Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradering av Strat for bedre stemmestabilitet


Aphelion

Anbefalte innlegg

Jess. Har en 94 japse med vintage vibsystem. Det er umulig å gjøre noe særlig med vibarmen i det hele tatt uten at g-strengen stiger (!!!) med ca. en kvart tone. Håpløst! Tenkte å oppgradere til låsbare stemmeskruer og etterhvert Wilkinson vibsystem. Hva tror dere om det? Noen her som har erfaring med å montere Wilkinson på en standard Strat? Går det som fot i hose? :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt deg en 2-point-tremolo wilkinson, så anbefaler jeg sterkt å bruke en pressdrill. Har driti meg ut to ganger(på rad) ved å prøve å drille for hånd.

Det er snakk om millimeterpresisjon. Er du bare bittelitt off så er alt fucka.

Har du forresten sjekket om det er nuten som er problemet til den sure g-strengen? At nuten ikke er så trang at den holder igjen strengen?

Endret av phatman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips jeg fant på fenderforumet er å ikke ha for mange vindinger på stemmeskruene.

3 på de glatte strengene og 2 på dem som er spunnet.

Dette har fungert greit for meg på både 2x3 og 6 på rad.

Har du slikt strengetre også på G strengen kan du forsøke å hekte den av.

Evt smøre den på samme måte som nøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt sikkert det er bare å sette i nye stemmeskruer, ift. hullene som er drillet der fra før av.. Søk litt på nettet etter din modell og locking tuners for å se om det er noen som har erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bare å montere av en stemmeskrue og se hvor stort hullet er med og uten en eventuell "bushing"/foring. Da har man jo svaret ganske fort.. Noen ganger må man borre opp hullene litt, men det er ingen kjempeoperasjon. Bare sørg for å få tak i riktige stemmeskruer som faktisk passer/kan paase. Men nå for tiden er det meste 10mm hull og ingen foringer lenger, så det er relativt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.