Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trøbbel med bro/tremolosyst. på Am. Strat


Gersen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Fender Am. Strat, og kjøpte meg nye strenger her om dagen, i størrelse 10-52. Ville ha tykkere strenger enn vanlig (har brukt 9 før), og er ganske fornøyd med tykkelsen jeg har valgt. Problemet er at når jeg stemmer gitaren i standard tuning, blir strengene såpass stramme, at tremolosystemet/broa blir dratt langt oppover. Ser ut som jeg pusher vib-armen ned til det maksimale. Det hverken ser, eller føles normalt ut, og har foreløpig bare slakka strengene, slik at broa står normalt inntill videre. Får dog ikke spilt på gitaren. Men finnes det noen måte å justere/stramma broa på, slik at jeg faktisk kan få spilt på gitaren min igjen, med de nye strengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har en Fender Am. Strat, og kjøpte meg nye strenger her om dagen, i størrelse 10-52. Ville ha tykkere strenger enn vanlig (har brukt 9 før), og er ganske fornøyd med tykkelsen jeg har valgt. Problemet er at når jeg stemmer gitaren i standard tuning, blir strengene såpass stramme, at tremolosystemet/broa blir dratt langt oppover. Ser ut som jeg pusher vib-armen ned til det maksimale. Det hverken ser, eller føles normalt ut, og har foreløpig bare slakka strengene, slik at broa står normalt inntill videre. Får dog ikke spilt på gitaren. Men finnes det noen måte å justere/stramma broa på, slik at jeg faktisk kan få spilt på gitaren min igjen, med de nye strengene?

Hvis du ser bakpå gitaren, så er det en plate du kan skru av, bak den plata, så er det noen fjærer som er festa i tremoloen, hvis du strammer skruene som fester festet til fjærene til kroppen(bare prøv deg fram for hvor mye), så vil det ordne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dette er et likevekts-system. Når du strammer strengene - eller øker strengetensjonen, hvis man skal være presis - gir fjærene etter og stolen bøyer seg opp. Du må sannsynligvis stramme fjærene og stemme gitaren på nytt ganske mange ganger før stolen ligger parallelt med kroppen på gitaren - som er hele poenget her dersom du ønsker flytende oppsett på vib-systemet. Søk på Youtube på "trem spring adjustment", kom opp en del forskjellig der som viser konseptet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.