Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Yngtchie prater gitarteori


Anbefalte innlegg

Fortsatt noen slurvefeil. :P Fm begynner ikke med E#, men F.

Har kanskje ikke nevnt dette tidligere, men sier det klart og tydelig nå:

Vi må skille mellom kvintsirkelen og akkordene vi spiller på gitar. Hvor ofte sier du A# når du spiller en Bb? Vi sier gjerne Bb, lettere å forholde seg til. En av grunnene til det er at noter i A# er vanskelig å lese. Mange fortegn. Stort sett bare brukt av særinger. Bb gir de samme tonene men med bare to stykk b. Så å snakke om tonene i A# blir på et hypotetisk teoretisk plan. :) En annen grunn er toneartene vi gjerne spiller i på gitar. Hva spiller du oftest F# eller Gb? Hva tror du det er enklest å skrive noter i?

Halvparten av lista er b-tonearter. Derfor blir det enormt mange # og noen ¤. Lite praktisk om du vil lære tonene i alle skalaene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå?

Tonene i kvintsirkelens akkorder:

Gr.t: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6*| 7 |(8)

C > C | D | E | F | G | A | B | C
Am > A | B | C | D | E | F | G | A

D > D | E | F#| G | A | B | C#| D
Bm > B | C#| D | E | F#| G | A | B

E > E | F#| G#| A | B | C#| D#| E
C#m > C#| D#| E | F#| G#| A | B | C#

F > F | G | A | Bb| C | D | E | F
Dm > D | E | F | G | A | Bb| C | D

G > G | A | B | C | D | E | F#| G
Em > E | F#| G | A | B | C | D | E

A > A | B | C#| D | E | F#| G#| A
F#m > F#| G#| A | B | C#| D | E | F#

B > B | C#| D#| E | F#| G#| A#| B
G#m > G#| A#| B | C#| D#| E | F#| G#

C# > C#| D#| E#| F#| G#| A#| C | C#
A#m > A#| C | C#| D#| E#| F#| G#| A#

D# > D#| E#| F¤| G#| A#| B#| C¤| D#
Cm > C | D | Eb| F | G | Ab| Bb| C

F# > F#| G#| A#| B | C#| D#| E#| F#
D#m > D#| E#| F#| G#| A#| B | C#| D#

G# > G#| A#| B#| C#| D#| E#| F¤| G#
Fm > F | G | Ab| Bb| C | Db| Eb| F

A# > A#| B#| C¤| D#| E#| F¤| G¤| A#
Gm > G | A | Bb| C | D | Eb| F | G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonene i kvintsirkelens akkorder:

Gr.t: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6*| 7 |(8)

C > C | D | E | F | G | A | B | C
Am > A | B | C | D | E | F | G | A

D > D | E | F#| G | A | B | C#| D
Bm > B | C#| D | E | F#| G | A | B

E > E | F#| G#| A | B | C#| D#| E
C#m > C#| D#| E | F#| G#| A | B | C#

F > F | G | A | Bb| C | D | E | F
Dm > D | E | F | G | A | Bb| C | D

G > G | A | B | C | D | E | F#| G
Em > E | F#| G | A | B | C | D | E

A > A | B | C#| D | E | F#| G#| A
F#m > F#| G#| A | B | C#| D | E | F#

B > B | C#| D#| E | F#| G#| A#| B
G#m > G#| A#| B | C#| D#| E | F#| G#

C# > C#| D#| E#| F#| G#| A#| B#| C#
A#m > A#| B#| C#| D#| E#| F#| G#| A#

D# > D#| E#| F¤| G#| A#| B#| C¤| D#
Cm > C | D | Eb| F | G | Ab| Bb| C

F# > F#| G#| A#| B | C#| D#| E#| F#
D#m > D#| E#| F#| G#| A#| B | C#| D#

G# > G#| A#| B#| C#| D#| E#| F¤| G#
Fm > F | G | Ab| Bb| C | Db| Eb| F

A# > A#| B#| C¤| D#| E#| F¤| G¤| A#
Gm > G | A | Bb| C | D | Eb| F | G

Der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
6 timer på et lite museum, uten gitar. Det er kjedelig, spesielt for en som meg som vil lære nye ting, vil bli bedre. Så hva gjør man for å få tiden til å gå, men fremdeles holde det gitarrelatert? Man pønsker teori, så klart! Jeg hadde blyant for hånden, og fant fram et blankt ark, og tenkte på hva jeg skulle forske på. Fant til slutt ut at jeg ville se om jeg klarte å finne ut alle notene i alle dur- og mollskalaene, noe jeg virkelig ikke hadde prøvd på før, dette var faktisk første gang jeg skrev ned alle notene i én skala. Så uten gitar, og med bare en blyant, et blankt ark, og masse informasjon i hodet, begynte jeg arbeidet. Resultatet ser du her:

skann0002.jpg

Den eneste virkelige rekkefølgen er hvordan hver durskala etterfølges av sin paralelle mollskalla. Jeg oppdaget at den sjette noten i hver durskala er den første i hver paralelle mollskala, og at den tredje i hver mollskala er den første i hver paralelle durskala. Veldig hendig å kunne, må jeg si. Jeg har også merket av grunntonen, den tredje og den femte i hver skala, da det er disse tre som utgjør akkorden.

Ehm... Synes den Fm-skala'n din så litt spesiell. Både kryss og b som faste fortegn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Hvor bor du?

Sist jeg sjekket, bodde jeg i Europa.

Det er da ikke noe i veien for at vi beholder det europeiske systemet på dette, enn at vi beholder liter, centimeter, kilo og andre måleenheter, eller synes du vi skal snakke om inches, gallons og lbs, også? Da synes jeg vi skal slå til, og innføre amerikansk "standard" på papir, også.

De har nemlig ingen, så de kan ikke kjøpe papir fra forskjellige levererandører, da det kan skje at arket ikke passer i konvolutten, i verste fall.

Du bør forresten ta med adskillig flere land en "Tyskland og Norge", det er ganske mange land som skriver H i stedet for B.. Ikke noe problem å holde orden på H og B, egentlig. Man ser bestandig av sammenhengen hva det betyr.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Jeg bor da i Europa jeg og, men om man skriver deciliter så skjønner de fleste hva man mener uansett land. Skriver man B på et noteark så kan det derimot bli store misforståelser. Selv skriver jeg H for H eller det engelskmenn kaller B og Bb for B (Det engelskmenn kaller Bb). På denne måten er det umulig å misforstå for nordmenn i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skriver en "B" på et noteark, kan det som du sier, bli problemer.

Mye av vitsen er at man gjerne skriver litt mer enn en bokstav på arket, og da er som regel problemet løst, enkelt og greit. Sammenhengen viser hva bokstaven betyr.

Slik er det med mye skriftlig kommunikasjon, ting må gjerne stå i en sammenheng for at meningen skal være klar. Skriver man eksempelvis "hest" på et ark, er det ikke greit å vite om man vil fram til et dyr, eller om det er snakk om noe forkjølelse, eller eventuelt Bonnie Tyler. Setter man ordet inn i en setning, er meningen til vanlig klar.

Hvis det mot formodning fortsatt skulle være et problem, det med B eller H, kan kanskje den som har problemet lære noe, bruke ørene, eller skjønne litt teori, slik at meningen kommer tydelig fram.

Summa summarum- dette er et oppkonstruert ikke- problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.