Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem med streng på edge trem.


Martin.H

Anbefalte innlegg

Hei!

Drev og byttet strenger på gitaren min idag, Ibanez RG med Edge tremolo. Satt på alle strengene og stemte dem opp, men den lyse e-strengen har nå røket 5-6 ganger og jeg begynner å bli mektig lei. Strengtykkelsen er akkurat som før og den ryker ca. rundt én tone lavere enn den skal være, da er broen i vanlig posisjon også.

Hva kan være galt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig. Hva om du legger ut et godt nærbilde av sadelen da?

Stemmer du den tynne e-strengen til riktig pitch først? Hvis det er tilfelle kan det jo være at du får en uheldig vinkel på tremoloen som gjør at den ryker. Bare en tanke :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ha noe å si hvor nøyaktig du er med å feste strengen i tremoloen. Ryker den ved tremoloen kan det være en fordel å surre på masse streng (med kule ved stemmeskruen), da kan du bare dra ut mer streng og slipper å skifte...

Det er dette jeg har gjort, men har måttet skiftet en streng nå, siden den andre ble for kort.

Etter nærmere kikk virker det ikke som den ryker faktisk, den bare detter ut av det hullet jeg skal låse strengen i. Som om jeg ikke får strammet den godt nok, selvom jeg ikke får skrudd skruen lenger inn. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette jeg har gjort, men har måttet skiftet en streng nå, siden den andre ble for kort.

Etter nærmere kikk virker det ikke som den ryker faktisk, den bare detter ut av det hullet jeg skal låse strengen i. Som om jeg ikke får strammet den godt nok, selvom jeg ikke får skrudd skruen lenger inn. :S

Det har med andre ord blitt et spor i blokka? Sjekk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir riper etter strengen. Prøv å ta ut blokka og sjekk om den står riktig vei. Det er en liten uthuling på den ene siden. Den skal treffe på skruen i bakkant. Om du ikke får festet strengen skikkelig så finnes det nye slike blokker å få kjøpt. Alternativt ville jeg først prøvd å snu blokka.

Jeg har gitarer som er over 20 år gamle, og blokkene fungerer enda. Så de slites ikke veldig fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke akkurat muskelarbeid nei... :D Skal ikke så mye til før den sitter. Jeg brukte å sjekke ved å løfte gitaren etter strengene, før jeg stemte opp. Nå har jeg litt bedre kontroll. ;)

Hehe. Har gitt fingeren til alt som heter tremolosystem for lenge siden. Brukte det aldri til noe nyttig, og hater å skifte strenger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.