Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Asymmetical clipping


Anbefalte innlegg

  • 1 month later...

Jeg gjorde en liten mod i min TS-808 klone.. en bryter som vender mellom symmetrisk og assymetrisk klipping. Egentlig noe vas - det er en forskjell i lyden - men den er så ubetydelig at jeg vet nesten ikke om jeg hører den. Mulig jeg får til mer når jeg begynner å bytte chiper.. (har mange liggende som jeg ikke har testa).

Et bilde av boksen min (vender'n øverst til høyre):

finished_exterior.jpg

Endret av fivel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg moddet min ds-1 gjorde jeg det samme. I denne er det ganske stor forskjell. Assymetrisk høres fyldigere ut i denne pedalen ihvertfall. Jeg foreslår at du bare legger inn en bryter for å koble den ekstra dioden inn og ut av kretsen.

Endret av Hans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asymetrisk klipping gir deg mest annenharmonisk forvrengning, som ligger på det dobbelte av frekvensen på signalet, så en slags oktaveffekt er sannsynlig når det er veldig mye av det ja. Om det er mindre av det gir det bare en litt feitere klang og om det er under to tre prosent så er det så og si ikke hørbart.

Symetrisk klipping gir deg mest av høyere ordens forvrengning. Og gir en hardere og mer aggressiv lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.