Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydstyrke - transistor vs rør


Anbefalte innlegg

Selv om watt er watt, er det øra våre og opplevelsen av lyd og lydstyrke som må være det vesentlige.

Det anser jeg som HELT selvsagt. Men det er faktisk greit om folk skjønner litt av det som skjer bak kulissene også til tider. Når folk sier at rørwatt er ulike transistorwatt, så tar de faktisk helt feil. Da syns jeg det er OK å korrigere litt på det rent tekniske.

Det er som jeg sier ingen tvil om at røramper låter høyere på en gitt spec. Men det er altså ikke fordi rørwatt er magiske, de leverer rett og slett bare flere vellydende watt når man skyver litt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja.. Fått mye info her nå :) Jeg er fortsatt veldig usikker om det med gitarforsterkere.. Ser at man kan få ett MG-stack for 5-6 laken, den gir nok lyd i massevis til lokalet og kansje etthvert gigger.. Men f.eks en AC30 eller en Fender 40W rør, det er amper jeg kunne tenkt, men skal jeg prøve de i en butikk får jeg ikke sjekket hvor høyt de spiller, hvis dere skjønner.. Det er jo greit å micke opp, men er jo veldig greit å bare plugge fender'n rett inn! Høres x-tra nybegynner ut nå, men har ikke så veldig peil når det gjelder amper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Det er faktisk helt feil....

De spiller NØYAKTIG like høyt per watt. Men husk at vårt stakkarslige lille øre oppfatter ting ulikt på ulike frekvenser....

Ser at jeg var litt uklar i hva jeg prøvde å få frem.

Watt er watt, og 5w er 5w uansett hva som gjør jobben.

Det jeg ville frem til er at i gitarbutikken vil du som regel oppleve med trøkk fra en 30w røramp enn en 30w transistor.

Grunnen til at det er så stor forskjell er først og fremst at effekten i rørforsterkerene er målt etter ganske krasse krav, før forvrenging og kompresjon

gjør seg meldene. Men i gitarforsterkere er som regel disse tingene ettertraket, så man kjører 30w ampen på over 30w , og altså over grensa for forvrengning de blir målt med. Forvrengningen øker ganske forutsigbart oppover i registeret, og man oppnår den naturlige godlyden som får gitarister over den ganske verden til å skyte i shortsen.

-Dette kan man jo selvfølgelig gjøre med en transistorforsterker også, men da forandrer lyden seg brått og blir ikke akkurat det man trakter etter.

her er ikke forvrengningen "forutsigbar", men man får "klippet" signalet og det er ikke digg og høre på.

det ligger noen fine grafer som viser hvordan forskjellige sluttrinn reagerer på nettet ett sted, men jeg husker ikke helt hvor de ligger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja.. Fått mye info her nå :) Jeg er fortsatt veldig usikker om det med gitarforsterkere.. Ser at man kan få ett MG-stack for 5-6 laken, den gir nok lyd i massevis til lokalet og kansje etthvert gigger.. Men f.eks en AC30 eller en Fender 40W rør, det er amper jeg kunne tenkt, men skal jeg prøve de i en butikk får jeg ikke sjekket hvor høyt de spiller, hvis dere skjønner.. Det er jo greit å micke opp, men er jo veldig greit å bare plugge fender'n rett inn! Høres x-tra nybegynner ut nå, men har ikke så veldig peil når det gjelder amper!

Hvis det er en seriøs butikk, har de "prøverom" der du kan blåse ut litt.

Når det gjelder Marshall MG-serien, er de grei nok til øvingsbruk, men faller totalt igjennom i en live-situasjon. For 6 laken får du en brukt 40-60w rør-amp som du vil bli mer fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.