Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken gitar spiller Mark Knopfler?


Stian-12-streng

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva med Eric Johnson? Jukser han, også?

Hans signatur- modell kunne jeg faktisk ha tenkt meg, men prisen er litt vel stiv.

Tja.. vet ikke helt. Har ikke fulgt med så nøye, tviler uansett på at han spiller på noe annet enn prototypen/e som er laget av CS.

Det er forøvrig en veldig god gitar den signatur modellen hans, den er det noe med liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pensa! Mark Knopfler spiller Pensa! <_<

Pensa

de har veldig mye tøffe gitarer

men så har han brukt en del Gibson Les Paul, veldig mye goldtop og live har han vel brukt mye stratocaster Stratocaster.. kommer vel an på hva han spiller, for mange av sangene, som Sultans of swing høres jo best ut med single pickup, mens f.eks. money for nothing har en veldig tøff humbuckerlyd.

men lyden til mark kommer vel for det meste av måten han spiller på, han holder lillefingeren og ringfingeren på gitarkroppen og fingerspiller med tommelen, pekefingeren og langfingeren

Endret av GuitarFreak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å pirke, men MK spiller på en Pensa/Suhr Altså ikke en Pensa eller en Suhr. Rudy Pensa og John Suhr lagde nemlig gitaren sammen.

Dessuten er det ikke Pensa/suhr gitaren han har spilt mest eller lengst på. Den, eller de rettere sagt, ble brukt mye i en periode fra On Every street til og med Golden Heart. To plater med andre ord. Men Dire Straits ga faktisk ut 6 plater før On every street og MK har gitt ut 4 etter Golden heart.

Jeg vil si at MK var kjent for å spille Fender Strat/Tele for store deler av DS perioden. I perioden etter at han gikk solo har han vært litt mere variert hva angår gitarbruk, men han spiller i alle fall veldig mye Gibson Les Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å pirke, men MK spiller på en Pensa/Suhr Altså ikke en Pensa eller en Suhr. Rudy Pensa og John Suhr lagde nemlig gitaren sammen.

Dessuten er det ikke Pensa/suhr gitaren han har spilt mest eller lengst på. Den, eller de rettere sagt, ble brukt mye i en periode fra On Every street til og med Golden Heart. To plater med andre ord. Men Dire Straits ga faktisk ut 6 plater før On every street og MK har gitt ut 4 etter Golden heart.

Jeg vil si at MK var kjent for å spille Fender Strat/Tele for store deler av DS perioden. I perioden etter at han gikk solo har han vært litt mere variert hva angår gitarbruk, men han spiller i alle fall veldig mye Gibson Les Paul.

Mener og har hørt om en schecter custom strat også, men er ikke sikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener og har hørt om en schecter custom strat også, men er ikke sikker..

Det er helt riktig det, som jeg har nevnt i tidligere innlegg i denne tråden så er "Fender Stratocaster'ne" egentlig ofte tidlige schecter kopier. Jeg skrev vel egentlig Fender mest av gammel vane :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay, for jeg var på nettsida til pensa og sto ikke noe om suhr, og det sto på siden til pensa at mark spiller pensa... men ok...

He-he det kan nok ha noe med at John Suhr startet opp for seg selv. Noe Rudy Pensa nødvendigvis ikke var så fornøyd med. Og sikkert med god grunn, da Suhr er en fantastisk gitarmaker som nok tok med seg noen triks fra "Rudy's music" da han jobbet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de Schecterstratene ble faktisk bygget av John Suhr!

De var bare routet på Schecter av Tom Anderson og John Suhr gjorde resten.

MK spilte vel Pensa Suhr fra slutten av 80tallet altså en stund før On every street plata.

Ble vistnok brukt en Pensa Custom på noe av Brothers in arms også!

Dette var før John Suhr hadde nok innflytelse til å få navnet sitt på headstocken.

Rudy Pensa gjorde vel ikke så mye annet enn å eie lokalene, Suhr gjorde vel stort

sett alt av bygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo mange år mellom Brothers in arms og On every street og nøyaktig hva som hendte mellom der.. Faktum er i alle fall at MK for første gang begynte å spille litt LP live etter Brothers in Arms. Og også denne Pensa / Suhr gitaren dukket opp på et eller annet tidspunkt i årene etter. Platen ble vel utgitt omtrent når gitaren ble planlagt og laget, så det kan jo være at den er brukt noe.

På en plateinnspilling brukes det jo forøvrig ofte en mengde gitarer, det man vel ofte heller ser på er hvilke gitarer artisten bruker for å gjennskape platen live.

Når det kommer til kunnskaper om å bygge gitarer er det nok ingen tvil om hvem som innehar den i Pensa / Suhr...

At John Suhr hadde fingrene borti noen av Schecter'ne er nok ikke usannsynlig da Rudy's var en Custom Shop avdeling for Schecter.

Edit:

Det der med suhr navnet på headstock'en.. Altså det første de laget på Rudy's som ikke var Schecter var en serie som het "R Custom" Etter det laget de en serie som het "Suhr Custom" og så kom Pensa/Suhr modellene.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo mange år mellom Brothers in arms og On every street og nøyaktig hva som hendte mellom der.. Faktum er i alle fall at MK for første gang begynte å spille litt LP live etter Brothers in Arms. Og også denne Pensa / Suhr gitaren dukket opp på et eller annet tidspunkt i årene etter. Platen ble vel utgitt omtrent når gitaren ble planlagt og laget, så det kan jo være at den er brukt noe.

På en plateinnspilling brukes det jo forøvrig ofte en mengde gitarer, det man vel ofte heller ser på er hvilke gitarer artisten bruker for å gjennskape platen live.

Når det kommer til kunnskaper om å bygge gitarer er det nok ingen tvil om hvem som innehar den i Pensa / Suhr...

At John Suhr hadde fingrene borti noen av Schecter'ne er nok ikke usannsynlig da Rudy's var en Custom Shop avdeling for Schecter.

Edit:

Det der med suhr navnet på headstock'en.. Altså det første de laget på Rudy's som ikke var Schecter var en serie som het "R Custom" Etter det laget de en serie som het "Suhr Custom" og så kom Pensa/Suhr modellene.

Var visst en sort R custom eller Suhr custom som ble brukt på bla Why worry på BIA.

Enig i at det som regel blir brukt mye forskjellig på innspillinger.

Jeg har brukt etpar Suhrs, et par Andersons,3 Staksets, 1 ESP Custom og et par gitarer til på ei plate jeg spiller inn nå.

Og jeg husker ikke hva jeg brukte hvor :lol:

Så det er nok mye synsing og gjetting med hva som blir brukt hvor på mange innspillinger ja hehe

Mener å ha hørt at Pensa Suhr gitaren dukket opp i 88, itte veit je :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 stakset gitarer også ? Du verden. Hvordan er de og driver han på ennå ? - Det merkelige eller kanskje helt typiske er jo at jeg vet noe om noe som var en liten instrumentbutikk i NY, men ingenting om en lokal gitarmaker som jeg har bodd i samme by som.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 stakset gitarer også ? Du verden. Hvordan er de og driver han på ennå ? - Det merkelige eller kanskje helt typiske er jo at jeg vet noe om noe som var en liten instrumentbutikk i NY, men ingenting om en lokal gitarmaker som jeg har bodd i samme by som.. :rolleyes:

Hehe,typisk!

Du har bodd i Steinkjer?

Jeg var i Militæret der i 95/96 var det vel. Siste inntak før Steinkjersannan ble nedlagt.

Den første gitaren han bygget til meg er magisk :)

Har vel hatt den 15år eller noe nå!

Tror jeg må ha eid 7-8 Staksetstratter opp gjennom åra :) Har fortsatt 3stk.

Alle har vært bra, rett og slett gode gitarer bygget av Warmoth-deler.

Har vært i verkstedet hans flere ganger og det var tydelig at han visste hva han drev med!

Tror det er lenge siden han sluttet å bygge nå, spiller vel i et bluesband der oppe tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.