Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd ang. gitarkjøp for livet


spitzy

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i gang og skal prøve å finne meg ei skikkeli god øks. Etter en del frem og tilbake har jeg ikke blitt noe særlig klokere. Har nå en billig Epiphone G-400 Vintage. Helt ok gitar, men utrolig "fleksibel" hals.

Prisklassen jeg tenker på til den nye gitaren er ca. 10'-20'. Har fått anbefalt alt fra Gibson Les Paul Goddess via Music Man John Petrucci til ett eller annet av PRS. Saken er den at jeg ikke har den helt store peilingen på slike dyre gitarer selv, og jeg føler anbefalingene går i mangen retninger. Kvalitet og spillbarhet betyr 90% og finish 10%. Har også kommet etter med at det hadde vært fint med 24 bånd (ikke noe absolutt krav). Ønsker helst å unngå tremolo-system.

Gitaren kommer til å bli brukt både live og i studio. Musikksjanger er alt fra Metal til pop/rock. Men muligheten for en klar og definert vreng-lyd står nok høyest på ønskelista.

Andre gitarer jeg har sett litt på:

Ibanez RGA 321

ESP James Hetfield LTD Truckster

Gibson Les Paul BFG

Endret av spitzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Selv om PRS custom 24 har tremolo vil jeg likevel anbefale deg å prøvespille den hvis du har mulighet til det.En fantastisk fin gitar!

Hvis du er ute etter en hardtail har vi jo denne.Den har bare 21 bånd,da. Pickuper kan du bytte ut så du får den lyden du ønsker.

Ser det er en i nærheten av der jeg bor som skal selge en 2003 mod. PRS Custom 24 med artist pack til 21'. Men hva er egentlig artist pack? ser den koster ca 24' på sound1 (uten artist pack???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PRS er veldig allsidige gitarer i likhet med Les Paul gitarer.

Uansett hva, sjekk bruktmarkedet. Til de pengene kan det hende at du finner en Gibson Les Paul Custom, som jeg syns er fantastiske gitarer til alt.

Enda billigere er Les Paul Classic og Standard. Jeg ville gått for det meste framfor BFG'en - som er grisestygg, som nevnt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som holdet livet ut er GAS :)

Hehe :)

I tilfelle det var noen andre enn meg som lurte på hva GAS står for:

GAS = Guitar Acquisition Syndrome: A condition brought upon by the severe desire to own another guitar.

Even when financial means are not available, the GAS sufferer will do anything to procure the instrument. Be careful around these folks. GAS has been known to highly contagious and spreads quickly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Eclipse og EC-1000 ser jo meget tilfredstillende ut... Men spørsmålet mitt er jo om dette er gitarer som jeg kan kjøpe for å ha i 15-20 år uten at den skuffer meg på noen måte?

Endret av spitzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på dette er jo enkelt- ja. Det kan du. Men i motsetning til hva man tror når man ikke er en gammel gubbe som meg, så forandrer smaken seg, uansett hva man måtte mene i ung alder.

Løsningen er jo ganske enkel- da bare kjøper du flere gitarer, alt etter hva du liker. Jeg har den gamle bassen jeg kjøpte i 1974, og har kjøpt flere i ettertid, uten at jeg har sluttet å bruke den for det.

Heldigvis er det ikke med gitarer som damer- man kan gjerne ha flere gitarer på samme tid, uten at de andre klager over det. Gitarpolygamisme er veldig å anbefale.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Eclipse og EC-1000 ser jo meget tilfredstillende ut... Men spørsmålet mitt er jo om dette er gitarer som jeg kan kjøpe for å ha i 15-20 år uten at den skuffer meg på noen måte?

Plastgitarer fra ESP skal du passe deg for :lol: Ville nok mye heller ha sett på en Jackson SL-1 eller SL2H, de får du med 24 bånd og uten tremolo om du vil, og gjerne rimelig priset brukt. I tillegg har du et hav av finisher å velge i. Som jeg har sagt før, Jackson USA lager latterlig mye bedre gitarer enn ESP imo, derav utsagnet plastgitarer, fordi det er nettopp det de kjennes ut som i forskjell.

Jeg vil nok også anbefale deg en Gibson Les Paul langt over en ESP Eclipse, selv om Eclipse'n også er pen, så er de gode der også dyre. Og forbered deg på pickupbytte ved kjøp av ESP. EMG micene de kommer med er meget kalde og flate i lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.