Web Analytics
Jump to content

Yngtchie prater gitarteori


 Share

Recommended Posts

6 timer på et lite museum, uten gitar. Det er kjedelig, spesielt for en som meg som vil lære nye ting, vil bli bedre. Så hva gjør man for å få tiden til å gå, men fremdeles holde det gitarrelatert? Man pønsker teori, så klart! Jeg hadde blyant for hånden, og fant fram et blankt ark, og tenkte på hva jeg skulle forske på. Fant til slutt ut at jeg ville se om jeg klarte å finne ut alle notene i alle dur- og mollskalaene, noe jeg virkelig ikke hadde prøvd på før, dette var faktisk første gang jeg skrev ned alle notene i én skala. Så uten gitar, og med bare en blyant, et blankt ark, og masse informasjon i hodet, begynte jeg arbeidet. Resultatet ser du her:

skann0002.jpg

Den eneste virkelige rekkefølgen er hvordan hver durskala etterfølges av sin paralelle mollskalla. Jeg oppdaget at den sjette noten i hver durskala er den første i hver paralelle mollskala, og at den tredje i hver mollskala er den første i hver paralelle durskala. Veldig hendig å kunne, må jeg si. Jeg har også merket av grunntonen, den tredje og den femte i hver skala, da det er disse tre som utgjør akkorden.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

eg og... :P

Link to comment
Share on other sites

Kvintsirkelen, bare på en annen måte.

Jepp.

Jeg vil bare pirke på at du har brukt romertall på trinnene - slik jeg har lært det er de forbeholdt akkorder, ikke enkelttoner.

Men det gjør i grunn ikke noe, man skjønner jo hva du mener.

Neste gang kan du jo begynne å telle trinnvis likedan fra de andre skalatonene, og se hva du får da. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare pirke på at du har brukt romertall på trinnene - slik jeg har lært det er de forbeholdt akkorder, ikke enkelttoner.

Men det gjør i grunn ikke noe, man skjønner jo hva du mener.

Det var ingen spesiell grunn til at jeg brukte romertall, så det kunne like godt vært vanlige tall.

Uansett, nå gjelder det å få alt dette til å sitte, så jeg kan få brukt det i praksis. :)

Link to comment
Share on other sites

Skulle virkelig ønske jeg hadde tolmodigheten til og sette meg ned og lære teori.
Uansett, nå gjelder det å få alt dette til å sitte, så jeg kan få brukt det i praksis. :)

Gjør noen gode, gamle puggeøvelser, heng opp en oversikt på dass og knytt teorien opp mot praksis (gehørtrening, f.eks), så går det ganske så bra.

Det er ikke så vanskelig, i grunn. Det er ganske mystifisert av oss som har knekt koden, slik at vi kan føle oss smarte og spesielle.

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske mystifisert av oss som har knekt koden, slik at vi kan føle oss smarte og spesielle.

Enig, det var jo ganske enkelt, spesielt for meg som er virkelig treg når det gjelder slike ting. Det tok ikke lang tid å få det inn, jeg måtte bare finne den læremåten som funket for meg, resten handlet om ren logikk. Med en gang jeg skjønner hvorfor ting er som de er, da er plutselig alt så mye enklere enn hvis jeg skulle pugge masse navn og tall som ikke ga mening.

Link to comment
Share on other sites

Må nesten kunne påstå at jeg har litt teori innabords. Kanskje mer enn de fleste, langt ifra så mye som mange.

For min del er det ikke snakk om å lære meg teori for så å kunne bruke det i musikken. Men det er for å forstå sammenhengene - uten noen tilknytning til det å spille basert på teori. Det å spille basert på teori - gjort bra - er utrolig langt opp og frem. Dersom du hele tiden prøver å spille fornuftig basert på hva du "bør" spille, så tror jeg gleden forsvinner kjapt. Mitt forslag er heller å skille teori og praksis. Før eller senere vil du oppdage at du har spilt stort sett etter disse teoretiske reglene, og da er det mye lettere å finne sammenhengen i rotet.

Hvis noen absolutt vil lære seg teori, så er det krefter nok på dette forumet til at det er mulig. Bare se bort fra linker som hinter til "les selv", og ha mot nok til å stille spørsmål. Skal ikke mer til enn å vise interesse. ;) Er jo flere som har spurt, men hvor morsomt er det å svare når det aldri kommer noen tilbakemelding?

Link to comment
Share on other sites

Notene på gitarhalsen:

0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12
E F F# G G# A Bb B C C# D D# E
B C C# D D# E F F# G G# A Bb B
G G# A Bb B C C# D D# E F F# G
D D# E F F# G G# A Bb B C C# D
A Bb B C C# D D# E F F# G G# A
E F F# G G# A Bb B C C# D D# E

Tonene i kvintsirkelens akkorder:

Gr.t: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6*| 7 |(8)

C > C | D | E | F | G | A | B | C
Am > A | B | C | D | E | F | G | A

D > D | E | F#| G | A | B | C#| D
Bm > B | C#| D | E | F#| G | A | B

E > E | F#| G#| A | B | C#| D#| E
C#m > C#| D#| E | F#| G#| A | B | C#

F > F | G | A | Bb| C | D | E | F
Dm > D | E | F | G | A | Bb| C | D

G > G | A | B | C | D | E | F#| G
Em > E | F#| G | A | B | C | D | E

A > A | B | C#| D | E | F#| G#| A
F#m > F#| G#| A | B | C#| D | E | F#

B > B | C#| D#| E | F#| G#| Bb| B
G#m > G#| Bb| B | C#| D#| E | F#| G#

C# > C#| D#| F | F#| G#| Bb| C | C#
Bbm > Bb| C | C#| D#| F | F#| G#| Bb

D# > D#| F | G | G#| Bb| C | D | D#
Cm > C | D | D#| F | G | G#| Bb| C

F# > F#| G#| Bb| B | C#| D#| F | F#
D#m > D#| F | F#| G#| Bb| B | C#| D#

G# > G#| Bb| C | C#| D#| F | G | G#
Fm > F | G | G#| Bb| C | C#| D#| F

Bb > Bb| C | D | D#| F | G | A | Bb
Gm > G | A | Bb| C | D | D#| F | G

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være vrang, men det du har skrevet stemmer ikke.

B	   > B | C#| D#| E | F#| G#| Bb| B
G#m > G#| Bb| B | C#| D#| E | F#| G#

C# > C#| D#| F | F#| G#| Bb| C | C#
Bbm > Bb| C | C#| D#| F | F#| G#| Bb

D# > D#| F | G | G#| Bb| C | D | D#
Cm > C | D | D#| F | G | G#| Bb| C

F# > F#| G#| Bb| B | C#| D#| F | F#
D#m > D#| F | F#| G#| Bb| B | C#| D#

G# > G#| Bb| C | C#| D#| F | G | G#
Fm > F | G | G#| Bb| C | C#| D#| F

Bb > Bb| C | D | D#| F | G | A | Bb
Gm > G | A | Bb| C | D | D#| F | G

Disse er feil. Fordi! La oss se på et lite eksempel.

B > B | C#| D#| E | F#| G#| Bb| B

Hvor er A? Her har du ikke noe sjuendetrinn. Du har rappet oktaven og forminsket den, istedet for å bruke sjuendetrinnet. A# og Bb er ikke det samme. Det korrekte er å bruke A#.

Hvorfor, de klinger jo likt?

Først og fremst fordi det er en #-toneart. Ingenting annet enn # brukes for å utgjøre skalatonene. G### klinger også likt med A# og Bb. F##### klinger akkurat som tonene tidligere nevnt. For å bruke alle trinnene må du bruke A#.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


  • Siste aktive tråder

    • Hodeløs i dag. Utrolig komfortabel og spillevennlig øks, spesielt når man står oppreist i flere timer på øving.  
    • Har du bilder, så hjelper det oss veldig. 
    • Hei Jeg skal selge en JEM fra 2003 som jeg har hatt noen år, men jeg har ikke peiling på gitar og det er så mange modeller at andre gitarer på Finn er lite hjelp i. Eneste jeg har er prisen jeg kjøpte den for i 2014. Den har original kasse og to små hakk i finish. Hvordan kan jeg finne en pris å sette på Finn?
    • En TBX-kontroll gjør vel forresten ikke så mye mer enn gradvis å bypasse seg sjøl over 5, hvilket resulterer i en kraftigere resonanstopp i lav diskant. Mye det samme kan oppnås billigere ved å bytte til et 1 Mohm potensiometer. 
    • Hvis du vil ha flere lyder enn du noen gang kommer til å bruke: http://www.deaf-eddie.net/ Jeg har hatt det moro med Chromacaster-koblingen hans. Fordelen med denne er at gitaren fungerer som en helt vanlig Stratocaster i ytterposisjonen. To av koblingene, N + B i serie og N + B i parallell er faktisk også ytterst brukbare, låter  mellomposisjon på henholdsvis humbuckere og Telecaster. Trepickups-koblingene med én ute av fase er også morsomme, men kanskje mer til hjemmeøving enn live.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.