Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppsett av PC? Hjelp


CasuS

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har anskaffet meg ny pc, og er klar for å begynne installasjon av diverse programmer.

Det jeg skal bruke på maskinen i første omgang er:

RME Fireface 400

Cubase SX 3

M-Audio axiom 61 midi keyboard

+ en drøss med plug-ins

Jeg har brukt alt dette på min forrige pc. Men da var jeg ikke spesielt nøye med valg av disker, defragmentering osv.

Det jeg lurer på er egentlig:

Har 3 disker i pc`en. Alle sammen SATA-disker. Er det slik at en disk burde være til OS (og tilhørende windows-programmer), og en annen disk til Audio?

Bør jeg installere cubase og plug-ins på en egen disk (ikke OS-disken) - eller skal jeg installere cubase og plug-ins på systemdisken, og bruke en egen disk kun til lagring av audiofiler??

Litt rotete forklart.. hehe

Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du trenger ikke en egen disk til programvare, men det er greit å bruke en egen partisjon til det. OS bør i utgangspunkt få "leve alene" på en partisjon. To grunner- det ene er at man får mindre fragmentering på disken, og det andre er at det blir lettere å rydde manuelt, hvis det skulle bli nødvendig. Flytt gjerne cachen til nettleseren vekk fra OS- partisjonen, da det som regel er der vi skriver og leser mest filer til daglig.

Egen disk til det du tar opp og lager selv er veldig lurt.

Siden du har tre disker- legg gjerne orkesterbiblioteker og slikt, ting som er store, på en egen disk. Da vil de lastes fortere, fordi de får en egen kanal i maskinen. Cubase og små plugins er egentlig ikke noe poeng å legge der, men det er ikke noe i veien for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ivertfall enig anngående det med partisjonering av diskene.

Jeg gjør det samma sjøl.

Jeg har som oftest C partisjon på 20 gb til windows og diverse uviktige program.

og så har jeg en D partisjon til resten, musikk, film, bilder etc. og i tillegg har jeg en ekstern harddisk som er større enn de 2 partisjonene til sammen, sånn att i tilfelle noe går til helvette kan jeg ta backup av absolut alt om jeg gidder.

Lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt gjerne cachen til nettleseren vekk fra OS- partisjonen, da det som regel er der vi skriver og leser mest filer til daglig.

Et gammelt jungeltips er å flytte swapfila til Windows over på en egen disk, gjerne en som står på kontroller #2 dersom det er mulig, slik at belastningen fordeles.

Finnes jo en egen audio-tuning guide for XP (lett å google), om du kjører Vista finner du kanskje en lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom alt går heden, så er det vel litt sent å tenke på backup?

Nei?,

Bare harddiskene er inntakt så er det barnemat.

og du er enten sjukt klumsette eller jævla uheldig om du klarer å fucke selve diskene.

Som oftest er det andre ting i pc`n som ryker først.

Men nei, dersom pc`n går heden kan man fortsatt lett hente ut hva man skulle ønske bare ikke diskene er slått med slegge lissom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.