Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Treverk til elektrisk gitar


nikotro

Anbefalte innlegg

jeg er på jakt etter treverk til en elektrisk gitar. så langt har jeg skaffet en 24 bånd gjennomgående hals + topptre i flammelønn samt elektronikk og hardware, men mangler treverk til kroppen. vet noen om hvor jeg kan få tak i egnet svartor, lønn eller ask? evt annet treverk som kan "gjøre jobben"?

PS. jeg har sjekket med oslo finerfabrikk, men de skal ha ca kr. 800 - 1000,- for svartor. dette synes jeg er alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treverk som brukes i møbelproduksjon er tørt nok. Om hvorvidt det er finert eller ikke avhenger nok av hva slags plate du kjøper. Gå for en i heltre for å få en som ikke er finert.

Du kan høre med en kjøkkenleverandør i nærheten og spørre om de har noe kapp av benkeplater liggende. Det kan du få billig.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bordplatene fra Ikea er vel ofte furu, og det trenger ikke nødvendigvis å være så elendig tonemessig.

Nå er jeg av den oppfatning at "tonewood" er oppskrytt.

Grunnen er egentlig enkel. Det er ingen grunn til at eksotisk, dyrt tre skal låte bedre enn kjedelig trevirke som er lett å få tak i, men det er en annen sak. Det ser i hvert fall lekkert ut. Ulempen med løse tresorter, er jo at de lett får slagmerker og sår.

Jeg tror at noen stavlimte rester fra kjøkkenbenkeplater, som for eksempel kirsebærtre, kan være helt knall, og gi en flott kropp til en gitar. Det samme gjelder en del andre tresorter. Så sant du ikke er "Master Luthier" stiller jeg meg tvilende til at det spiller den store rollen.

(Gamle Leo Fender skiftet jo glatt tresort i Stratocasterene han masseproduserte for lenge siden. Var grunnen at ask låt bedre? Langt der i fra, det var billigere, og hadde mindre porer, så det var lettere å lakke kroppene, som for øvrig ble gjort med helt vanlig billakk.)

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av plater fra IKEA er enten heltre eik, bøk eller bjørk. Ellers så er det sponplater med laminat. Det finnes også stein og akrylplater. (Jada, jeg jobber der)

Et ertig prosjekt er jo denne: http://blog.makezine.com/archive/2007/02/ikea_guitar.html

Mannen som lagde seg en gitar av et furu kjøkkenbord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.