Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker å lære noter og arrangering


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lenge hatt lyst til å kunne skrive klassisk musikk, samt å arrangere stryker- og blåse-arrangementer for pop, rock, etc. Kan bittelitt noter fra dagene i korpset, men føler at dette ikke strekker helt til. Kan vel egentlig veldig, veldig lite

Er vel klar over at dette kan ta litt tid å lære seg skikkelig, men et sted må jeg jo begynne. Bør jeg gå kurs/ta timer hos noen, eller kan jeg lese meg opp til dette på egenhånd? I så fall, evt. lærebøker å anbefale? Eller er dette noe man må ha mangeårig utdanning for å fikse?

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør vel egentlig om to forskjellige ting på en gang- komponere og arrangere.

Hvis målet ditt er å bli "hobbyarrangør", så er det helt klart mulig å tilegne seg dette på egen hånd.

Det er jo bare å starte, ved å lage andre- og tredjestemmer til sanger du velger ut. Nå for tiden kan du jo også høre med en gang hvordan det låter, også.

Skal du bli komponist, og eller leve av å arrangere, er det nok bare å sette seg på skolebenken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting du bør kunne godt

- Noter

- Tonearter

- Akkorder

- Kunne leiet til div. instrumenter

- Ha en feel på hva som vil låte bra hvor (dårlig setning)

Alle disse tema er store tema, og dette tar lang tid å lære. Jeg har sikkert glemt mange, evt. at jeg ikke vet om dem.

Med denne kommer du et lite stykke ;)

Det som jeg syntes er grusomt irriterende er at hvis jeg skal skrive en melodilinje for en tenor sax, må alt legges en heltone ned (hvis jeg husker riktig), vet ikke hvor mange innstrumenter det er sånn med da... Men joa, å lære seg noe sånt på hobbybasis er helt overkommerlig. Skal man leve av det er musikkhøyskolen tingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jey, takk. Altså, det jeg ønsker er å kunne skrive ned noter for f.eks. en strykerkvartett. Noter som er forståelig å lese, og blir slik jeg vil ha det når kvartetten spiller det. Komponeringen fikser jeg fint selv, i alle fall sånn jeg har tenkt hittil. Men slike ting som Guitar Pro? Om man skriver ned et arrangement, som er slik man vil ha det, og gir den til f.eks. en strykekvartett eller et lite blåseensemble? Skal det kunne være ålreit lesbart da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.