Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydstyrke - transistor vs rør


Anbefalte innlegg

Det kommer egentlig an på forsterkeren.

Men AC30 vil låte mye bedre enn AD100 i høye volumstyrker.

Transistor har en tendens til å få kald og udeffinert, skjærende tone i høye styrker.

Mens mange syns at rør låter best når man spiller med høyt volum.

Men som sagt.. Det kommer også an på forsterkeren.

Jeg har en Marshall 15watter, transistor som spiller jævlig høyt. Jeg har aldri spilt med over 4/10 med den på øving før den overdøver trommene.

Men så låter det ikke like bra som den gjør i lave volumstyrker. Den mister mye varme og dynamikk.

Men som sagt.. Kommer an på forsterkerene og elementene. Noen har større dynamisk område enn andre i samme wattstyrke.

Jeg greier ikke å spille med volumet på over 1/10 på ENGL Fireballen min med 4x12 kassen hjemme. Låte ALTFOR høyt til hjemmebruk. Har den vanligvis på halv/10.

det er snakk om 60 watt.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Watt er watt, uansett om vi snakker om transistor eller rør.

Som Troll sier høres rør ofte bedre ut på høyere volum, og man kan presse det over ratingen sin uten at det høres fælt ut.

Volum kommer veldig an på kabinettet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekt som det egentlig heter (målt i watt) er et produkt av de tingene du nevner - så strengt tatt - nei, effekt i en gitt last er avhengig nettopp av strøm og spenning. Og fasevinkel, men da er vi ekle ;)

Det som er tingen er at produsenter oppgir effekten til en forsterker med RENT signal, det vil si noenlunde før sluttrinnet klipper.

Man får typisk MER effekt ut av en transistoramp når man trykker den inn i hard klipping faktisk. Så sannheten er nok at røramper taper på ren effektmåling. Men da lyder altså transistorene ræv.

Now, det at rør kan drives lenger enn transistorer er faktisk ikke korrekt. Det korrekte er at KRETSENE som benyttes i røramper typisk kan presses mer enn tilsvarende kretser for transistorer. Forskjellen ligger i bruken av global negativ feedback og symmetriske kretser i transistorkretser (relativt enkel måte å sikre stabil og lineær operasjon), som gir et par ulemper:

Trinnet blir mer lineært, også opp mot forsyningsspenningen. Det er en ULEMPE når forvrengning er ønskelig ;) Klipping skjer plutselig, og...

Forvrengningen når klipping først skjer blir dominert av odde harmoniske som strekker seg mange oktaver opp, og lyder rett og slett fælt.

Så - årsaken er at transistoramper som oftest blir bygget nettopp slik - ikke at det er transistorer. Det er dog mulig å lage kretser med transistorer som klipper mye på samme måte. Det sagt, så er det vanskeligere å modellere det som skjer når en røramp presses i selve utgangstrafoen og ikke minst i elementet.

Bare for å gjrøe verden enda mer komplisert - det er lett å ta feil av at kabinettet ditt vrenger og at forsterkeren gjør det på øreblødende nivåer. På de nivåene vil også utgangstrafoen og element spille sammen, blant annet kan trafoen mettes delvis, og bidrar dermed til enda flere positive virkninger. Det skjer ikke med transistorforsterkere som driver elementet direkte. Forsterkeren vrenger, elementet vrenger, trafoen vrenger... men hvilken er det som egentlig lager godlyden? Og hvordan kan du vite at det er en av de som gir det bare ved lytting? Jeg kan svare delvis på det - det kan du som oftest

ikke. Sannsynligvis er det en kombinasjon, men hvor langt du drar volumet vil altså forandre alle tre samtidig. Et sted finnes det punktet man liker best. I forsterkere som AD-100 modelleres dette digitalt i all hovedsak, med unntak av den lille 12AX7'en som lager litt rørlyd.

Det er litt av grunnen til at jeg ofte hever en pekefinger når folk spør om "hva som er best" - det KAN ikke andre enn deg selv svare på. Det er dine ører, og din hjerne som skal tolke opplevelsene,

Så... det eneste svaret på spørsmålet ditt er vel noe slikt som at du må leke litt, prøve noen forsterkere - av begge typer, og velg den du LIKER. Det er ikke antall watt som er viktig, men hvor godt den lyder i DINE ører. Løkke tell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. takker for bra svar :) minner meg bitte-litt om GK elektro.. ;)

jepp, watt er watt og dB er dB, og en "tommelfingerregel" blir vel det som er allmennkjent, at røramper spiller "høyere" enn transistoramper per watt.

(selv om dette ikke er "innebygd" eller en selvfølge)

har aldri helt forstått poenget med å måle forsterkere i watt, det blir litt som hk i bil.. Det er bare ett tall, som ikke nødvendigvis er

representativt for ytelse generelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe forskjell fra rør til transistor før du kommer opp i høyt volum. Når først rørene er gloheite, skiller rørforsterkerne seg ut og kommer med ett massivt trykk som du ikke finner i en transistorforsterker.

Har jeg selv testet på marshall mg 100 hdfx og marshall jcm 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

røramper spiller "høyere" enn transistoramper per watt.

(selv om dette ikke er "innebygd" eller en selvfølge)

Det er faktisk helt feil....

De spiller NØYAKTIG like høyt per watt. Men husk at vårt stakkarslige lille øre oppfatter ting ulikt på ulike frekvenser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten noe som helst peil på elektronikk mener jeg å ha erfart stooooor forskjell på transistor amper og rør amper. Har hatt to comboer med 2x12" høytalere med samme ohm. Den ene ampen var en gammal Vox AC30, den andre ampen var en Peavey stereo chorus på 2x130W (hvis jeg husker riktig). Erfaringen min med disse ampene er at Voxen spilte vel så høyt som Peaveyen. Viktig å huske at f.eks. en gammal Marshall 100W fort kan måles opp mot 200W hvis den blir målt med forvrengning. Tror vel kanskje det er denne erfaringen med lydstyrke i forhold till watt som er interessant for oss gitarister, og ikke det teoretiske utgangspunktet innen elektronikk. Selv om watt er watt, er det øra våre og opplevelsen av lyd og lydstyrke som må være det vesentlige.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ikke skal være så tekniske og teoretiske, så låter rør mye bedre enn transistorer når forvrengingen og ulineariteten øker. Dermed vil en røramp på 5W gi mye bedre lyd på høyt volum enn en transistor amp på 5w. Dermed føler jeg det rent subjektivt er riktig å si at rør gir "mere/bedre lyd pr watt".

Når det gjelder volumkontrollen på en amp (1-10) så sier dette ingenting om hvor mye man benytter av den totale tilgjengelige effekten til utgangstrinnet. Spiller forsterkeren bråhøyt på 2 så har du forlengst passert tålelig lydkvaliet og totalt tilgjengelig lydtrykk på 4. Det hele avhenger jo av hvor høyt inngangsignal du påtrykker forsterkeren. Sagt i klartekst - en forsterker leverer ikke et stadig høyere lydtrykk fra 1-10 på volumknappen. Når du har overstyrt utgangstrinnet er det ikke mer å gå på.. Det er som speedometer på en bil, selv om det viser 0-200km/t betyr det ikke at bilen går fortere enn 140km/t i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.