Web Analytics
Jump to content

Dersom du trudde kabinettet ikkje hadde noko å seia for lyden...


ToreFagerheim
 Share

Recommended Posts

Eg var ein av dei sjølv, for ei stund sida. Ein av dei som trudde, at kabinettet ikkje hadde stort mykje å seia for lyden. At ampen gav meg heile lyden på eiga hand, og kabinettet berre var ein boks med høgtalarar i. :ninja:

Spelte inn "Regret Not" av All That Remains for ei veke si eller to, då eg berre hadde mitt Marshall 1922 2x12-kabinett. Her er korleis det høyrest ut:

http://tore.thedigitalline.com/regret_not_2.mp3

Så spelte eg han inn nett no, med mitt nye 4x12-kabinett (bygd av Deformed her ein gong i tida) med Texas Heat og Swamp Thang, her er korleis det vert:

http://tore.thedigitalline.com/regret_not_nyttkab.mp3

Dette er ikkje ein test for å framheva mi meining om at det nye kabinettet er i ein klasse for seg sjølv (kvaliteten på opptaka er ikkje heilt grei uansett), det er meir berre ein demonstrasjon for kor utruleg mykje kabinettet har å seia for lyden. Begge opptaka er mikka heilt likt, og eg har brukt Xiphosen min på begge to. Amp-innstillingane er endra svært lite på.

Håpar nokon får glede av dette her. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror forskjellen ligger mest i elementene.

Har AB-testet to relativt forskjellig dimensjonerte 2x12" kabinetter med samme elementer. Forskjellen var som forventet veldig liten.

Er usikker på om jeg i det hele tatt hadde klart å høre forskjell i en blindtest.

Link to comment
Share on other sites

Jeg også tror den største forskjellen er valg av elementer og nødvendingvis ikke selve kabinettet.

Men hvordan var mikrofonen plassert? Om den er gjort tett på elementet burde man også oppleve

forskjell ved å veksle mellom Texas Heat (Fat bottom w/ aggressive mids & top end bite) og

Swamp Thang (Very responsive w/ a thick bottom end & a slow breakup).

Om Celestion G12T-75 som oginalt står i 1922 kabinettet kan man lese "huge, tightly controlled

low-end and aggressive mid-range with a softened top-end that adds a welcome sweetness to

overdrive, distortion and aggressive upper harmonics"

/...jeg syns faktisk lydeeksemlene viser noe av det samme som teksten sier.

legend-swampthangrear-size1.giflegend-texasheatrear-size12.gif

Link to comment
Share on other sites

Skilnaden på eit 1922 med G12T-75 og eit 1960 4x12 med G12T-75 er jo heilt enorm. Dimensjonane på kabinettet vil eg påstå har masse å seia for bassen. No veit ikkje eg om det berre er den doble storleiken og dobbelt så mange element som gjer det, men eg vil no tru at dybden har mykje å seia.

"huge, tightly controlled

low-end and aggressive mid-range with a softened top-end that adds a welcome sweetness to

overdrive, distortion and aggressive upper harmonics"

Med min 6505 gjennom 1922-en vil eg omsetja det til:

"tiny, tightly controlled

low-end and üiber-aggressive mid-range with a sharpened top-end that adds a welcome harshness to

overdrive, distortion and aggressive upper harmonics"

Men no høyrest det ikkje like grusamt ut opptaket då...

Link to comment
Share on other sites

1922 er mye mindre enn vanlige 2x12 kabinetter, noe jeg vil påstå har mye å si uansett hvilke elementer du har. Og så er det en grunn til at for eksempel 1936 kabinettene er litt dyrere.

Om jeg ikke tar feil, så er 6505 mye breiere enn 1922 kabinettet, right?

Men jeg hører at det nye kabinettet har mer punch og er litt tightere i bassen. Mer fyldig lyd.

Grattis :D

Link to comment
Share on other sites

Men no høyrest det ikkje like grusamt ut opptaket då...

At du står foran en 'vegg' med fire elementer og kjenner buksebena flagre

og opplever rommets reflekser av lyden blir vanskelig for oss å forholde

oss til siden vi kun har et par mp3 filer å evaluere :)

Men jeg syns det er veldig innresangt at din beskrivelse av 1922 lyden er

nesten eksakt slik jeg opplever mp3 lyden av de amerikanske elementene.

Hvilket gjør at jeg fortsatt er intresert i å få innsikt i hvordan mikrofonen

var plassert siden jeg leker med tanken på å bygge en isolatorboks? :)

Link to comment
Share on other sites

I de aller fleste lydanlegg er det jo høyttalere som farger lyden mest, uansett om deg gjelder PA, stereo eller gitarrigger.
Mulig, men så fort vreng er med i bildet er det såklart forsterker eller hva det nå enn er som vrenger, som farger lyden mest.

Ellers vil jeg tro at ved opptak, så gir kabinett liten variasjon mens element er viktig, og live så er element fortsatt viktig, mens kabinett kanskje er like viktig.

Da tenker jeg også på variasjoner i størrelse på kabinett. Tror generelt det er liten forskjell på "et dyrt lukket 4x12" og "et billig lukket 4x12", men hvis det er noen størrelsesforskjell allikevel er det kanskje merkbart.

Link to comment
Share on other sites

Guest Peavey

Jøss!

Dette var gøy å høre!

Trodde ikke kabinett hadde SÅ mye å si for lyden!

Jeg kan muligens gjøre det samme med Diezel'n min og et Bogner 2x12" og et Marshall 1922. Det blir nok ikke før neste helg, og jeg må sjekke om jeg får ordentlig dreis på innspillingene. Tidligere har jeg stort sett bare mikket opp, koblet mikken til lydkortet og latt vær å skru noe.

Om jeg får lov for trådstarter, kan jeg oppdatere med mitt forsøk i denne tråden når jeg er ferdig: )

Link to comment
Share on other sites

Artig å høre en dirkte sammenligning som dette :) Og utrolig fint at folk som tror et kabinett er et kabinett får en liten øyeåpner eller rettere sagt øreåpner :) Kabinettet er halve lyden !

Ulike elementer er det som gir de største forskjellene, men samtidig er hvilket kabinett du monterer de i og konfigurasjonen (ulike serie og paralell koblinger) også en faktor.

Høyttaler elementer til gitarbruk er jo designet for å farge lyden på "værst tenkelige måte" i motsetning til elementer beregnet på PA eller Hi-Fi som skal være så nøytrale og lineære som mulig.

Hva angår kabinetter er volum og lukket vs åpent (og hvordan det er åpnet) det mest avgjørende. Men også materialevalg og dimmensjoner spiller inn da gitarkabinetter generelt har en ganske høy egenlyd grunnet spinkel konstruksjon og resonerende materialer.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Heisann, Har en Line 6 Helix LT som dessverre blir brukt altfor lite om dagen så er vel på tide å få kvittet seg med den  Ble kjøpt ny på 4Sound Schous Plass (Oslo) i 2017 og har bare blitt brukt hjemme så vil si at den er i så godt som ny stand. Alt av original eske, kvittering osv følger med.  Pris: 8500 kr Sted: Oslo Bilder: Kommer
    • Bright Onion leverer rimelige og bra patchbays. https://www.brightonion.co.uk/4-gang-2/ Har brukt Bright Onion til alle mine patchbays, splittere, aux-switcher etc i noen år nå, aldri noen problemer.
    • Ser behovet for en patch bay. Trenger ikke noe mer fancy enn: gitar inn, 2 inn (fra brettet) og 2 ut (til amper).  Noen som vet om noe bra? Eller kanskje kan lage noe bra?  
    • Det å faktisk prøve gitarer før man kjøper, er jo det aller beste hvis man har mulighet for det. En gitarsjappe vil også sette på et nytt strengesett og gi deg en setup, uten kostnad for deg, hvis det er nødvendig, før du tar med deg gitaren hjem. I hvert fall hvis du ber om det.
    • Ja det er egentlig et veldig godt tips det. Jeg har bare spilt på én elektrisk gitar før. Nå har jeg fått en god del nyttig innput (og googlet en del mer), så jeg føler meg litt bedre forberedt på hva jeg vil ha når jeg tropper opp i en butikk.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.