Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar og jazz


Faktor

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

The Real Thing er et fantasitsk band. Sigurd Køhn er helt fantastisk! Hvis man virkelig er interessert i å spille musikken deres, så kan man bare skrive/ringe til Køhn, ås skriver han musikken ut til deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Real Thing er et fantasitsk band. Sigurd Køhn er helt fantastisk! Hvis man virkelig er interessert i å spille musikken deres, så kan man bare skrive/ringe til Køhn, ås skriver han musikken ut til deg...

hmm, adressa? digger køhn/johansen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Bare lurte på om det var noen her på forumet som spiller jazzgitar? jeg har blitt litt interressert i jazz i det siste, og tar i mot tips med takk.

Jeg har begynt å se på septimakkordene, ii V I progresjonen... øver stadig på durskalen i alle posisjoner, er kommet til Cdur og Gdur, prøver å lære meg alle notene på gripebrettet... har lyst til å få en link eller litt tips om "jazzrytmer"...

Noen som har noe bra jazzmusikk å anbefale? (norsk eller utenlands samme det)

Et sted å begynne er å forsøke å treffe første slaget i hver takt med en akkordtone, så som grunntone, ters, kvint, maj7, sekst eller nier, alt ettersom. En forutsetning er å lære seg durskalaen og dens parallelle moll, ikke nødvendigvis i alle tonearter, det kan bli litt stor porsjon i starten, men til de vanligst spilte standardlåtene, av typen du finner i Real Book.

Når du først har dette kartet nede og har et effektivt indre bilde av hvor disse skalatoneartene er, så har du vunnet mye mark, selv om du naturligvis i tillegg bør lære de korresponderende skalaer til for eksempel altererte dominantakkorder.

Samtidig med dette, bør du kjøpe inn en haug med plater, hvorav endel vokalgreier, da disse gjerne lettere gir en innføring i de grunnleggende aspekter ved å tolke en låt og forstå det melodiske og rytmiske forløpet. Frank Sinatra, Sarah Vaughan, Billie Holiday og Ella Fitzgerald er da obligatorisk. Videre bør du skaffe plater med pianister, da disse gjerne, grunnet instrumentets iboende egenskaper, utforsker det harmoniske dypt. For en som skal lære seg jazz, mener jeg Bill Evans og Hampton Hawes er de man kan hente mest hos når formålet er studiet av improvisasjon, sistnevnte er i tillegg relativt lett å plukke, grunnet sin svært rytmisk distinkte stil (skaff noe fra 50-tallet).

Av gitarister så vil anbefale Wes Montgomery, Pat Metheny, Joe Pass, George Benson og Pat Martino, da disse for meg på mange måter oppsummerer hovedstrømmen innen jazz gitar. Det er haugevis med gitarister som avviker fra denne hovedstrømmen, som også er viktige, for eksempel John McLaughlin, John Scofield og Mike Stern, men jeg tror det er bedre å kjenne hovedstrømmen før man skal definere sin egen vei, men det er min filosofi -- andre kan ta en helt annen tilnærming og få vel så gode eller bedre resultater.

Hva teknikk angår, så anbefaler jeg å øve strikt alternerende plektring og bruke dette konsekvent for bebop og swing, men det er fordi jeg ikke liker den derre "rvullvupp"-lyden man får ved sweeping. Andre igjen liker denne, men smaken er som baken, køpp er køpp, ballen er rund osv.

Et tips til slutt: Lik jazz, dann deg preferanser, en visjon om hva som er kult å høre på slik at du får noe å uttrykke, skalaer kan bare får deg så langt. En måte å få orden på hva du liker og ikke liker, er å arrangere låtene fra Real Book i akkordmelodi-arrangementer, da dette typisk gir deg mer tid til å fundere over estetiske valg enn å jamme over ii-v-i-progresjoner (som du også må gjøre, selvsagt). Og tren øret. Mye. Uten å kunne spille hva du hører innvendig, kan du heller ikke improvisere.

Håper noen får noe nyttig ut av dette og dersom noe er uklart, ufullstendig, eller teit, så ser jeg gjerne nærmere på det og forsøker å formulere det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig med dette, bør du kjøpe inn en haug med plater, hvorav endel vokalgreier, da disse gjerne lettere gir en innføring i de grunnleggende aspekter ved å tolke en låt og forstå det melodiske og rytmiske forløpet.

Veldig bra innlegg

Jeg vil gjerne bare understreke viktigheten av det du sier der. For hvis det er noe som er VELDIG viktig i jazzen, så er det det melodiske...såkalt "time". hvordan frasere en linje på en smakfull måte. Og ved å lytte til vokaljazz, og også spesielt saxofonister, så tror jeg at man får en bedre forsåelse av dette. Selv liker jeg å tenke litt vokalt når jeg spiller, gjerne spille kun på utpust, for å lage fraser som er mer "vokale"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må stille meg skeptisk til den store andelen jazzere på forumet, men likefullt et veldig bra innlegg.

Da jeg ikke har stort mer å se tilbake på enn en imponerende Tribal Tech konsert på slutten av 90-tallet, så regner jeg meg selv som meget fersk innen jazz. Riktignok er det en stor grunn til å begynne å lytte på Pat Metheny, Joe Pass, George Benson og John Scofield (da alle har brukt Ibanez ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons, ser at jeg glemte å nevne saksofonister i det første innlegget mitt. Charlie Parker er selvsagt obligatorisk, Stan Getz og John Coltrane likeså. Viktig poeng: Legg merke til hvordan Parker inkorporer 16-delsfraser i 8-delsimprovisasjonene sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærede windofpain. Jeg aner ikke hvor godt kjent du er innenfor jazz, men du virker som en meget habil person. Derfor spør jeg deg, hvor mye av jazzen kan du kjenne igjen hos gitarister som er utdannet innenfor jazz men som spiller andre typer musikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærede windofpain. Jeg aner ikke hvor godt kjent du er innenfor jazz, men du virker som en meget habil person. Derfor spør jeg deg, hvor mye av jazzen kan du kjenne igjen hos gitarister som er utdannet innenfor jazz men som spiller andre typer musikk?

Hmm, har igrunn ikke tenkt bevisst over det, men det er vel gjerne noe der som stikker seg ut, så som en hang til å spille kromatikk og maj7- eller moll7-arpeggioer, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.