Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Output Jack


TulleGutt

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte et 81/85 EMG sett med aktive pickuper som er satt i Squier Straten min. Med pickupene fulgte også med et wiring set med pots, 3-punktvelger, og alt mulig.

Men når jeg skulle bytte om ledningene fra den output jacken som var med i settet (passet ikke inn i straten), og til den jeg bruke, så oppdaget jeg at jeg mangler en ''pinne'' på den output jacken jeg skal bruke. På den som var fra før er det 3 ''pinner'', 2 av dem går til volum poten, og 1 av dem går til 9V batteriet. På output jacken jeg skal bruke.

Ble litt rotete det her, men kort og godt; må man ha en spesiell output jack for gitarer med active pickups?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvilken en som "fulgte med settet", og hvilken "du skal bruke", ei heller vet jeg hvilken jack du har tatt uklare bilder av.

Poenget med jacken, er at den må ha en bryter, hvis ikke vil batteriet være aktivt hele tiden, evt. hvis du kobler feil, vil ikke pickupene få strøm. Skal jeg forsøke å hjelpe, må jeg ha litt bedre forklaring.

Men en jack med en "bøyle" og to loddeører inneholder ingen bryter, og den kan ikke brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvilken en som "fulgte med settet", og hvilken "du skal bruke", ei heller vet jeg hvilken jack du har tatt uklare bilder av.

Poenget med jacken, er at den må ha en bryter, hvis ikke vil batteriet være aktivt hele tiden, evt. hvis du kobler feil, vil ikke pickupene få strøm. Skal jeg forsøke å hjelpe, må jeg ha litt bedre forklaring.

Men en jack med en "bøyle" og to loddeører inneholder ingen bryter, og den kan ikke brukes.

Ok, skal innrømme at det her ble svært dårlig forklart.

Jacken som fulgte med i settet er av denne typen, og har 3 loddeører. Jacken jeg ønsker å bruke er av den tradisjonelle strat typen, og har, som du nevner, 2 loddeører og en ''bøyle''.

Sånn som jeg forstår det, så er batteriet koblet til jacken fordi at batteriet ikke skal brukes når ingen jackplugg er koblet i. Er det mulig å koble til strat jacken, dog strøm vil brukes hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøpte EMG pickuper, skal korrekte pots og jack ha fulgt med. Hvis ikke, klag til selger. :)

Og det er ikke noe som heter «Strat jack», det er bare plata den er skrudd fast i. Skru den løs. ;)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om du skrur originale jacken ut av monteringsplaten, så passer ikke den nye? Med monteringsplaten mener jeg den "kurvede" sølvfargede tingen som du har lagt ut bilde av. Det skulle jo gå å løsne mutteren som sitter på utsiden der.

Nei, den passer desverre ikke, hullet er rett og slett for lite. Ville uansett ikke blitt plass i selve gitaren. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hullet for lite? Den jacken der vil jeg gjerne se bilde av. Jeg har surret rundt med jackplugger i 36 år, og har ikke en eneste gang opplevd at det er vesentlig forskjell i diameteren på dem.

jackzorzt0.th.jpg

Den ''gamle'' jacken til venstre, den ''nye'' til høyre, og monteringsplata i midten.

Er det mulig å koble slik som det skal være, bare at jeg ikke kobler ledningen fra batteriet til jacken? ^_^

Endret av TulleGutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg hvorfor den ikke passer. Du har jo fått med en jack som ikke er beregnet på slik montering, men som skal sitte i et lite hulrom i gitaren. For å få til dette, må du nok kjøpe en ny jack. Den du har fått med er jo oppunder den eneste typen som ikke passer. Merkelig at de sender med noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nærmere på jacken på straten min i dag, den har også 3 loddeører, det som skjer når jeg da trykker inn jack pluggen er at den "nye" bøylen tar borti jord på jackpluggen og gjør kretsløpet til strømmen komplett og pickupene får strøm, mulig du kan kjøpe en vanlig stereo-jack på clas ohlson og bruke den istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.