Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av akustisk (stålstrenger). Lavt budsjett. London?


Gullars

Anbefalte innlegg

Hei! Etter utallige års pause fra gitarspilling har jeg tatt opp hobbyen igjen. Skal kjøpe ny akustisk gitar (stålstrenger - ikke nødvendigvis elektrisk), men ikke så veldig dyr, ettersom jeg er redd for å miste gnisten igjen...

Får jeg noe brukende for 2000? Hvilke anbefalinger har dere å komme med? Jeg tenker mest mulig gitar for minst mulig penger... Får jeg en mye bedre gitar ved å gå opp i 3k?

Reiser til Dublin og London i morgen. Har det noe for seg å kjøpe gitaren i London? Forslag til butikk?

På forhånd takk for alt dere måtte ha å bidra med :rolleyes:

Endret av Gullars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil vel gjerne ha en gitar som er brukbar å spille på? Her er noen meninger fra min side, angående akkustiske stålstrengere:

- Det å bygge en god, eller akseptabel akkustisk stålstrengsgitar krever mye mer enn å lage en elgitar. Derfor må gitaren nødvendigvis bli dyrere.

- Ingen gitarer er så harde med fingertuppene som akkustiske stålstrengsgitarer. Derfor er det viktig at den er godt lagd, og skikkelig satt opp. Det koster penger.

- Det er større krav til skikkelig treverk i en stålstrenger, enn i en elgitar. Fuktig tre blir katastrofalt. Det koster penger med skikkelig tørket treverk.

Derfor er ikke en "skikkelig billig Kinagitar" noen god ide i det hele tatt, faktisk dårligere enn hvis det hadde vært snakk om en elgitar.

Vil du ha en røten kassegitar, kan du få kjøpe en av meg. Da slipper du å dra den med på flyet og rundt omkring.

Den skal jeg ha 800 kroner for. Det er en drittgitar, jeg har skiftet stemmeskruer på den, og piezo- pickupen er grei nok, men resten er bare skrot. Den er grønn, og ser grei ut på avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@CastorFiber: Hehe, tar poenget. Så hvis du da skal anbefale en stålstrenger som er grei å spille på, hva vil du foreslå? Hvilken prisklasse må jeg opp i?

Jeg tenkte kanskje at kineserne hadde en og annen gitar som tilfredsstilte krav til treverk, produksjonskvalitet osv, men likevel var billigere pga produksjonskostnader. Tok visst feil der, forstår jeg..

Endret av Gullars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste gitarer i rimeligeprisklasser er laget i Kina, eller Indonesia. Er ikke noe feil i det. Kineserne lager mye fint de, og det er en myte at de er så lite utviklet. De lager jo for eksempel flesteparten av de bærbare datamaskinene som produseres i dag, uansett hva som står på lokket.

Du bør ikke under et par tusenlapper for en akkustisk gitar. Det er minimum, og skal du ha en gitar som er god å spille på, er stabil, og har en akseptabel tne, bør du opp i mot en fire tusen, etter min mening. Det er en helt annen lyd i gitarene til fire mot for to.

Gitarer er ikke så mange kronene billigere i England enn i Norge, så jeg hadde ikke tatt meg bryderiet med å dra på en gitar.

Skal du ha en rimelig kassegitar, hadde jeg kikket på merkene Ibanez (synes AE- serien har mye bra) Cort, og faktisk Stagg.

Eller, som sagt- den grønne gitaren min er til salgs. :D

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut denmark street, noen kvartaler over picadilly circus! Var der nå i påsken! Fytti katta, for ei gate! Tror det er snakk om 6-7 gitarsjapper i ei gate eller no'. Jeg hadde probemer med å komme gjennom hele gata på en dag, iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger så langt. Kom over denne gamle tråden.

Der trekkes det frem gitarer som Farida, Furch Durango og Ayers, i tillegg til de mer kjente Ibanez og Takamine.

Noen som har erfaringer med disse kontra forslagene til CastorFiber om Ibanez, Cort og Stagg?

Ikke tilfeldigvis noen som har pent brukte eksemplar stående for salg? (Nei, tenker ikke på den grønne gitaren din, CastorFiber ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne?

http://ibanez.no/subdet828.htm

Ibanez AW-28 RLG

Veil.pris kr 2.595,-

B-varepris kr 1.200,

AW-28 har helt lokk i mahogny og laminat mahogny i sarg og bunn. Dette gir gitaren en varm tone med distinkt og klar topp.

Plekterbrettet er i flamme sycamore. Gullbelagt mekanikk med brune stemmeskruer i perlemor. Finish RLG Resonant Low Gloss.

Gitaren har en tynn sprekk i lokket fra stolen og bakover.

Ellers er gitaren i orden.

Er dette en kritisk feil, eller har det fint lite å si?

Endret av Gullars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle velge hvor jeg skulle ha sprekk i gitaren min, så hadde jeg ikke valgt der. Jeg tviler på at du vil høre forskjell på denne gitaren, og en uten sprekk.

Det er nesten umulig å spå hva som vil skje med sprekken. Trolig vil den holde seg stabil, du kan jo forsøke deg med å legge i superlim for å stabilisere. Uansett vil du få "veldig mye gitar for pengene", og skulle det gå riktig ille, er det da ikke store summer du har tapt. Er du ute etter å bruke lite penger, tror jeg det der er et røverkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo den høyaktuell... Jeg har lest en del plasser at Seagull er sterkt anbefalt. Da kan jeg eksempelvis få denne på eBay.

Pris: 340 USD

Frakt: 160 USD

Total: 2680 NOK

I tillegg kan jeg jo få fortolling oppå det hele, men selgeren sa at han sendte det som "gift" og merket verdien til 200 USD.

Er dette et vel så greit kjøp? Hvilke gitarer på det norske markedet kan denne sammenlignes med?

Endret av Gullars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.