Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Notelære [oppdatert 27.08.08]


The Euphor

Anbefalte innlegg

Ja, da er det bare å gå igang.

Skal gjøre en liten blog på dette. Selv om jeg ikke er en blogger. I det minste en liten start for dere som sier dere vil lære noter.

Hva er noter?

Noter er musikk overført fra audibel til optisk informasjon. Musikk skrevet uten lyd. Noter gir informasjon om hvilke toner som skal spilles når, og hvor lenge de skal klinge. [Noter kan også fortelle mye mer.]

Noter. Hvor finner jeg de?

Noter lever på notelinjene. Det er totalt fem notelinjer. Plasseringen av notene bestemmes av nøkkelen! Den mest vanlige for gitarspill er G-nøkkel. Den krøller seg rundt linje to nedenfra. Som navnet tilsier. G nøkkel angir plassering av G. G er på andre linje nedenfra.

Her: low-g-note.jpg

Første leksjon blir å lære seg navnet på notene som ligger linjene.

Nedenfra og opp er det E G H D F. En God Hest Drar Fort.

Noe å tygge på til neste gang:

Hvilke fire toner befinner seg mellom linjene?

Hvilket engelsk ord som kan bety ansikt lager de?

Ganske riktig: F A C E

Nå er det slik at noen ganger plasseres notene under eller over notelinjene. Da behøver vi hjelpelinjer for enklere å se hvilken note det er snakk om.

Dette er sju stykk C:

800px-Helmholtz_pitch_notation_c.svg.png

Jeg liker å tenke at én linje under i G-nøkkel er C. En gjenganger, da C som toneart er vanlig blant enklere noter.

Så, da har vi det enkleste på plass. Hvordan er det med verdien på notene?

Noteverdier.

Dersom vi vet hva vi skal spille, hvordan vet vi når vi skal spille?

Notelinjen er en tidslinje. Begynner til venstre og leser mot høyre. Som vi leser en bok. Over første notelinje står det gjerne angitt tempo. Dette kan bli gjort på flere måter. Enten med konkret tempo i antall takter per minutt (Beats per minute BPM) eller i god gammeldags stil hvor den generelle følelsen er viktigere.

Et eksempel på begge to:

sonatefirst.png

Her står det både Adagio Sostenuto og en fjerdedelsnote = 52. Still metronomen til 52ish og spill en fjerdedelsnote for hvert tikk.

I hovedsak har vi to typer takter, det er todelt og tredelt takt. 2/4, 4/4 er todelte. 3/4 er tredelt. 6/8 kan være begge deler. Hva er så en takt? Hva betyr 2/4? For å vite det må vi lære oss noteverdiene.

Fin oversikt her:

image102.gif

Hver linje i dette bildet er totalt samme verdi.

Navn på note		Varer i antall slag
Helnote 4
Halvnote 2
Firedelsnoter 1
Åttedelsnoter 0,5
Sekstendelsnoter 0,25

Oppgave til neste gang. Hvor mange av hver av disse må til for å fylle en hel takt?

Det kan du ikke svare på uten å vite taktart. Lurespørsmål...

Finn egne huskeregler for hvor notene ligger i notesystemet. Og bruk noen minutter på å se på noteverdier. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig tiltak, gleder meg til du kommer litt lengre enn dette. Slike ting vil forhåpentligvis gjøre at folk på forumet blir mer aktiv og lærer noe av de mange timene som blir tilbrakt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak! Kan jeg komme med et lite tips til alle som begynner med noter, og sliter med å huske selve rekken?

Merk teksten nedenfor med venstre museknapp. :)

Her er en standard rekke toner, slik mange kjenner dem. 8 trinn:

C D E F G A H C

Legg merke til likheten i disse rekkene:

A H C D E F G (norsk)

A B C D E F G (utenlandsk)

Det er alfabetet!! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Ja. Det jeg sliter mest med.

Jeg skjønner lite av kvint sirkelen. Og hvordan finner man akorder som passer sammen. Hvis en sang skal gå i C, hvordan velger man ut andre akorder som skal være med. F.eks utifra kvint sirkelen.

Og i tillegg, prøv å forklar det sånn at en på ungdomsskolen kan forstå det. (siden jeg ikke har hatt musikk siden da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.