Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Yngtchie prater gitarteori


Anbefalte innlegg

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forsåvidt enig i det. Men litt av poenget med noter og besifring er jo at man skal kunne få ei blekke slengt i fanget og spille det som står der uten å trenge å tenke noe som helst. Merk: LITT av poenget.

Synes det er teit at notespråket som er tilnærmet likt i alle verdens land ikke kan være helt identisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du og jeg sto sammen og skulle spille, og du ba meg spille en B, ville du kanskje fått et spørsmål tilbake. Det jeg hadde spilt, hadde kanskje variert med hvilken toneart låta vi skulle prøve oss på gikk i, men likevel.

Tatt ut av sammenhengen er det rom for forvirring, helt klart.

Men for å svare på spørsmålet, spør noen meg om å spille en B, og det ikke er blåsere til stede, vil jeg nok spille noten b for h, eller Bb. Det kan ha sammenheng med at jeg har vokst opp i norsk korps, og har utdannelsen min fra norsk høyskolesystem.

Hadde for eksempel en altsaksofonist spurt, måtte jeg nok ha tenkt meg litt om en gang eller to, blant annet bør man vel ta litt høyde for hvor dreven saksoperatøren er.

Men nok en gang, og dette har jeg noe års erfaring med- det er et ikke- problem i en sammenheng.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Om man vil klare å lage samme oversikt som yngschtie uten å huske stort, kan du vurdere å lese dette. Det virker litt "komplisert" og tungvindt dette med alle X`ene osv, men innen du har lest eksempelet nederst vil du mestre å skrive ned hele skjemaet!!

For å skrive opp alle notene i alle de ulike skalene i dur og moll trenger man kun huske hvordan et piano ser ut, + to definisjoner;

X Dur definisjonen er: (0)2212221

X Moll definisjonen er: (0)2122122

tallene angir hvor mange halvnoter opp man skal til neste note.

(0) er X, altså den første tonen i X-dur er X+0=X. Analogt; den første tonen i c# dur er c#+0=c#.

I X dur er tonene; X, X+2, X+2+2, X+2+2+1, X+2+2+1+2, X+2+2+1+2+2, X+2+2+1+2+2+2, X+2+2+1+2+2+2+1

I X dur er tonene dermed; X, X+2, X+4, X+5, X+7, X+9, X+11, X+12

(Likeledes kan man stille opp for moll.)

Hvis man husker hvordan et piano ser ut kan man telle seg frem til hva tonene heter. De kalles nemlig ikke C, C+2, C+4 osv i C dur. Hvilket de kanskje burde.

La o representere en hvit tone på pianoet, en 0 en svart.

Da ser pianoet fra en C ut som følger;

o0o0oo0o0o0oo0o0oo0o0o0oo osv...

c d ef g a bc d ef g a bc osv...

Vil du ha f.eks c# dur, starter du på c# og anvender 2212221 regelen. Her er altså X = c#. Vi starter dermed på c# og dette er første tone. Så teller man seg oppover langs pianoet.

c# er 1. tone

Så legger vi på 2 halvtoner og får 2. tone i c# dur.

Så legger vi på 2 halvtoner til og får 3. tone i c# dur.

Så legger vi på 1 halvtone til og får 4. tone i c# dur.

..osv, husk 2212221

Mer utfyllende:

c# = 0 = c#

c#+2 = d#= eb

eb+2 = f

f+1 = f#

f#+2 = g#

g#+2 = a#

a#+2 = C

C+1 = C#

Så, kan du se for deg / tegne opp et piano og huske de to definisjonene (de er ikke noe mer enn det) så kan du skrible ned HELE skjemaet med litt tålmodighet.

Som man ser vil man i X-dur alltid ha Xb. I eksempelet har c#-dur c (=c#B ) Man kan også finne ut masse andre snodige sammenhenger. Men hensikten her var å vise hvor lett det er å skrive ned noe som virker som en kjempejobb..

EDIT; dårlig norsk osv

Endret av Wikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superkort oppsummert er dur og mollskalaen bare definert som at man starter på en grunntone og deretter legger til henholdsvis:

Dur: (0)2212221

Moll: (0)2122122

halvtoner for å komme til neste tone i skalaen.

Man trenger derfor kun å kjenne definisjonen samt å vite hva tonen blir hetende (isteden for f.eks c# + 4 halvnoter) for å stille opp hele skjemaet. For å finne ut av sistnevnte kan man se for seg et piano, da det ikke er noen logikk/intuitivt hvor de svarte tangentene plutselig kommer. Hvorfor finnes det liksom en c#, mens e#=f ? Null logikk. Derfor kan et piano være til hjelp om man har erfaring med det. Hvis ikke kan man naturligvis pugge det på en eller annen måte.

Endret av Wikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.