Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjerne nut


Anbefalte innlegg

Har en billig kassegitar jeg tenkte jeg skulle justere litt på. Prøve å file ned nuten litt tenkte jeg, så actionen blir litt bedre.

Men er usikker på hvordan jeg fjerner og fester nuten igjen.

Det er jo også mulig at jeg driter med ut, men da er det vel bare å kjøpe ny å prøve igjen er det ikke? :)

Er det i prinsippet bare å nappe den av, file undersiden eller og lime den på med ett eller annet lim som er egnet eller? (vet at filingen må være latterlig nøyaktig ja)

Ps: dette er en billiggitar og jeg vil skaffe meg erfaring, så å ta den med til en gitarsjappe å få det fikset tror jeg ikke at jeg gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg behøver egentlig ikke å feste den i det hele tatt. Holder dette da?

Jeg mener den sitter jo som rakkern fra fabrikken.

Men klart det er jo egentlig logisk at med det presset fra strengene så går den ikke noe sted nei.

Å få den av da? er litt redd for å ødelegge noe ved å bare nappe den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay glem det..

Jeg fiksa det, det var bare å ta det litt forsiktig så løsna den sakte men sikkert :)

Er det da generelt bare å file helt likt på både bru og hode nuten, eller kødder jeg det helt til med intoneringa nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal file ganske mye for å kødde til intonasjonen, men ja, du justerer intonasjon det øyeblikket du senker eller hever strengene (pytagoras setning ;))

Nut'en er ofte laget i bein, og hvis den da er limt kan du forsiktig bruke en loddebolt til å smelte limet og deretter løsne nut'en. Er den i plast er jo ikke dette noe særlig lur idé, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Varme er bra ja... til en viss grad naturligvis ^_^

Når det gjelder nedfiling av nut så er det jo fullt mulig å file selve strengebanen litt dypere for hver enkelt streng også. Vær forsiktig så du ikke filer for mye, for det er enklere å sjekke en gang for mye enn å måtte skifte hele nut'en bare for at du var litt hardhendt første gangen.

Tror jeg vil si det såpass enkelt at hvis dette er en nut som sitter godt fast så er det godt mulig at du kan takke farvel til den hvis du må demontere. Har vært borti tilfeller der det eneste saliggjørende har vært å sage istykker deler av den for å få den av. Det er også viktig å rengjøre og rense det gamle sporet skikkelig før du setter i ny nut. Det vanskeligste punktet etter dette er nok å få til strengeavstanden skikkelig... her er det meget viktig å være nøye, hvis ikke er det bare å begynne forfra igjen...

Lykke til i alle fall!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.