Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mbox2 - kjøpe preamp?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøpe meg en preamp med digital output til å koble til Mboxen (for å unngå mbpxen sin A/D konvertering og preamp). Men spørsmålet er hvor mye jeg må ut med for å få noe som er bedre enn Mboxen.

Det jeg skal ta opp er akustisk gitar, elgitarforsterkere og sang. Til dette bruker jeg 2 matchede Schoeps CMC kondensatormiker og en Beyer M69 moxy. Rommet jeg spiller inn i er en helt normal kjeller med kanskje et teppe eller to hengende på veggen.

Kan jeg ha nytte av en bedre preamp, og hva må jeg betale?

Tenker først og fremst å kjøpe preampen på Ebay eller annen nettbutikk.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på å kjøpe meg en preamp med digital output til å koble til Mboxen (for å unngå mbpxen sin A/D konvertering og preamp). Men spørsmålet er hvor mye jeg må ut med for å få noe som er bedre enn Mboxen.

Det jeg skal ta opp er akustisk gitar, elgitarforsterkere og sang. Til dette bruker jeg 2 matchede Schoeps CMC kondensatormiker og en Beyer M69 moxy. Rommet jeg spiller inn i er en helt normal kjeller med kanskje et teppe eller to hengende på veggen.

Kan jeg ha nytte av en bedre preamp, og hva må jeg betale?

Tenker først og fremst å kjøpe preampen på Ebay eller annen nettbutikk.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke giddet å bruke penger på preampen. En preamp foran mboxen gjør ikke at du slipper unna AD-konverteren i mboxen. Det vil da gå et analogt signal fra preampen til mboxen som gjøres om til digitalt der. Du skal være rimelig rå på mikrofonplassering o.l. for å virkelig få noe ut av en alternativ preamp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke giddet å bruke penger på preampen. En preamp foran mboxen gjør ikke at du slipper unna AD-konverteren i mboxen. Det vil da gå et analogt signal fra preampen til mboxen som gjøres om til digitalt der. Du skal være rimelig rå på mikrofonplassering o.l. for å virkelig få noe ut av en alternativ preamp...

Som sagt vil jeg ha en peamp med digital output og koble den i SPDIF inn på Mboxen. Så jeg slipper konverteringen. Spørsmålet er jo bare om A/D konverteringen til Mboxen er dårlig eller ikke.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke du komme like langt med å finne et nytt lydkort som har bedre preamper og konvertering?

Apogee Duet, kanskje?

Jobber helst med Pro Tools.

Blir ikke det samme og gå tilbake til Steinberg etter noen år med PT. Og jeg bruker PC, så Logic er ikke et alternativ.

Jeg vurderer denne her: http://www.soundonsound.com/sos/jul04/arti.../artdigital.htm

får den for $400 på Ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber helst med Pro Tools.

Blir ikke det samme og gå tilbake til Steinberg etter noen år med PT. Og jeg bruker PC, så Logic er ikke et alternativ.

Jeg vurderer denne her: http://www.soundonsound.com/sos/jul04/arti.../artdigital.htm

får den for $400 på Ebay.

Det er derfor ProTools og Digidesign kan brenne langt i helvete, og hvorfor mange inkludert meg ikke velger de. De støtter ingenting, og låter egentlig ikke så fett før du kommer deg opp i HD-klassen (visstnok, har aldri prøvd noe mer enn Mbox2).

Men for å være on-topic:

Jeg ville sjekket ut hvorvidt du faktisk kommer deg rundt konverteren til Mboxen - det tror jeg nemlig du ikke gjør. Da spørs det nesten om det er verdt pengene å få en bedre preamp hvis konverteringen gjør at du tar to skritt frem og et tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket ut hvorvidt du faktisk kommer deg rundt konverteren til Mboxen - det tror jeg nemlig du ikke gjør. Da spørs det nesten om det er verdt pengene å få en bedre preamp hvis konverteringen gjør at du tar to skritt frem og et tilbake.

Digitech svarte for en gangs skyld på spørsmålet mitt på forumet deres. De sa at Mboxen vil være transparent gjennom SPDIF innganger. Imorgen skal jeg teste en god gammeldags DAT spiller med SPDIF ut og se om jeg får noe resultat.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, dette er litt off-topic, men det gjelder mbox 2 protools..

Jeg har akkurat kjøpt Mbox 2 factory, og gledet meg til å installere det på PC'n, så fant jeg ut at Protools ikke støtter Vista 64-bit versjonen, og det er selvsagt den versjonen jeg har, typisk.

Er det noen her som vet om det vil bli støtte for 64-bit i nær fremtid, eller vet hvordan man installerer et operativsystem i tillegg til det jeg har, slik at jeg bruker f.eks Windows XP når jeg skal drive med musikk, og 64-bit ellers..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.