (selv om systemene henger sammen, så skiller vi på de to settene med notelinjer). Linje nummer to nedenfra er G.

-Legg merke til at F-nøkkelen inneholder to prikker. Linjen mellom disse to prikkene er F.

Teoretisk sett kan nøklene flyttes, men det har liten hensikt og den plasseringen vi ser på bildet er standard. Alt annet er enten feil eller "morsom" komponist. I tillegg finnes en tredje nøkkel. Den heter C-nøkkel og ser slik ut.

All_Sharps_Flats.gif

Den lille "skjøten" på midten gir oss posisjonen til C.

Årsaken til at vi har forskjellige nøkler er fordi vi har forskjellige stemmer, noen dype, noen lyse og noen midt i. For å gjøre notene enklest mulig å lese så er det greit med færrest mulig hjelpelinjer. Derfor har vi ulike nøkler. En god illustrasjon på det får du her:

The_Grand_Staff.gif

Skulle det være noen uklarheter omkring dette, rop ut! Er DU kapabel til å finne frem til en C i både G- og F-nøkkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jøss... Tror faktisk jeg skjønner det som blir forklart her (av notelære ja, ramla av nÃ¥r det ble snakk om kvintsirkel)...

Du må være god til å forklare... Har du noe mere??

Litt vanskelig å spørre etter noe eksakt å ta opp når man har null peil. Hva skal man spørre om lissom??? :unsure:

Endret av Airbrusher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.