Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Link din Video!


xshorteyx

Anbefalte innlegg

Jeg kan forsåvidt alle dur/moll skalaer oppover halsen, men vet liksom ikke alltid hvilken tone jeg befinner meg på. Jeg kan forsovidt også kirketoneart skalaer, men bare ikke godt nok. Tror kanskje jeg bør begynne å øve mer improv/solo. Jeg øver 95% komp, men mest bruker jeg egentlig tiden til å skrive låter og finne arr og sånt, ikke så mye "bli-teknisk-flink-på-gitar" -type øvning ;) tips for hvor jeg kan finne backingtracks som ikke er fullt så mystiske som leo sine? :P

Improv funker helt greit om det er en grei akkordrekke. Problemer oppstår da jeg må tenke ny skala hver 3. takt :P F. eks. Unity Village av Pat Metheny som jeg hadde på gitartentamen på torsdag... den moduleres litt for mye, men god låt. Gikk ikke heftig bra på den tentamen gitt, men vi for se :)

Endret av LilleLars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.guitarbt.com

Noe som også hjelper improviseringen er å plukke opp licks fra div. låter.

stjel litt her og der, og sett det sammen selv. improvisering er ikke nødvendigvis noe som ikke er planlagt, om du skjønner.

tenk alltid på "neste tone", og prøv å syng tonene mens du spiller dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant det, de mystske backingtracksa til leo :P

Hørte på det en gang til, det er sinnsykt tight og fint! Eneste jeg har å pirke på er at mulig det ville låtet bedre med litt mer "pusterom", for en solo på 1.48sec blir det litt mye for min smak. Syntes det er så fint at det ikke bare er opp og ned skalaen, men tatt det på et non-n00b-level og faktisk virkelig lekt deg :P

Må nesten spørre, siden jeg selv sliter litt med improv (spiller mest komp), kommer det mest av at du fått såpass oversikt? eller har du andre fancy triks?

Tusen takk for snille ord! :) Jeg er helt enig i at improven ble litt rusha, tar meg mye bedre tid når jeg spiller over hele backingtracket :)

Selv jobber jeg masse med improvisering, og måten jeg jobber på varierer veldig. Men det viktigste jeg gjør tror jeg er det å bare høre masse på musikk, og transkribere det jeg liker.

Oversikten kommer av seg selv. Har ikke 100% oversikt enda, men det som hjalp veldig for meg var det å spille over akkorder. maj7, moll, dim, m7b5 -type akkorder.

Sett på et backing track med sånne type akkorder(band in a box), også starter man på et tempo som gjør at man har full oversikt absolutt hele tiden.

Etterhvert kan man sette opp tempoet og flytte akkordene rundt omkring. Da vil man få bedre periodefølelse, akkordoversikt, og det er veldig hjelpsomt for å skape flyt

i fraseringene. Prøve å holde på rytmiske motiver så lenge man kan, bare endre på de tonene man -må- endre på når de forskjellige akkordene dukker opp.

Men som sagt tidligere, hør masse på musikk, og husk det du liker.

Selv hører jeg en hel haug på Michael Brecker (saxofonist), scott henderson, Michael landau, Pat Metheny og de gutta.

Veldig viktig å ikke plukke bare gitargreier, kule fraseringer finns på alle instrumenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for snille ord! :) Jeg er helt enig i at improven ble litt rusha, tar meg mye bedre tid når jeg spiller over hele backingtracket :)

Selv jobber jeg masse med improvisering, og måten jeg jobber på varierer veldig. Men det viktigste jeg gjør tror jeg er det å bare høre masse på musikk, og transkribere det jeg liker.

Oversikten kommer av seg selv. Har ikke 100% oversikt enda, men det som hjalp veldig for meg var det å spille over akkorder. maj7, moll, dim, m7b5 -type akkorder.

Sett på et backing track med sånne type akkorder(band in a box), også starter man på et tempo som gjør at man har full oversikt absolutt hele tiden.

Etterhvert kan man sette opp tempoet og flytte akkordene rundt omkring. Da vil man få bedre periodefølelse, akkordoversikt, og det er veldig hjelpsomt for å skape flyt

i fraseringene. Prøve å holde på rytmiske motiver så lenge man kan, bare endre på de tonene man -må- endre på når de forskjellige akkordene dukker opp.

Men som sagt tidligere, hør masse på musikk, og husk det du liker.

Selv hører jeg en hel haug på Michael Brecker (saxofonist), scott henderson, Michael landau, Pat Metheny og de gutta.

Veldig viktig å ikke plukke bare gitargreier, kule fraseringer finns på alle instrumenter :)

Dette skal tas i bruk - takk! Jeg tror jeg har ganske god oversikt over hvordan jeg bør tenke, og hva jeg bør øve på, det er mer å få det inn i fingerne. Jeg tror jeg kanskje ligger bedre ann i teoretisk tankegang enn praktisk spilling, tror det er litt uvanlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig. Det er de tingene jeg jobber med ihvertfall :) Da har du et utrolig godt ugangspunkt!

Jeg spiller masse på øret, og bruker teorien som et hjelpemiddel til improvisering, istedenfor en slags ramme for hva jeg skal spille :)

Noe som fører til at jeg lærer mer teori mens jeg spiller og plukker musikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal tas i bruk - takk! Jeg tror jeg har ganske god oversikt over hvordan jeg bør tenke, og hva jeg bør øve på, det er mer å få det inn i fingerne. Jeg tror jeg kanskje ligger bedre ann i teoretisk tankegang enn praktisk spilling, tror det er litt uvanlig :P

Ja, det er uheldigvis uvanlig!

Jeg blir så fortvila over gitarister som ikke gidder teori!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er uheldigvis uvanlig!

Jeg blir så fortvila over gitarister som ikke gidder teori!!!

Ja! Samme her, kan ikke skjønne at det er morro å spille gitar engang, om man ikke kan noe teori.

Kan jo komme langt med å spille etter tabs og slik, men i lengden blir det og dritkjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.