Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rens av gripebrett


rauneh

Anbefalte innlegg

Trenger litt tips i forhold til rens av gripebrettet...

Det fins eigne oljer dei bruker på butikker når dei går over halsen på gitarer. Fins sikkert også mange typer olje ein kan bruke.

Men eg lurer på kva folk bruker for å dra over halsen ? Har høyrt at fin fin stålull ikkje skal vere noko godt alternativ, stemmer dette ? Eg har brukt det før til å nett dra over treverket, samt banda, for deretter å legge på eit lag med olje.

Noko gode tips til slik rens / oljebehandling av hals ? Korleis dette skal gjerast på best mulig måte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funka supert me tresprit, rødsprit, heimebrent, og kanskje white spirit (men regn med at det ve lukte lenge etterpå..). Berre dypp en klut i valgt rensemiddel og skur! Når det e fritt for drit so berre spraya du på masse sitronolje e.l og massera det inn. Tørr-rensing me stålull, kredittkort o.l blir hverken pent eller reint, og du enda fort opp me å dytta driten djupare ned i treverket.

Endret av HvitRavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ibenholt og rosentre kan du bruke sitronolje, men ikke på lønn... Lønnehalser pusser du over med fin stålull, evt bruke stanley-knivbladet, eller barberblader, og skraper av møkka hvis det er mye møkk der... Etterpå behandler du med f. eks tung oil. Finnes andre oljer du kan bruke også, men er dette jeg har brukt, og det funker fett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har rosentre på min (ESP M-II) Før hadde eg Ibanez RG også rosentre, og der brukte eg fineste stålull, deretter tørket bort støv og la på noko som heiter finishing oil, og tørket bort overskytande olje etterpå. Men har høyrt at stålull ikkje bør brukast. Så eg vil gå vekk ifra det. Har ikkje behandla halsen på den nyaste gitaren min endå. Vil gjere på rett måte først eg starter med den. Må bytte strenger på den snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å overdrive spekulasjonene rundt dette, også.

Det er tross alt snakk om et trestykke med noen metallbiter klasket fast i med jevne mellomrom, og ikke en romferje.

Jeg vil tro at det å fjerne dritt i ny og ne uten å ripe opp, og en liten skvett med noe oljeaktig som trekker inn i treverket duger greit.

Så kan produsentene av "Wonderguitarfretoil" spekulere i vei, og fortsette å ta 1000 kroner literen for renset whitesprit, tilsatt en dasj naturolje og litt sitron-eller annen parfyme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å overdrive spekulasjonene rundt dette, også.

Det er tross alt snakk om et trestykke med noen metallbiter klasket fast i med jevne mellomrom, og ikke en romferje.

Jeg vil tro at det å fjerne dritt i ny og ne uten å ripe opp, og en liten skvett med noe oljeaktig som trekker inn i treverket duger greit.

Så kan produsentene av "Wonderguitarfretoil" spekulere i vei, og fortsette å ta 1000 kroner literen for renset whitesprit, tilsatt en dasj naturolje og litt sitron-eller annen parfyme.

Helt enig

Zalo, grønnsåpe eller vanlig handsåpe, såper med skuremiddel som Jiff, Ata osv lager riper.

Grønnsåpe brukes jo også på alt trverk til gulv og spisebord osv og den oljer i samme farta :-)

Dr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig rengjøring av hals og gripebrett gjøres best med en myk bommulsklut som såvidt er litt fuktet med vann.

rosewood - Hvis gripebrettet virkelig er skittent bruk 0000 stålull (fineste type) til å polere selve båndene, eventuelt et kredittkort eller lignende for å skrape bort skitrender som har dannet seg mot båndenes kanter. Bruk litt rødsprit på en myk tøyfille og tørk over gripebrettet. Fordleen med rødsprit er at den renser godt samtidig som den fordamper veldig fort. Sitrusolje er vel anbefalt til etterbehandling, men de fleste oljer du finner i kjøleskapet gjør nok susen.

lønn - ikke bruk stålull e.l. uten å maskere gripebrettet.. Rødsprit tar det meste uansett. Ikke bruk olje, da gripebrettet er lakkert og ingenting trekker ned i treet uansett - blir bare irriterende søl med andre ord.

Ikke overdriv rengjøringen av fretboard.. Det hele er en balansegang og en fullstendig ren og tørr hals er ikke noe godt å spille på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.