Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Strat CS Gilmour Signature


Cleffy

Anbefalte innlegg

Hey folkens, jeg regga meg her idag av den enkle grunn at dette virkelig virker som plassen å sjekke ut når man har lyst å spille gitar. Har spilt litt gitar tidligere, mest klassisk, men det begynner å nærme seg 10 år siden så jeg er mildt sagt rusten. Uansett, jeg kasta min 15 år gamle og ødelagte el-gitar her om dagen, og driver nå og leter etter et alternativ. Både gitar og forsterker var såpass ødelagt og dårlig at det ikke var noe vits å prøve og fikse. Jeg har en gammel drøm om en strat, og tilfeldighetene ville at jeg skulle inn på fender's område i dag og finne følgende nyhet...

Fender Strat CS David Gilmour Signature Edition - Sept 22nd 2008

Pink Floyd har alltid vært bandet med stor B, og når jeg satt meg ned med gitaren har d stort sett vært for å klimpre til ett eller annet Gilmour har gjort så sinnsykt bra. Nå har han i samarbeid med Fender og sin gitartekniker gjennom alle år laget sin sorte strat som etter sigende skal selges i hopetall. Cluet med den er at han har håndplukket delene for å få lyden han er vant til.

Noen som har en formening av hva noe sånnt kan koste, med tanke på at de ønsker å selge til massene, i stedet for limited? Tenkte på å kombinere med en forsterker fra Fender også, for å ha noe å kose seg med når man ønsker fullstendig ro i sjelen fra masete unger og kjerring og slikt... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Faen, kjerringa kommer jo til å ta livet av meg sakte hvis jeg kjøper meg en gitar til 30.000,-, selv om d hadde vært sykt moro å slenge den på fanget når man skal kule'n. Får vel starte med en Mexican classic eller no da, håper på å få mye for pengene til å bynne med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der var utrolig pen, lurer på hvordan jeg har klart å ikke få med meg den der? Har sett han spille på allslags andre strats jeg.

Lurer på om ikke min nyinnkjøpte svarte strat skal få seg svart plekterbrett også.

Svart+hvitt plekterbrett er så "standard", og så ser jo alle disse billiggitarene som selges på Elkøp osv. slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Lurer på om ikke min nyinnkjøpte svarte strat skal få seg svart plekterbrett også.

Svart+hvitt plekterbrett er så "standard", og så ser jo alle disse billiggitarene som selges på Elkøp osv. slik ut.

Et problem er at det for tiden ikke er orginalt Fender sort 1-lags plekterbrett å oppdrive, så noe Dave Gilmour NOS look a like, det blir umulig å bygge.

De uorginale plekterbrettene passer jo ikke engang i samme hullene (Fender 11 hulls), og skal man bytte så skal det være som orginalt og pent.

Tar gjerne imot tips om hvor man får kjøpt sort et-lags plekterbrett til strat standard (11 hulls).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Gilmour strat'en har jo rimelig "vintage" specs da. Halsen har f.eks et gripebrett på 7 1/4" som er rimelig rundt og vintage frets. For å være helt ærlig er ikke dette akkurat drømme specs på en strat for min del. Enkelte av CS modellene dreier seg mest om å etterligne en brukt gitar i detalj, noe som sikkert er fint for folk med spesiell interesse for en bestemt gitar, tilhørende en bestemt artist, men det er altså mye nettopp dette man betaler for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem er at det for tiden ikke er orginalt Fender sort 1-lags plekterbrett å oppdrive, så noe Dave Gilmour NOS look a like, det blir umulig å bygge.

De uorginale plekterbrettene passer jo ikke engang i samme hullene (Fender 11 hulls), og skal man bytte så skal det være som orginalt og pent.

Tar gjerne imot tips om hvor man får kjøpt sort et-lags plekterbrett til strat standard (11 hulls).

Hvorfor må plekterbrettet være originalt ? Det er da ikke noe spesielt med Fender brettene.. Uorginale passer fint de, hvis du kjøper til riktig gitar. De fleste passer på Amerikanske standardmodeller. Hvis man stiller helt spesielle krav kan man jo også få custom laget et brett for nesten ingen penger.

Hos Warmoth får du et "solid black" brett i to tykkelser, blankt eller matt og med valgfritt antall skruehull og utfresinger forøvrig for 25$ Hva mer krever du ?

http://www.warmoth.com/Pickguard/StratPickguard.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Griselekre gitarer de svarte strattene med hvite pickup-cover og hvite volum og tone potter...

Men det er ikke verre enn å evt. kjøpe en mexikansk strat, og modifisere den litt, i hovedsak, hvis du kjøper en svart, kjøp et svart plekterbrett, og kjøp noen fine miccer, sÃ¥ pynter du den, slik som david en gang gjorde :)

Eller du kan lete på bruktmarkedet, der er det mange fine amerikanske stratter, som du kan også kan pynte på, om det er ønskelig :-)

Når det kommer til alle effektene han bruker, så kan du fort risikere å sitte med effekter som er dyrere enn bilen din :-)

Nå vet jeg ikke akkurat hvilke effekter han bruker, men phaser er en klassiker, hvis du vil naile shine on you crazy diamond lyden spesielt, en fin overdrive (trenger ikke være pete cornish som sjefen sjøl bruker )

Masse, masse delay... :-)

Og David bruker også en hel horv med compressor bokser.

men hvis du bare skal klimpre litt hjemme, så finnes det et uttall med multieffekts-brett på markedet.

Et billig, enkelt, og særdeles bra effektbrett er ; BOSS ME-50. Som er oversiktelig, og enkelt i bruk. du får de brukt til rundt en 1500,-

Der har du alt du trenger :-)

Håper du finner noe du blir fornøyd med!

SHINE ON!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.