Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Har du en skrotgitar du vil oppgradere ?


setneck

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å komme litt i gang med gitar reperasjoner og lignende igjen. Skal handle noe nytt verktøy og utstyr og trenger vel etterhvert noen forsøksdyr :)

Jeg etterspør gitareiere med gitarer som det ikke er så nøye med og som ikke har spesielt høy verdi, men som har potensiale til å kunne bli en ok gitar (de fleste gitarer kan bli ganske greie med litt jobbing) Hvis du eier noe slikt og kunne tenke deg å bruke noen kroner på oppgraderinger og forbedringer, så får jeg litt erfaring og du en grei gitar for en billig penge.

Kanskje har du en billig-gitar, en slitt klassiker, et byggesett du ikke helt får til eller en såkalt partsocaster som aldri ble helt bra.

Ting jeg kan gjøre er :

-Vanlig setup og intonering

-Båndsliping, crowning og polering av bånd.

-Endringer, oppgraderinger og modifikasjon av elektronikk/pickups

-Lage ny Nut (i ulike materialer)

-Oppgradering av mekanikk

Jeg tar delepriser pluss en liten slump for arbeidet, men i forhold til vanlig verkstedpriser er det jo knapper og glansbilder :) Jeg holder forresten til i Trondheim, men kjører en del nordover i trøndelag.

OBS - Dette innlegget er bare ment for å skjekke stemninga, hvis du er interessert så skriv noen ord i tråden eller send meg en PM. Nevn gjerne gitarmodell og eventuelt hva du ønsker å gjøre.

Endret av setneck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 70- talls Ibanez Sg som trenger nye bånd. Gitaren har 70- talls Dimarzioer, og kan bli en skikkelig "rockebørse" med nye bånd, men verdien på den er lav.. Den har binding langs halsen. Er det noe du kan tenke deg å teste ut?

Det blir ikke det første jeg går i gang med da jeg mangler erfaring med binding, men det kan absolutt være noe litt frem i tid. Veldig artig gitar da :) Er båndene veldig slitte ? Altså lave ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i midt-norge? Molde? :)

Er sikkert marked for sånt kan jeg tenke meg, men om du gir litt forummedlemsrabatt så benytter jeg meg sikkert av dine tjenester om ikke så lenge.

He-he jeg burde kanskje vært litt mere presis der ja :)

Jeg bor i Trondheim, grunnen til at jeg skrev midt-norge var fordi jeg ofte kjører nordover og at avstandene for henting og levering ikke er så enorme i midt-norge uansett. Men posten er jo også en løsning selvsagt.

Som jeg skrev tidligere så tar jeg vel ganske symbolsk betalt. Slikt arbeide kan jo ofte være veldig tidkrevende og jeg tar bare en liten sum for å dekke materiell og litt utstyr. Det er ikke for å tjene penger dette :) Det er for å skaffe seg litt erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på det du spør om- nei, gitaren har ikke binding som dekker enden av båndene. men et spørsmål- har du skiftet bånd på gitar før? Hvis du ikke har det, tror jeg at jeg skal være så frekk at jeg heller venter litt med å overlate gitaren til deg. Dette bli nok ikke den enkleste "skiftebåndjobben", og siden gitaren låter så kule, og er såpass gammel, har jeg ikke videre lyst på en mislykket båndskiftejobb.

Et lite tips- kjøp deg et par skikkelige "drittgitarer" på QXL, jeg har eid en som jeg ga 325 kroner for, brukte ti timer på å få gitar av, og så solgte jeg den for det jeg ga for den til en kompis av sønnen min. Han fikk en spillbar gitar, jeg fikk erfaring. Grei deal.

Kunne nok ha tatt litt mer for den, men jeg er dumsnill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he joda jeg har da skiftet bånd før. Men jeg har liten erfaring med overliggende binding. Hvis det er vanlig kantbinding hvor båndene ligger over er det mest et spørsmål om å klippe av tangen på båndendene.

Det er litt tid siden jeg har gjort noe med bånd, så jeg har et par jallahalser og gitarer liggende som jeg skal re-frette ++. Men som jeg sier, din gitar ville ikke blitt det første jeg ville startet med nå.

Bare for å understreke det, så er jeg ikke helt uten erfaring. Og jeg har ingen naiv tro på at bare man har verktøyet så går resten av seg selv :) Det er nettopp derfor jeg ønsker meg mer erfaring og gjerne med litt ulike gitarer. Jeg kommer vel til å sette sammen eller pusse opp noen gitarer for salg, men salg er ikke helt min bag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en Epiphone Les Paul Custom her i KJøp Og salg forumet som trenger en reparasjon.

Tror han skulle han 500kr for gitaren eller noe. Du kan jo høre med fyren, om han ikke har solgt den ennå da.

Takk for tipset, men jeg er ikke noe interessert i å kjøpe gitarer akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta et bilde av halsen senere i vkveld, og poste, så får vi se om det er noe du kan tenke deg å jobbe med. Har ikke videre lyst til å prøve selv, men det koster mer hos en gitarmaker enn gitarens reelle verdi, så det er heller ikke så fristende.

Jeg skal kikke på bildene, men det er sikkert et greit (og litt tidkrevende) prosjekt. Jeg skal ta kontakt med deg igjen, når jeg har fått gjort unna litt ting og fått testet nytt verktøy osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.