Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første gitarkjøp


Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Veit. Hørt om folk som har kjøpt seg Gibson LP til 20000 for "å lære seg å spille gitar", også mista de interessen, og må selge den med stort tap. Deres egen feil da, hadde aldri kjøpt Gibson ny i butikk i Norge :P

Men uansett,

jeg startet med å spille på kassegitar et halvt år før jeg fikk en Squier strat i julegave :P anbefaler ikke å kjøpe en sånn Squier startpakke. Jeg endte opp med å hate den gitaren. Hvis det er metal du liker, men du har spilt så kort tid og sikkert ikke enda vet helt hva du vil spille, så hadde jeg kanskje, som tidligere nevnt, kjøpt meg en Fender mexican HSS stratocaster, eller en superstrat (evt uten floyd) med HSH oppsett ;) noe Ibanez eller LTD-lignende kanskje? De er litt mer metal igjen da.

Men det jeg hadde gjort hvis jeg var deg, så hadde jeg raida den nærmeste gitarsjappa og prøvd alt jeg syns så tøft ut, så merker du fort hva du liker å spille på. Du kan jo snakke litt med de som jobber der eventuelt, de pleier å være hjelpsomme :ninja:

Uansett, lykke til med gitarkjøp! ;)

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt riktig å investere i noe litt bedre enn det du har. Det viktigste som nybegynner er at du har noe som gjør at du får lyst til å spille. Nytt utstyr kan sparke igang gleden ved å spille gitar, som i starten kan være ganske frustrerende. Jeg foreslår at du bør:

1. Titte litt på nettet på forskjellige gitarer og finn en form og farge som du synes ser kul ut, og som gjør at du får lyst til å plukke opp gitaren. Med den musikken du liker kan det være en fordel at gitaren har såkalt humbucker-pickups. Pickupsene plukker opp vibrasjonene til strengene og gjør det om til lyd, og er de "klossene" som ligger under strengene på selve kroppen av gitaren. Humbuckere er større enn single coil, som er den andre mest vanlige varianten. Her er et eksempel på en gitar med humbuckere, mens dette er et eksempel på en uten.

2. Dra ned til nærmeste gitarsjappe og tafs litt på de forskjellige gitarene. Se om du fortsatt liker den formen du fant på nettet, og spør de i butikken om hjelp til å finne en som passer ditt budsjett. Det viktige er at du finner en gitar du får lyst til å spille på!

3. Kjøpe en POD (eller tilsvarende). Disse modellerer masse forskjellige forsterkere og effekter, og er en billig måte å få tilgang på masse forskjellige godlyder. Du kan bruke hodetelefoner eller koble de til den vanlige forsterkeren hjemme (f.eks. PC-høyttalere). De kan også kobles til PC'en hjemme for å laste ned nye lyder eller ta opp gitarherjingen din som mp3.

4. Skaffe deg et "lær deg å spille gitar"-program til PC'en, eller gå til instruktør. Hvis du ikke går til instruktør, så synes jeg den beste måten å lære på er gjennom pc-programmer med instruktørvideoer osv. Dette er en fin start f.eks.

Endret av arnegn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å begynne på en dårlig gitar har mange fordeler, og jeg kan muligens ha valgt et dårlig et; man kan jo også se koblinger og mønstre på en god gitar så her kommer noen flere:

Som Slashaxl sa det: man kan miste interessen og da sitte igjen med en gitar man angrer på å ha kjøpt.

Man bygger opp styrke i hendene siden det krever mer å få god lyd og få presset ned strengene. Det er vel derfor de fleste begynner med akustisk gitar likevel om de ikke tenker over det.

Og, det som var det viktigste for meg da jeg kjøpte meg en ny gitar, følelsen av å virkelig høres bra ut på en god gitar etter å ha bygd opp styrke og teknikk i flere år =)

Igjen, unnskyld for at jeg ikke fikk frem disse poengene tidligere. Var ikke meningen å høres ut som en gjerrig idiot som hater andre med bedre gitarer enn meg selv!

En liten historie om en som ville ha bedre gitar: Jeg hadde en gitarelev hjemme hos meg en dag i uken over en måneds tid og han hadde en gitarpakke fra en eller annen elektronikkbutikk. Han var ikke fornøyd med gitarpakken sin og jeg lot ham spille en del på min gitar og forsterker. Han øvde mye hjemme, spilte bedre og bedre og skulle til å begynne på barregrep da han bare ga opp. Han sa at han ikke var interessert i gitar lenger, og var glad for at han kunne bruke pengene sine på en moped nå istedet for å ha brukt de på en gitar som samlet opp støv. Om du virkelig vil spille gitar i årene fremover skal jeg ikke stoppe deg i innkjøpet av en ny gitar, men tenk over det så du ikke angrer ;)

Endret av Backslash
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar!

Jeg var innom en gitarbutikk i dag og titta på Epiphone LP Standard og Fender standard stratocaster. De hadde dessverre ingen Ibanez i min prisklasse..

Av de to jeg prøvde likte jeg Epiphone best. Virket som en enklere og fin gitar å spille på rett og slett.

Kan noen hjelpe meg med denne annonsen. Virker det som en grei gitar og deal?

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...ll&tot=null

Er det mye forskjeller på den og LP Standard?

Og takk for svar Backslash. Men det er inget nytt fenomen, og gjelder for de fleste hobbyer. Jeg tar sjansen ^_^

Endret av Look what I can do
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Slashaxl sa det: man kan miste interessen og da sitte igjen med en gitar man angrer på å ha kjøpt.

Akkurat det er jo NULL problem hvis man er smart og kjøper en brukt gitar. Jeg mener at man bør kjøpe så dyrt og bra utstyr som man har råd til, uansett hvilket nivå man er på. Men kjøp brukt hvertfall den første gangen, slik at du ikke sitter igjen med et surt verditap hvis du ombestemmer deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en brukt, billig Ibanez, Epiphone eller PRS SE på finn.no og du har en god nybegynnergitar.

Av forsterkere så er det mye å velge mellom. Den mest populære er vell Roland Cube. 15-30 watt burde holde i massevis til hjemmebruk.

Ellers er Marshall MG15(Japp, MG15), Vox AD og Line6 forsterkere populære nybegynnerforsterkere. en MG15 kn du sikkert få til en 500kr på finn.no. men med Roland Cube har du flere lydmuligheter.

EDIT: Kjøper man brukt, så kan man få solgt utstyret til ca samme pris senere. Det er sagt mange ganger før.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på mine egne erfaringer vil jeg anbefale å investere i ny forsterker i første omgang. Jeg husker at det hvertfall for min del gjorde noe enormt for entusisame, spilleglede og motivasjon når jeg fikk bytta ut gamle Peavey Rage'n min med en Fender 2x12" med en fin effektpedal foran.

Opp gjennom har jeg byttet forsterker opptil flere ganger, men jeg spille fortsatt, for 6. året på rad, på min gamle 1500 kroners Louder der eneste modifiksasjon er farge og pickupskifte :)

Så som sagt, kjøp deg først en grom forsterker, f.eks Line6 Spider 3 75W-varianten eller noe (nei, du kan ikke dra den på full pupp, men en 12" trøkker uansett mer enn en mindre selv på soveromsvolum), og deretter bestem deg for om du trenger gitar. Isåfall bør du klare å få tak i en brukt, billig, fin Ibanez eller tilsvarende, helst med fast stol. :)

Det er nå hvertfall min anbefaling basert på mine erfaringer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterker har like mye å si for lyden som gitaren (og fingrene, men det tar vi ikke opp nå)

Da jeg var nybegynner på gitar, så var jeg glad for alt det nye jeg fikk. Min første elgitar og forsterker var en Marshall pakke med strat og MG15.

Etterhvert begynte jeg å få effektbokser osv til jul. Det var litt av en glede.

Men man kan ikke få god lyd med engang. Det krever tid og tålmodighet for å utarbeide både fingrene og lommeboken. :P

EDIT:

Greit utstyr = mer spilleglede > mer motivasjon og energi til å spille.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.