Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Yngtchie prater gitarteori


Anbefalte innlegg

6 timer på et lite museum, uten gitar. Det er kjedelig, spesielt for en som meg som vil lære nye ting, vil bli bedre. Så hva gjør man for å få tiden til å gå, men fremdeles holde det gitarrelatert? Man pønsker teori, så klart! Jeg hadde blyant for hånden, og fant fram et blankt ark, og tenkte på hva jeg skulle forske på. Fant til slutt ut at jeg ville se om jeg klarte å finne ut alle notene i alle dur- og mollskalaene, noe jeg virkelig ikke hadde prøvd på før, dette var faktisk første gang jeg skrev ned alle notene i én skala. Så uten gitar, og med bare en blyant, et blankt ark, og masse informasjon i hodet, begynte jeg arbeidet. Resultatet ser du her:

skann0002.jpg

Den eneste virkelige rekkefølgen er hvordan hver durskala etterfølges av sin paralelle mollskalla. Jeg oppdaget at den sjette noten i hver durskala er den første i hver paralelle mollskala, og at den tredje i hver mollskala er den første i hver paralelle durskala. Veldig hendig å kunne, må jeg si. Jeg har også merket av grunntonen, den tredje og den femte i hver skala, da det er disse tre som utgjør akkorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kvintsirkelen, bare på en annen måte.

Jepp.

Jeg vil bare pirke på at du har brukt romertall på trinnene - slik jeg har lært det er de forbeholdt akkorder, ikke enkelttoner.

Men det gjør i grunn ikke noe, man skjønner jo hva du mener.

Neste gang kan du jo begynne å telle trinnvis likedan fra de andre skalatonene, og se hva du får da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare pirke på at du har brukt romertall på trinnene - slik jeg har lært det er de forbeholdt akkorder, ikke enkelttoner.

Men det gjør i grunn ikke noe, man skjønner jo hva du mener.

Det var ingen spesiell grunn til at jeg brukte romertall, så det kunne like godt vært vanlige tall.

Uansett, nå gjelder det å få alt dette til å sitte, så jeg kan få brukt det i praksis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle virkelig ønske jeg hadde tolmodigheten til og sette meg ned og lære teori.
Uansett, nå gjelder det å få alt dette til å sitte, så jeg kan få brukt det i praksis. :)

Gjør noen gode, gamle puggeøvelser, heng opp en oversikt på dass og knytt teorien opp mot praksis (gehørtrening, f.eks), så går det ganske så bra.

Det er ikke så vanskelig, i grunn. Det er ganske mystifisert av oss som har knekt koden, slik at vi kan føle oss smarte og spesielle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mystifisert av oss som har knekt koden, slik at vi kan føle oss smarte og spesielle.

Enig, det var jo ganske enkelt, spesielt for meg som er virkelig treg når det gjelder slike ting. Det tok ikke lang tid å få det inn, jeg måtte bare finne den læremåten som funket for meg, resten handlet om ren logikk. Med en gang jeg skjønner hvorfor ting er som de er, da er plutselig alt så mye enklere enn hvis jeg skulle pugge masse navn og tall som ikke ga mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten kunne påstå at jeg har litt teori innabords. Kanskje mer enn de fleste, langt ifra så mye som mange.

For min del er det ikke snakk om å lære meg teori for så å kunne bruke det i musikken. Men det er for å forstå sammenhengene - uten noen tilknytning til det å spille basert på teori. Det å spille basert på teori - gjort bra - er utrolig langt opp og frem. Dersom du hele tiden prøver å spille fornuftig basert på hva du "bør" spille, så tror jeg gleden forsvinner kjapt. Mitt forslag er heller å skille teori og praksis. Før eller senere vil du oppdage at du har spilt stort sett etter disse teoretiske reglene, og da er det mye lettere å finne sammenhengen i rotet.

Hvis noen absolutt vil lære seg teori, så er det krefter nok på dette forumet til at det er mulig. Bare se bort fra linker som hinter til "les selv", og ha mot nok til å stille spørsmål. Skal ikke mer til enn å vise interesse. ;) Er jo flere som har spurt, men hvor morsomt er det å svare når det aldri kommer noen tilbakemelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notene på gitarhalsen:

0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12
E F F# G G# A Bb B C C# D D# E
B C C# D D# E F F# G G# A Bb B
G G# A Bb B C C# D D# E F F# G
D D# E F F# G G# A Bb B C C# D
A Bb B C C# D D# E F F# G G# A
E F F# G G# A Bb B C C# D D# E

Tonene i kvintsirkelens akkorder:

Gr.t: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6*| 7 |(8)

C > C | D | E | F | G | A | B | C
Am > A | B | C | D | E | F | G | A

D > D | E | F#| G | A | B | C#| D
Bm > B | C#| D | E | F#| G | A | B

E > E | F#| G#| A | B | C#| D#| E
C#m > C#| D#| E | F#| G#| A | B | C#

F > F | G | A | Bb| C | D | E | F
Dm > D | E | F | G | A | Bb| C | D

G > G | A | B | C | D | E | F#| G
Em > E | F#| G | A | B | C | D | E

A > A | B | C#| D | E | F#| G#| A
F#m > F#| G#| A | B | C#| D | E | F#

B > B | C#| D#| E | F#| G#| Bb| B
G#m > G#| Bb| B | C#| D#| E | F#| G#

C# > C#| D#| F | F#| G#| Bb| C | C#
Bbm > Bb| C | C#| D#| F | F#| G#| Bb

D# > D#| F | G | G#| Bb| C | D | D#
Cm > C | D | D#| F | G | G#| Bb| C

F# > F#| G#| Bb| B | C#| D#| F | F#
D#m > D#| F | F#| G#| Bb| B | C#| D#

G# > G#| Bb| C | C#| D#| F | G | G#
Fm > F | G | G#| Bb| C | C#| D#| F

Bb > Bb| C | D | D#| F | G | A | Bb
Gm > G | A | Bb| C | D | D#| F | G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vrang, men det du har skrevet stemmer ikke.

B	   > B | C#| D#| E | F#| G#| Bb| B
G#m > G#| Bb| B | C#| D#| E | F#| G#

C# > C#| D#| F | F#| G#| Bb| C | C#
Bbm > Bb| C | C#| D#| F | F#| G#| Bb

D# > D#| F | G | G#| Bb| C | D | D#
Cm > C | D | D#| F | G | G#| Bb| C

F# > F#| G#| Bb| B | C#| D#| F | F#
D#m > D#| F | F#| G#| Bb| B | C#| D#

G# > G#| Bb| C | C#| D#| F | G | G#
Fm > F | G | G#| Bb| C | C#| D#| F

Bb > Bb| C | D | D#| F | G | A | Bb
Gm > G | A | Bb| C | D | D#| F | G

Disse er feil. Fordi! La oss se på et lite eksempel.

B > B | C#| D#| E | F#| G#| Bb| B

Hvor er A? Her har du ikke noe sjuendetrinn. Du har rappet oktaven og forminsket den, istedet for å bruke sjuendetrinnet. A# og Bb er ikke det samme. Det korrekte er å bruke A#.

Hvorfor, de klinger jo likt?

Først og fremst fordi det er en #-toneart. Ingenting annet enn # brukes for å utgjøre skalatonene. G### klinger også likt med A# og Bb. F##### klinger akkurat som tonene tidligere nevnt. For å bruke alle trinnene må du bruke A#.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.