Web Analytics
Jump to content

Hvilken gitar spiller Mark Knopfler?

Stian-12-streng
 Share

Recommended Posts

Hei Venner! Håper dere kan hjelpe meg litt med problemstillingen min.

Jeg vill få tak i den gode MK lyden som man kan høre i Dire Straits osv..

Ser ut som han bruker en Fender i div videoer men er det noen som har litt mer innsight? :)

Hvilken gitar skal jeg se på? noen tips? :)

Mvh Stian

• Replies 41
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

MK spiller mest Stratocaster og Les Paul men også andre gitarer. Lyden og soundet til MK kommer veldig mye av måte han spiller på, kun fingre og altså ikke plekter er vel kanskje det viktigste.

På de første DS platene er det mest Strat eller Tele, Etter hvert blir det mer Les Paul og Pensa Suhr (som er en slags superstrat og som ble "hovedgitaren" på On every street plata)

Forøvrig er mange av Stratocasterne han bruker/har brukt ikke Fendere men 80 talls kopier fra Schecter.

Det er vel helt avhengig av hvor mye penger du skal bruke og hva du ønsker deg i forhold til "features". American Standard koster vel rundt 10, men det er i alle fall en god gitar hvis du skal handle nytt. Ellers er jo de nye Classic player 50's og 60's veldig populære modeller for tiden og virkelig gode gitarer, hvis du kan leve med en Mexico strat. De er jo også en del rimeligere selvsagt :)

Ellers er jo brukt egentlig tingen da. Du sparer fort adskillige kroner på å kjøpe en Amerikansk Fender på e-bay f.eks.

Det der er vel en gitar han definitivt ikke spiller på tenker jeg

Vel ikke så langt unna ihvertfall. Så han i spektrum for noen år siden og den røde straten han og rytmegitaristen brukte var helt lik den der (fender)

Men selvfølgelig, han har nok ikke sin egen signatur på headstocken, også tenker jeg vi sier at han hadde custom shop versjonen ;)

Vel ikke så langt unna ihvertfall. Så han i spektrum for noen år siden og den røde straten han og rytmegitaristen brukte var helt lik den der (fender)

Men selvfølgelig, han har nok ikke sin egen signatur på headstocken, også tenker jeg vi sier at han hadde custom shop versjonen ;)

Jeg tenker det var en '54 eller '61 han brukte jeg. Eventuelt en av Schecter'ne. Det er mest de han har spilt på så vidt jeg vet i alle fall. Det er aldri noen som spiller på "signatur" gitarene sine selv. De er jo mere eller mindre gode forsøk på å lage en lignende gitar som den artisten selv bruker, men ofte prøver de ikke engang å lage en "kopi" de bare tar de standard delene som ligner mest på originalen og setter på en 'signatur'

Jeg tviler på at MK har noen nye fendere i sitt sortiment med mindre han har fått laget noe på CS de siste årene. Han er liksom kjent for å være mest begeistret for klassikere og ikke reproduksjoner..

Edited by Greener

Det er aldri noen som spiller på "signatur" gitarene sine selv. De er jo mere eller mindre gode forsøk på å lage en lignende gitar som den artisten selv bruker, men ofte prøver de ikke engang å lage en "kopi" de bare tar de standard delene som ligner mest på originalen og setter på en 'signatur'

Billy Sheehan er den eneste jeg kommer på som faktisk spiller på sine egne signaturmodeller, men han spiller bass da. :P

Guest Thunder Fingers
Billy Sheehan er den eneste jeg kommer på som faktisk spiller på sine egne signaturmodeller, men han spiller bass da. :P

Geddy gjør det og, Dog ikke hovedbassen. Selvom den nå har en signatur hals, med lette modifikasjoner (Nye stemmeskruer og nedpusset hals, men Geddy hevder at Fender skal slippe det på fremtidige modeller ;))