Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Notelære [oppdatert 27.08.08]


The Euphor

Anbefalte innlegg

Ja. Det jeg sliter mest med.

Jeg skjønner lite av kvint sirkelen. Og hvordan finner man akorder som passer sammen. Hvis en sang skal gå i C, hvordan velger man ut andre akorder som skal være med. F.eks utifra kvint sirkelen.

Og i tillegg, prøv å forklar det sånn at en på ungdomsskolen kan forstå det. (siden jeg ikke har hatt musikk siden da)

Henger meg på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om hvilke akkorder som "hører til" en spesiell toneart, så snakker man om hvilke akkorder som bygges på de forskjellige trinnene i en skala, og hvilken funksjon de har.

I en C dur har man følgende toner: C, D, E, F, G, A, H (evt. B ), og C igjen. Akkordene som bygges på de forskjellige trinnene blir som følger:

C, Dm, Em, F, G, Am (jeg velger i første omgang å utelate akkorden som bygges på H, kan komme tilbake til den senere). "Formelen" er altså slik:

1. akkord = Dur

2. akkord = Moll

3. akkord = Moll

4. akkord = Dur

5. akkord = Dur

6. akkord = Moll.

Dette er en "formel" som kan brukes på alle dur-tonearter.

Når du har disse seks akkordene, er det tre akkorder som skiller seg spesielt ut og er veldig viktige, nemlig akkord 1, 4 og 5 - alle dur-akkordene.

Akkorden på første trinn kalles tonika, akkorden på fjerde trinn kalles subdominant og akkorden på femte trinn kalles dominant.

Dominantakkorden leder som oftest opp mot tonika. Prøv å spille subdominant - dominant - tonika (som i Cdur vil være F, G og C) og hør selv.

Kvintsirkelen er banalt fortalt en oversikt over akkorder og tonearter, satt opp i kvintavstand (derav navnet).

http://www.trell.org/muweb/media/kvintsirkel_tonearter.png

Hvis man tar en titt på kvintsirkelen som jeg har linket til, og ser på tonearten C, så vil du se at du har dominanten (G) liggende til høyre, og subdominanten (F) liggende til venstre for C.

Det samme forholdet vil du kunne se over hele kvintsirkelen. Ser du på Eb, vil du dermed kunne finne ut at dominanten er Bb og subdominanten er Ab.

Så dersom du har en låt i C, og vil lure på hvilke akkorder du kan bruke, så vil du kunne komme ganske langt med kun tonika, subdominant og dominant. Dersom du kan kvintsirkelen godt (les: har pugget den inn og ut), så vil du med letthet kunne orientere deg i en toneart, noe som er spesielt nyttig når en skal improvisere og komponere.

Dette er kanskje ikke så kjempebra forklart, men det er en enkel innføring i kvintsirkelens nytteverdi.

Noen oppgaver og kontrollspørsmål:

Hva er subdominant og dominant i følgende tonearter: G, E, Ab?

Hvis du ser på innsiden av kvintsirkelen så står alle moll-toneartene ramset opp. Hvorfor er molltoneartene plassert der de er plassert? F.eks: Hvorfor er Dm hengt på F-dur?

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er subdominant og dominant i følgende tonearter: G, E, Ab?

I G, så er D dominant og C subdominant vel?

I E, så er H dominant og A subdominant?

Og i Ab, så er Eb dominant og Db/C# subdominant? Am I right? :)

Hvis du ser på innsiden av kvintsirkelen så står alle moll-toneartene ramset opp. Hvorfor er molltoneartene plassert der de er plassert? F.eks: Hvorfor er Dm hengt på F-dur?

Dm er hengt på F fordi F er tæsj i akkorden Dm, som bestemmer at det skal være moll og ikke dur? Hadde tæsjen vært F#(fiss), så hadde det vært D-dur? Noe sånt? :P

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I G, så er D dominant og C subdominant vel?

I E, så er H dominant og A subdominant?

Og i Ab, så er Eb dominant og Db/C# subdominant? Am I right? :)

Helt korrekt. Men bruk Db, ikke C#.
Dm er hengt på F fordi F er tæsj i akkorden Dm, som bestemmer at det skal være moll og ikke dur? Hadde tæsjen vært F#(fiss), så hadde det vært D-dur? Noe sånt? :P

Først: Det heter ters, ikke "tæsj". Dog veldig morsomt. :)

Men det er ikke riktig. Grunnen til at Dm henger under F og Am henger under C er fordi de er parallalelle tonearter.

Det vil si at de inneholder nøyaktig de samme tonene. Eksempelvis så inneholder C dur og A moll akkurat de samme tonene, den eneste forskjellen er hvor man begynner og slutter å spille skalaen.

For å finne paralelltonearten til en durskala, så er det bare å gå opp til den 6. tonen i skalaen. A er den 6. tonen i en C-durskala og D er den 6 tonen i en F-durskala.

Altså kan man i korte trekk si at dersom du lurer på hvilke akkorder som hører til i en skala, så kan du se på kvintsirkelen. Der finner du tonika, subdominant, dominant og de parallelle akkordene. Altså vil du i C dur få C, Dm, Em, F, G, Am.

Oppgave: Hvilke akkorder hører i så fall til under følgende tonearter: F, Eb og A?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi havnet utenfor notelære. Bortsatt fra at vi kan legge til faste fortegn for å snike oss inn.

Hva er forskjellen på en Am7 og en C6?

Grunntonen avgjør om det er en Am7 eller en C6.

C6 = c e g a

Am7 = a c e g

Du har rett i at vi har havnet utenfor notelære, hva med å skille kvintsirkelrelaterte ting ut i fra tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også påstå at det er "samme" akkord. Jeg vet at noen sier det er forskjell på 6 og 13 som tilleggstoner, men for meg kan det være samme tone. Med andre ord har ikke avstanden mellom toner i en akkord noe å si for hva jeg kaller den (se i sammenheng med tidligere svar). Tenk piano, du kan ta to toner i hver hånd, med et par oktaver i mellom.

Akkord før og etter vil nok påvirke hva jeg vil kalle akkorden. Dette kan nok være emne for en debatt, får se om noen andre synspunkt dukker opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar man tone for tone, kan man se på det som samme akkord - men en Am7 gir et klarere mollpreg, synes jeg. Nettopp fordi a og c står i tersforhold til hverandre, og ikke i sekstavstand.

Og det er slettes ikke uvanlig å bruke 6-akkorder på tonika. :)

EDIT: På en gitar vil nok ikke 6 og 13 som metningstoner gi den store forskjellen, rent funksjonsmessig. Det er kanskje fordi (IMO) at det ikker er noe som kan kalles spredt leie på en gitar.

Men i andre sammenhenger, når det blir snakk om tett og spredt leie, oppfører metningstonene seg annerledes.

Prøv å blokkharmoniser en C6 i en blåserekke og flytt seksten en oktav opp. Vips låter den helt forskjellig.

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C13 er jo egentlig en 6klang. siden det er i utgangspunktet en akkord som har med 7 9 11 i tillegg. dersom man spiller en 13akkord er det jo vanlig å skippe noen av tonene. C6 er kun 6'ern. Litt som C9 - her følger 7'ern med, og Cadd9 er det kun nonen(høy sekund) som medfølger.

Mener det skal være riktig, men sikkert noen mer lærde enn meg som kan korrigere meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.